Låter bra :).
Jag gick över gräsmattan med dr Stähler i veckan som gick och maskrosorna ser som bäst bara lite vissna ut ännu. jag insåg dock att jag nog tyvärr underdoserat. Halva flaskan borde gått åt med det gick nog bara lite drygt 1/3 :(.

Antar att det klokaste är att vänta och se istället för att sprida gift i onödan?

V
Man ska försöka sprida medlet så tidigt som möjligt på morgonen gärna typ vid 05:00. Enligt vad jag fått till mig så tar växterna emot det bättre då.
Borde vara samma med detta medel.

Hmm, jag spred det ju på kvällen :x
Hade läst någonstans att de tar med sig medlet genom bladen med daggen och tänkte då att kvällen vore lämpligast.

Var läste du det där någonstans?

V
Det är nåt sånt!
En bekant va i usa o forskade på just detta.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har läst hela tråden och har några frågor.
Vad är bäst på Vitgröe och hur snabbt verkar det?? Dom fröar ju av sig i en rasande fart.

Funkar Dr STÄHLER, DICOTEX ?????

bygg_novis skrev:
Har läst hela tråden och har några frågor.
Vad är bäst på Vitgröe och hur snabbt verkar det?? Dom fröar ju av sig i en rasande fart.

Funkar Dr STÄHLER, DICOTEX ?????
Välkommen till forumet!

På vitgröe funkar inga tillåtna medel. Det gäller att gynna andra grässorter så att de täcker marken. Vitgröe är ettårig och förökar sig enbart på frö. Fröer som den släpper kontinuerligt under säsongen. Att torka ut vitgröen verkar dock vara en bra metod. Fröerna påvekas dock inte av detta. Det gäller att så nytt gräs och få upp det snabbt.

Hussar, Lontryx, Arelon som används av lantbrukare kostar tusentals kronor för minsta förpackningen, om du kan få tag på det.

Tack för svaret, känner dock till det du skrev, men undrar fortfarande om Dr STÄHLER, DICOTEX funkar mot Vitgröe??

Ingen som har någon flaska över att sälja ? // Mikael

Nackdelen med de godkända medlen (Hussar mfl) är att risk för att imunitet hos bekämpad växt kan uppstå!! Finns den risken med Dicotex mfl????

• Gilla
proffsrik och 1 till
  • Laddar…
Vilka gödsel bör man använda och vilka bör man undvika om man haft vitgröe i gräsmattan?

vilpi skrev:
Vilka gödsel bör man använda och vilka bör man undvika om man haft vitgröe i gräsmattan?
Nu riskerar vi kidnappa tråden. Kanske dags att starta en (till) vitgröetråd? :D
Låg fosforhalt och surt. Stallgödsel nämns som ett alternativ. Det borde vara ammoniaken som surar till det i så fall. Jag inser själv att vitgröen har fått övertag på vissa delar av gräsmattan. Var snabb som attan och luckrade upp döda fläckar (förra årets vitgröe) redan i mars. Sådde Turfmans gräs i detta och hoppade på det bästa. Nu 95% vitgröe i dessa fläckar. I dag klippet jag ner dessa till svålen och ställde ner roboten på 2 cm. Inväntar regn och skall sedan sprida svag blandning av järnsulfat för att sänka pH.

https://www.gardenorganic.org.uk/sites/www.gardenorganic.org.uk/files/organic-weeds/poa-annua.pdf

bygg_novis skrev:
Tack för svaret, känner dock till det du skrev, men undrar fortfarande om Dr STÄHLER, DICOTEX funkar mot Vitgröe??
Nej.

Medlet du nämner har verkan mot många ogräsarter som inte är gräs, men vitgröe är ett gräs och därför fungerar det inte.

Johan Gunverth skrev:
Nu riskerar vi kidnappa tråden. Kanske dags att starta en (till) vitgröetråd? :D
Låg fosforhalt och surt. Stallgödsel nämns som ett alternativ. Det borde vara ammoniaken som surar till det i så fall. Jag inser själv att vitgröen har fått övertag på vissa delar av gräsmattan. Var snabb som attan och luckrade upp döda fläckar (förra årets vitgröe) redan i mars. Sådde Turfmans gräs i detta och hoppade på det bästa. Nu 95% vitgröe i dessa fläckar. I dag klippet jag ner dessa till svålen och ställde ner roboten på 2 cm. Inväntar regn och skall sedan sprida svag blandning av järnsulfat för att sänka pH.

[länk]
Skapade en ny tråd här
https://mobil.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/277110-bekampning-av-vitgroe-etc-i-grasmatta.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.