bygg_novis skrev:
Tack för svaret, känner dock till det du skrev, men undrar fortfarande om Dr STÄHLER, DICOTEX funkar mot Vitgröe??
Nej. Vitgroe är ett gräs. Vad som är viktigt i bekämpningen, utöver redan nämnt, är att klippa med uppsamlare för att inte sprida runt fröna.

Någon som vet hur det fungerar med banvel, dicotex mfl. vid besprutning i närhet till thuja och gran?

påverkas barrträd?

Även jag är väldigt intresserad av att få ett svar på bomm´s fråga (#155) ang thujaplantor..

någon som har koll?

Jag har använt mig av en vanlig tryckspruta ( http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardsverktyg/Redskap/Tryckspruta-8-l-2000030844/ ) med denna typ av spruta tycker jag det är enkelt att fördela jämt över gräsmattan samt spruta lite extra där det behövs. Med trycksprutan vattnar man inte ner herbiciderna onödigt mycket utan får dem att stanna på växterna. Se dock till att det är vindstilla samt drag ej åt munstycket för hårt så det bara blir en dimma.

xCxJx skrev:
Nu har även jag beställt lite medel från Tyskland.

Någon som har några åsikter om att sprida ut Dicotex med tex denna? [länk]

Fråga är bara hur man ska blanda??
Jag tycker att man ska hantera dicotex som det gift det faktiskt är, en ejektorspridare är alldeles för grovt verktyg för spridning.
Jag lägger endast på där det verkligen behövs på gräsmattan och undviker att få det på mig eller barnen, jag använder en vanlig gardenaspruta med långt munstycke.

• Gilla
MB77 och 1 till
  • Laddar…
Har äntligen fått tummen ur öga och beställt 1L dicotex från agraking.
Gjorde om stora delar av gräsmatta ifjol och har fått mycket ogräs och jag fuskade och körde utan uppsamlare så nu är min gräsmatta en orgie av maskrosor, grodblad och Veronica

Ska behandla ungefär 800kvm med medlet och köra med min 5Liters gloria för spridningen, lovar att återkomma med resultat.

• Gilla
VillaAnna och 1 till
  • Laddar…
Hallå allesammans.

Nu har jag fått tag på riktigt bonnagödsel, så nu ska jag ha golfgreen. MEn jag ska sprida ut lite arianne s efter helgen. Kan jag spruta detta medel på tex min uppfart och plattorna? eller blir det märke? mvh

ganooo skrev:
Hallå allesammans.

Nu har jag fått tag på riktigt bonnagödsel, så nu ska jag ha golfgreen. MEn jag ska sprida ut lite arianne s efter helgen. Kan jag spruta detta medel på tex min uppfart och plattorna? eller blir det märke? mvh
Använd glyfosat/roundup på plattor, sten och grus istället. Det ger mycket bättre effekt då det dödar precis allt.

Ingen av ämnena ger några märken.

• Gilla
ganooo
  • Laddar…
Bara för att vara på den säkra sidan,

Arianne s var också lugnt om de kommer på plattorna? Så du inte bara menade roubdup/glyfosat.

mvh

Maskrosorna sprids ju när de blommat ut, så om grannen inte bryr sig om att plocka bort dem frösår de ju sig överallt. De växer ju även i diken, och på s.k parkmarker och kommunala ägor, så att slippa dem helt går då inte här.
Skulle vilja veta hur man gör för att slippa dem ?

ganooo skrev:
Bara för att vara på den säkra sidan,

Arianne s var också lugnt om de kommer på plattorna? Så du inte bara menade roubdup/glyfosat.

mvh
Det stämmer! Arianne S (fluroxipyr+klopyralid+MCPA) ska inte lämna märken på plattor. Om du är osäker så spraya en skätt på en kantsten, så du inte tar onödiga risker.

ullak40 skrev:
Maskrosorna sprids ju när de blommat ut, så om grannen inte bryr sig om att plocka bort dem frösår de ju sig överallt. De växer ju även i diken, och på s.k parkmarker och kommunala ägor, så att slippa dem helt går då inte här.
Skulle vilja veta hur man gör för att slippa dem ?
En riktigt tät och välskött gräsmatta förhindrar maskrosor att få en möjlighet att gro. I år har jag bara fått tre stycken på hela min gräsmatta på ca 700 m2. Ogräsmedlet har jag inte ens behövt plocka fram i år pga av ordentligt gödsling robotgräsklippare.

• Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
mg765 skrev:
Det stämmer! Arianne S (fluroxipyr+klopyralid+MCPA) ska inte lämna märken på plattor. Om du är osäker så spraya en skätt på en kantsten, så du inte tar onödiga risker.

En riktigt tät och välskött gräsmatta förhindrar maskrosor att få en möjlighet att gro. I år har jag bara fått tre stycken på hela min gräsmatta på ca 700 m2. Ogräsmedlet har jag inte ens behövt plocka fram i år pga av ordentligt gödsling robotgräsklippare.
Ok, tack för svaret ! Har för dålig gräsmatta, för lite matjord då tomten anlades. Det finns också stora gamla träd hos grannen, vars rötter finns under vår gräsmatta, och det är ju inte bra 😒

xCxJx skrev:
Nu har även jag beställt lite medel från Tyskland.

Någon som har några åsikter om att sprida ut Dicotex med tex denna? [länk]

Fråga är bara hur man ska blanda??
Själv skulle jag inte använda ejektorspridare till något. Alldeles för opålitligt.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.