1 023 348 läst · 2 320 svar
1023k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
I alla anvisningar för glyfosat anges det att det inte får användas på hårdgjorda ytor, grus, asfalt, stenlagda ytor osv.mg765 skrev:
För glyfosat i grundvattnet anses dåligt, och den biologiska nedbrytningen av glyfosat fungerar inte om det inte hamnar i organiskt material såsom jord.
Nu är kanske en väldigt försiktig och restriktiv användning på hårdgjorda ytor kanske ingen ko på isen, jag vill bara uppmärksamma på felet i rådet och uppmana till försiktighet åtminstone.
Läste på länken du gav. Det var väldigt dyrt. 1L till 100m2. Sedan gissar jag att man likt stroller får köra minst två gånger. Då blir det mycket pengar när man har ca 900m2 tomt med klöver väl utspritt.Lewdis skrev:
Eller har jag missförstått tyskan är lite knackig.
Lewdis skrev:
1 ml / m² ska det vara, så en liter bör räcka till 1000 m². Blanda 10 ml/l och lägg ut med tryckspruta.
Det är mycket jag inte begriper, och jag kan ha missuppfattat detta med kemikaliespridning också så jag vill reservera mig från det påstående jag kommer att göra:
Glyfosat som är den aktiva beståndsdelen i Roundup måste tas upp av den växt man vill utrota, sprayar man rikligt på säg en grusgång "bara för" så anser jag att man gör fel. Den Glyfosaten som inte tas upp av grödan går vidare ner i marken och därmed också till grundvattnet. Jag är själv ingen taliban angående sådant här, men jag vill ändå veta att jag gör på rätt sätt, där kommer vi in på mitt andra påstående:
Man skall följa tillverkarens rekommendationer angående mängder, blandningsförhållanden och tider för spridning. Det är inte något de höftat till med. För stor mängd gör att allt inte kommer att komma till nytta, och kan hos vissa medel bli kvar i mark. Har man alldeles för svag dos, för att man antingen är snål, eller tycker att "Jag kan gå över detta 10 ggr istället för en" så riskerar man istället att det ogräs man är ute efter att bli av med bygger upp en motståndskraft mot detta preparat och på sikt blir resistent.
Många medel rekommenderas att inte upprepa behandling med gång efter gång just för denna saks skull, utan istället ha en annan, för det ogräs man vill bekämpa, aktiv substans.
Nu tror jag de flesta av er här själva gör såhär, men någon kanske inte riktigt tänkt igenom vad det är man sprider och varför. Helt klart har ni som skrivit här i tråden fått till riktiga paradmattor vad jag kan se, jag tror jag får beställa från utlandet till min gräsmatta också
Glyfosat som är den aktiva beståndsdelen i Roundup måste tas upp av den växt man vill utrota, sprayar man rikligt på säg en grusgång "bara för" så anser jag att man gör fel. Den Glyfosaten som inte tas upp av grödan går vidare ner i marken och därmed också till grundvattnet. Jag är själv ingen taliban angående sådant här, men jag vill ändå veta att jag gör på rätt sätt, där kommer vi in på mitt andra påstående:
Man skall följa tillverkarens rekommendationer angående mängder, blandningsförhållanden och tider för spridning. Det är inte något de höftat till med. För stor mängd gör att allt inte kommer att komma till nytta, och kan hos vissa medel bli kvar i mark. Har man alldeles för svag dos, för att man antingen är snål, eller tycker att "Jag kan gå över detta 10 ggr istället för en" så riskerar man istället att det ogräs man är ute efter att bli av med bygger upp en motståndskraft mot detta preparat och på sikt blir resistent.
Många medel rekommenderas att inte upprepa behandling med gång efter gång just för denna saks skull, utan istället ha en annan, för det ogräs man vill bekämpa, aktiv substans.
Nu tror jag de flesta av er här själva gör såhär, men någon kanske inte riktigt tänkt igenom vad det är man sprider och varför. Helt klart har ni som skrivit här i tråden fått till riktiga paradmattor vad jag kan se, jag tror jag får beställa från utlandet till min gräsmatta också
Det är 1 ml per m2. Så en liter räcker till 1000 m2. Om man bara punktbesprutar över gräsmattan räcker den många år på en 1000 m2 gräsmatta.Lewdis skrev:
Doseringen framgår dock inte på länken ovan men den blandas så här:
mg765 skrev:
Tack för klargörandet då var priset väldigt bra.mg765 skrev:
Är ni flera som fått bra resultat ?
Vågar man köra detta över hela gräsmattan även nära träd osv?
Alla dessa ogräs-kunniga...kan någon ge mig en sammanfattning över vad jag ska göra för att bli av med massbeståndet av svartkämpar i vår "gräsmatta"? Vi har otroliga mängder och ganska stor yta, så mekanisk borttagning (för hand alltså) är uteslutet. Något av alla dessa medel som nämnts i denna tråd som skulle kunna fungera?
Dicotex/Loredo är effektiv (gut bekämpfbar) mot svartkämpar (Plantago lanceolata, Spitzwegerich på tyska) enligt deras produktblad.bonnier skrev:Alla dessa ogräs-kunniga...kan någon ge mig en sammanfattning över vad jag ska göra för att bli av med massbeståndet av svartkämpar i vår "gräsmatta"? Vi har otroliga mängder och ganska stor yta, så mekanisk borttagning (för hand alltså) är uteslutet. Något av alla dessa medel som nämnts i denna tråd som skulle kunna fungera?
Dicotex är mest prisvärd och bäst allround.
Har köpt en flaska Dicotex.
Har en fråga kring spridning kring träd osv. Kan inte hitta någonstans vilket avstånd man skall hålla sig från träden för att inte skada?
Sedan har jag mina största problem mot tomtgränsen där en rad riktigt stora ekar och björkar står. Spelar det någon roll för dem om man besprutar ca 1meter från deras stam?
Hoppas någon har koll på detta.
Har en fråga kring spridning kring träd osv. Kan inte hitta någonstans vilket avstånd man skall hålla sig från träden för att inte skada?
Sedan har jag mina största problem mot tomtgränsen där en rad riktigt stora ekar och björkar står. Spelar det någon roll för dem om man besprutar ca 1meter från deras stam?
Hoppas någon har koll på detta.
Upptagningen är främst genom bladverken med det kan nog vara viss upptagning via rötterna också. Men är det stora träd så ligger ju rötterna djupt. Jag har inte haft något större skyddsavstånd mot mina fruktträd, kanske 1 dm, och det har funkat.
Tack för det. Är fortfarande lite rolig för katten som ränner omkring på tomten. Får kanske låsa i stackarn under något dygn.Pen skrev: