För Dicotex, Loredo Quattro och Weedex:

- Spritzen (tryckspruta/sprayflaska): 10 ml / 1 Liter Wasser reicht bis ca. 10 m²
- Gießen (vattenkanna): 10 ml / 10 Liter Wasser reicht bis ca. 10 m²

Redigerat:
  • Gilla
VillaAnna och 1 till
  • Laddar…
Tryckspruta ger lite mer kontroll på var medlet hamnar, det är trots allt ganska giftigt.
10ml / liter, alltså 1% som det står på flaskan fungerar väldigt bra.
1L medel kan räcka till betydligt mer gräsmatta än 10m2, jag "snålar" lite när jag lägger på just med tanke på att det inte är någon hälsodryck.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Tryckspruta ger lite mer kontroll på var medlet hamnar, det är trots allt ganska giftigt.
10ml / liter, alltså 1% som det står på flaskan fungerar väldigt bra.
1L medel kan räcka till betydligt mer gräsmatta än 10m2, jag "snålar" lite när jag lägger på just med tanke på att det inte är någon hälsodryck.
Man skall ju även tänka på att man kan punktbehandla om man inte har så mycket ogräs!

elpaco skrev:
Man skall ju även tänka på att man kan punktbehandla om man inte har så mycket ogräs!
När jag nerdade in på att få bukt med ogräsmattan för några år sedan så läste jag på lite (=mycket) efter att ha kört ut ett par ohemult dyra säckar combi plus med tveksamt resultat.

Även om preparaten vi diskuterar här är godkända att användas inom EU (anledningen till att dom inte torgförs i Sverige är att den nationella tillsynsmyndigheten, i vårt fall kemikalieinspektionen, tar duktigt betalt för tillsynen av bekämpningsmedel och då kostar det mer än det smakar för majoriteten av aktörer) så kan man ju försöka hålla ner kemikalieanvändningen tycker jag. Grejen är den att olika preparat plockar olika ogräs olika bra, och om man orkar bemöda sig med att ta reda på vilka ogräs som växer i mattan så kan man välja vapen efter motståndare, s a s, och hålla kemikalieanvändningen på en rimlig nivå.

Efter att ha kollat igenom min ogräsmatta och en del googlande på engelska siter så kom jag fram till att ett preparat med fluroxypyr, clopyralid och MCPA skulle döda av det mesta av mitt ogräs (Scott's Verdone Extra Lawn Weed Killer). Resten tog jag med "spot treatment" med en blandning med dicambra och mecopop (Westland Resolva Lawn).

Körde en behandling med varje bekämpningsmedel och efter det så verkar gräsmattan med lite järnsulfat och gödning och allmän TLC hålla sig ogräsfri, grön och tät :)

• Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
hevi skrev:
Efter att ha kollat igenom min ogräsmatta och en del googlande på engelska siter så kom jag fram till att ett preparat med fluroxypyr, clopyralid och MCPA skulle döda av det mesta av mitt ogräs (Scott's Verdone Extra Lawn Weed Killer). Resten tog jag med "spot treatment" med en blandning med dicambra och mecopop (Westland Resolva Lawn).
Föredömlig inställning till kemikalier.

Jag tycker det låter som att du hittat fram till the Lawnsmiths sajt! En bra källa till info om gräsmattehållning!

Jag tog mig lite tid för att försöka hitta produktspecifikationerna på innehåll. För att se om de var liknande komponerade. Loreen Quattro och Dicotex ser exakt lika ut. För den brittiska Verdone (Weedol) gick jag bet.

2,4-D 70g/L + MCPA 70g/L + MCPP-P 42g/L + Dicamba 20g/L

En liten nyfiken fråga bara här bara.
Har ni börjat använda dessa medel redan nu i April? Tänkte mest på Stroller Kombi+ som man inte ska använda förrän det är ”väldigt” varmt för att få bra effekt vilket oftast är i slutet på maj. Är det nån skillnad på dessa medel som är i flytande form?

Fick hem min flaska från Tyskland i förrgår.
Ser framemot att få bekämpa ogräset :)

• Gilla
Alko
  • Laddar…
magnus07 skrev:
En liten nyfiken fråga bara här bara.
Har ni börjat använda dessa medel redan nu i April? Tänkte mest på Stroller Kombi+ som man inte ska använda förrän det är ”väldigt” varmt för att få bra effekt vilket oftast är i slutet på maj. Är det nån skillnad på dessa medel som är i flytande form?
I stroller så är ogräsmedlet bundet i små kulor, för att man ska få optimal effekt av medlet så krävs
det en kombination av rätt fuktighet, temperatur och vind.
Jag har för mig att verkar i gasform ihop med nattdaggen, det kräver sin årstid för att få till rätt förutsättningar.

Om man däremot sprutar på giftet direkt på ogräsets bladyta så har man redan lyckats, svårt för ogräset att
klara det.
Mitt ogräs verkar trivas lika bra som gräset nu och är i god tillväxt, jag tycker det är en väldigt bra idé
att få bort det redan nu, det blir en bra start för gräset som blir helt utan konkurrens.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Peter är helt rätt ute. Stroller kombi kräver bra förhållanden för att överhuvudtaget fungera. Dock skulle jag ändå vara försiktig med att använda flytande ogräsmedel tills gräset är klippt ett antal gånger och i god tillväxt. Inte min matta än tex.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kanske ska beställa en extra flaska till tyskalärarinnan då jag nu äntligen fick nytta av fem års språkstudier från skoltiden.

• Gilla
VillaAnna och 1 till
  • Laddar…
Visst mörknar bladen på maskrosorna t.ex. och de ser ut att långsamt vissna ner, men tro f-n de skjuter gula blommor ändå! Snacka om hånskratt tillbaka sådär en vecka efter att jag punktbekmäpat lite ogräs, inkl maskrosor.

• Gilla
Snogretsky och 1 till
  • Laddar…
shadowfire skrev:
Visst mörknar bladen på maskrosorna t.ex. och de ser ut att långsamt vissna ner, men tro f-n de skjuter gula blommor ändå! Snacka om hånskratt tillbaka sådär en vecka efter att jag punktbekmäpat lite ogräs, inkl maskrosor.
Jag tänkte samma sak förra året när jag strollade en del av gräsmattan. Väntade mig en svart öken efter en vecka, men såg inte minsta skillnad. Döm av min förvåning när jag i år konstaterar att det mesta av ogräset är borta, bara en plätt på ett par kvadrat som är kvar där jag måste ha missat att sprida ut medlet. :p

engs
MCPA verkar genom att växten växer sig till döds, så det kan se ut som man har fått motsatt effekt i början. Bra om man hinner plocka av blommorna så man minskar mängden nya till nästa år.

Jag hade ingen som helst avsikt att bekämpa maskrosor när jag spred MCPA i somras. Jag hade plockat bort det vanliga 100-talet för hand långt innan jag spred MCPA så det fanns inget bladverk som kunde ta upp ämnet. Döm om min förvåning när jag inte har en enda maskros i gräsmattan i år!

Pen

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.