1 020 862 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Hej nu har jag precis besprutat 900m2. Med Arianne s. Har rätt mycket ogräs så skall bli spännande.
Nu till det mindre roliga. Kärringen har massa lavendlar och massa buskar hon tar hand om, som sina barn.. och hur känsliga är dom. Räcker det att det kommer LIIITE dimma på liksom för att dom ska dö? För då är det nog skillsmässa kan jag garantera. Haha skämt å sido hon får gilla läget isånafall :,(
Nu till det mindre roliga. Kärringen har massa lavendlar och massa buskar hon tar hand om, som sina barn.. och hur känsliga är dom. Räcker det att det kommer LIIITE dimma på liksom för att dom ska dö? För då är det nog skillsmässa kan jag garantera. Haha skämt å sido hon får gilla läget isånafall :,(
Det ska nog mer till om ska dräpa buskarna, en pytteliten skvätt är ingen fara när det är så låg koncentration.ganooo skrev:Hej nu har jag precis besprutat 900m2. Med Arianne s. Har rätt mycket ogräs så skall bli spännande.
Dock rekommenderat att hålla lite säkerhetsavstånd och bara sprida ut när det är vindstilla för att undvika onödiga risker.
Jag spred ut Stroller Kombi en gång lite för nära en buske och den såg riktig tärd ut efter det. Men det redde ut sig så småningom.
Redigerat:
Okej ja jag får hålla tummarna körde dock 10ml/l. Men det är antagligen ingen superstark koncentration de heller. Har tagit bilder ska ta bilder 3 dagar i rad, ska bli spännande att se resultat. Ska ladda upp bilder här dag 3 . Tack för svaret och all hjälp under traven mg765 mvh
Spännande! Ta även efter en vecka, det hinner inte hända så mycket på tre dagar. Ogräset kommer nog mest ha krullat ihop sig. Det är först efter en vecka eller två som det vissnar och dör.ganooo skrev:
10 ml per liter är nog en rätt så stark koncentration. Risk finns att gräset blir lite svedd och gulnar en aning om det blir för mycket. Ungt gräs kan också ta stryk. Men det reder också ut sig på några veckor.
Redigerat:
Skulle värkligen vilja köpa 2 liter så om någon ska beställa så vill jag gärna vara med då jag inte fattar tyska eller öppna paypal och allt vad det kan vara.
Betalar gärna lite extra om det är så att någon vill hjälpa mig // Mikael
Betalar gärna lite extra om det är så att någon vill hjälpa mig // Mikael
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag undrar om det inte är det som har hänt mig
Gräsmattan är precis helt förstörd och ser sönderbränd ut. Jag tänkte att det är för att det har regnat för lite, men ingen, verkligen ingen av mina grannar har fått så brända gräsmattor.
Börjar fundera på om det är inte är något som har hänt med mcpa'n. Jag körde med tryckspruta och punktbekämpade på skapligt nära avstånd.
Gräsmattan är precis helt förstörd och ser sönderbränd ut. Jag tänkte att det är för att det har regnat för lite, men ingen, verkligen ingen av mina grannar har fått så brända gräsmattor.
Börjar fundera på om det är inte är något som har hänt med mcpa'n. Jag körde med tryckspruta och punktbekämpade på skapligt nära avstånd.
Hej.
Okej jag har 900m2 gräsmatta. Och det är nästan en golfgreen (har ju ogräs på lite ställen). Är min gräsmatta förstörd börjar jag gråta. När vi köpte huset var allt bara grus. Så har lagt lite timmar där ute. Hela kvarteret går kvällsrundan förbi vårt hus för att njuta av trädgården..
Så hur gör jag för att förhindra att den blir gul överallt. Kan jag börja vattna den idag? Eller vattnar jag bort allt gift jag sprutat ut då.
Läste att om de regnar inom 6h får man göra om behandlingen. Men ikväll har det legat på 24h utan regn.
Mvh
Okej jag har 900m2 gräsmatta. Och det är nästan en golfgreen (har ju ogräs på lite ställen). Är min gräsmatta förstörd börjar jag gråta. När vi köpte huset var allt bara grus. Så har lagt lite timmar där ute. Hela kvarteret går kvällsrundan förbi vårt hus för att njuta av trädgården..
Så hur gör jag för att förhindra att den blir gul överallt. Kan jag börja vattna den idag? Eller vattnar jag bort allt gift jag sprutat ut då.
Läste att om de regnar inom 6h får man göra om behandlingen. Men ikväll har det legat på 24h utan regn.
Mvh
Hmm, kanske gräset tog lite illa upp av medlet! Hade gett den en rot blöta och sen låtit den vila utan att bli klippt i några dagar.
Då kanske gräset kan återhämta sig från medlet som den tagit upp.
Men nu spekulerar jag bara
Då kanske gräset kan återhämta sig från medlet som den tagit upp.
Men nu spekulerar jag bara
Där vi bor så har det varit väldigt torrt de senste veckorna, min och mina grannar som klipper med självgående klippare har lyckats få uttorkade och fläckiga mattor.shadowfire skrev:Jag undrar om det inte är det som har hänt mig
De andra grannarna som klipper var tionde dag med vanlig motorklippare har mattor som klarat sig betydligt bättre.
Så jag tror inte det är medlet som torkat ut din matta, men för bästa effekt så bör man nog följa tillverkarens rekommendationer.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Effekten kom ett par veckor efter att jag gått loss med mcpa't, så jag har utgått från att det ha varit värmen och torkan, men jag hade den finaste gräsmattan i kvarteret innan och den var välgödslad och välmående.
Den ser ut så här nu. Men som sagt, det är inte 100 att det är mcpa't, men jag är lite förbryllad över varför ingen annans gräsmatta har blivit så pass bränd och där fläckarna är, är också där jag minns att jag gick med just trycksprutan...
Den ser ut så här nu. Men som sagt, det är inte 100 att det är mcpa't, men jag är lite förbryllad över varför ingen annans gräsmatta har blivit så pass bränd och där fläckarna är, är också där jag minns att jag gick med just trycksprutan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Gräsmattan kom igång sent i år och maskrosor + lite annat bös fick fäste innan gräsmattan vaknade, så jag kvävebombade gräsmattan (kalksalpeter) först och lät den komma igång innan jag körde med mcpa't. Mycket möjligt att det blivit någon knepig reaktion där.
Har du följt tillverkarens rekommendationer i både blandning och mängd per kvadratmeter? Jag misstänker att när man punktbehandlar så är det lätt att det blir för mycket per kvadratmeter. När man kör hela gräsmattan så har man liksom inte tid att spruta för mycket och dessutom är de mycket enklare att beräkna på hur många kvadratmeter man tömt trycksprutan.
Annars så är det ju oerhört torrt ute nu, så jag skulle avvakta innan jag oroade mig. Om du - liksom jag - hade dominans av ogräs, så är det naturligt att gräset till en början blir förhållandevis glest där ogräset tidigare hade övertaget. Är gräset glest och ogräset borta så blir ju jorden mer öppen och torkar mycket snabbare. Under denna tillfälliga tid är det nog ide att vattna lite extra när det är torrt.
Pen
Annars så är det ju oerhört torrt ute nu, så jag skulle avvakta innan jag oroade mig. Om du - liksom jag - hade dominans av ogräs, så är det naturligt att gräset till en början blir förhållandevis glest där ogräset tidigare hade övertaget. Är gräset glest och ogräset borta så blir ju jorden mer öppen och torkar mycket snabbare. Under denna tillfälliga tid är det nog ide att vattna lite extra när det är torrt.
Pen
Jag har för mig att det bara rör sig om något dygn eller två efter spridningen. Kolla tillbaka i tråden så hittar du säkert uppgiften. Ska se om jag kan hitta den i anvisningarna.
Edit: Nej, jag hittar inte den uppgiften i min tyska BanvelM brux. De tider som står är:
Innan klippning: 4 dagar.
Innan beträdande (sport): Efter klippning.
Innan foderanvändning: 14 dagar.
Innan andra bekämpning: 28 dagar.
Då kan man väl tycka att det är ok att vattna efter 4 dagar, men det står som sagt inte.
Edit: Nej, jag hittar inte den uppgiften i min tyska BanvelM brux. De tider som står är:
Innan klippning: 4 dagar.
Innan beträdande (sport): Efter klippning.
Innan foderanvändning: 14 dagar.
Innan andra bekämpning: 28 dagar.
Då kan man väl tycka att det är ok att vattna efter 4 dagar, men det står som sagt inte.
Redigerat:
Om man tittar i databladet för Arianne S så kan man få lite tips inför användning.
Dom anger att det är regnfast efter 2 timmar, så om man väntar ett dygn innan man vattnar så borde det räcka gott.
http://msdssearch.dow.com/Published...h=se/pdfs/noreg/011-05139.pdf&fromPage=GetDoc
Dom anger att det är regnfast efter 2 timmar, så om man väntar ett dygn innan man vattnar så borde det räcka gott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://msdssearch.dow.com/Published...h=se/pdfs/noreg/011-05139.pdf&fromPage=GetDoc