1 024 724 läst · 2 320 svar
1025k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Varför ens chansa och använda ett ämne som alltmer tyder på att det är ohälsosamt.Claes Sörmland skrev:Det stämmer att WHO listade glyfosat som misstänkt carcinogen förra året. Listningen fick extremt mycket kritik från forskarsamhället och baserade sig på svaga samband från små studier av jordbruksarbetare. En genomgång i maj i år av WHO och FAO kom till en helt annan slutsats - att glyfosat inte är en trolig cancerogen:
[bild]
Källdokument: [länk]
Jag har inte koll på hur Kemikalieinspektionen har resonerat.
Summa summarum så finns det helt enkelt inte vetenskapligt hållbara evidens för att glyfosat skulle orsaka cancer. Inte heller finns det en beskriven biologisk mekanism som skulle ge vid handen att glyfosat orsakar cancer.
Tråkigt att delar av miljörörelsen hamnat i diket i denna fråga.
Tänk på att miljörörelsen varit först många gånger med att påpeka farliga kemikalier, som vi sedan slutat använda.
Den här tråden handlar om selektiva herbicider som exempelvis MCPA mot ogräs i gräsmattor.
Av någon anledning spårade tråden ur och avhandlar plötsligt sida upp och sida ner huruvida glyfosat är cancerframkallande, vill ni vara bussiga att ta den diskussionen någon annanstans?
Av någon anledning spårade tråden ur och avhandlar plötsligt sida upp och sida ner huruvida glyfosat är cancerframkallande, vill ni vara bussiga att ta den diskussionen någon annanstans?
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 984 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 984 inlägg
Tillbaka till topic:
Vad tror ni om att sprida Strollers produkt flytande efter att ha löst upp den i vatten som ett alternativ till Tysklandsimporten?
Båda aktiva ingredienserna Mechorprop-P och MCPA i Stroller är vattenlösliga. När jag räknar på det så ger 140 g Stroller® PLUS+ T kombi i 1 liter vatten samma styrka som brukslösningen Loredo Quattro (inlägg #12) för både Mechorprop-P och MCPA, d v s 0,042% Mecoprop-P och 0,07% MCPA.
Troligen så är produkten inte helt vattenlöslig om den innehåller gips som bärare men då är det bara att låta den stå ett dygn så sedimenterar gipset. Kalciumnitrat ska tydligen vara kvävekällan i produkten och det är vattenlösligt.
Vad tror ni om att sprida Strollers produkt flytande efter att ha löst upp den i vatten som ett alternativ till Tysklandsimporten?
Båda aktiva ingredienserna Mechorprop-P och MCPA i Stroller är vattenlösliga. När jag räknar på det så ger 140 g Stroller® PLUS+ T kombi i 1 liter vatten samma styrka som brukslösningen Loredo Quattro (inlägg #12) för både Mechorprop-P och MCPA, d v s 0,042% Mecoprop-P och 0,07% MCPA.
Troligen så är produkten inte helt vattenlöslig om den innehåller gips som bärare men då är det bara att låta den stå ett dygn så sedimenterar gipset. Kalciumnitrat ska tydligen vara kvävekällan i produkten och det är vattenlösligt.
Jag har provat men tyckte inte att det blev något resultat. Om någon annan provar kan det ju vara idé att använda två likvärdiga provytor och sprida granulatet i den ena och vattenlösningen (efter dekantering) i den andra.
I onsdags spayade jag gräsmattan. Det var svårt att uppskatta arean så jag har sannolikt kört en svagare dos än 1ml/1m2. Ser i dagsläget att stora ogräs börjat skrumpna något, men klövern ser jag ingen effekt på ännu. Hoppas den kommer dock. Kommer lite bilder på före/efter när jag klippt gräset på söndag.
Spännande med leveransen by the way. Det tog tre dagar från betalning tills paketet fanns i Sverige. Sedan tog posten 8 dagar att få det till mig.
Spännande med leveransen by the way. Det tog tre dagar från betalning tills paketet fanns i Sverige. Sedan tog posten 8 dagar att få det till mig.
Lite för kort tid ännu för att se effekt på klövern, för mig tog det 6 dagar innan man tydligt kunde se påverkan. Dock försvann klöverblommorna på bara 3 dagar. Övrigt ogräs känns inte direkt påverkat alls dock, grobladen är lite gula bara men har stora fröstänglar.Lewdis skrev:I onsdags spayade jag gräsmattan. Det var svårt att uppskatta arean så jag har sannolikt kört en svagare dos än 1ml/1m2. Ser i dagsläget att stora ogräs börjat skrumpna något, men klövern ser jag ingen effekt på ännu. Hoppas den kommer dock. Kommer lite bilder på före/efter när jag klippt gräset på söndag.
Leveransen var med tysk precision för mig, tog 3 dagar tills jag hade paketet på utlämningsstället.
Det var glädjande information. Hoppas innerligt att jag blir av med klövern!TreeView skrev:Lite för kort tid ännu för att se effekt på klövern, för mig tog det 6 dagar innan man tydligt kunde se påverkan. Dock försvann klöverblommorna på bara 3 dagar. Övrigt ogräs känns inte direkt påverkat alls dock, grobladen är lite gula bara men har stora fröstänglar.
Leveransen var med tysk precision för mig, tog 3 dagar tills jag hade paketet på utlämningsstället.
Efter cirka 11 dagar var allt mitt ogräs borta. Och då har jag en skogstomt med MYCKET groblad maskrosor klöver ja iprincip allt som finns tror jag. Det fanns inte ens rester eftet dom. Helt väck var det.
Så jag kan bara säga att Arianne s är galet bra och effektivt!!!
Mvh ganooo
Så jag kan bara säga att Arianne s är galet bra och effektivt!!!
Mvh ganooo
Jag tror inte jag sett Dicamba i någon blandning i UK. Vanligast där är varianter med MCPA, Fluroxypyr och Clopyralid, som i din Verdone Extra.Thberg skrev:
De flesta produkter från Tyskland innehåller Dicamba, exempelvis Dicotex och Banvel M. Jag rekommenderar Dicotex då den innehåller fyra verksamma ämnen.
Edit: "Westland Resolva Lawn Weedkiller" verkar innehålla ovan fyra ämnen. Verkar finnas många varianter så se till att välja en med 2,4-D/dicamba/mecoprop-P/MCPA.
Redigerat:
Strålande! Det ska kollas upp.mg765 skrev:Jag tror inte jag sett Dicamba i någon blandning i UK. Vanligast där är varianter med MCPA, Fluroxypyr och Clopyralid, som i din Verdone Extra.
De flesta produkter från Tyskland innehåller Dicamba, exempelvis Dicotex och Banvel M. Jag rekommenderar Dicotex då den innehåller fyra verksamma ämnen.
Edit: "Westland Resolva Lawn Weedkiller" verkar innehålla ovan fyra ämnen. Verkar finnas många varianter så se till att välja en med 2,4-D/dicamba/mecoprop-P/MCPA.
Har en del mark precis utanför vår tomtgräns som kommunen har ansvar för.mg765 skrev:Jag tror inte jag sett Dicamba i någon blandning i UK. Vanligast där är varianter med MCPA, Fluroxypyr och Clopyralid, som i din Verdone Extra.
I vår tomtgräns så har vi satt thujor, precis bredvid dom så växer kommunens ogräs sig snart högre än vad våra thujor är (2 år gamla).
Har varit på kommunen ang. detta då skiten sprider sig som f*n in i vår gräsmatta. Men utan åtgärd... Går det att använda nämnda Dicotex och Banvel M på marken utanför, utan att döda våra thujor?
EDIT: Hittade svar längre bak i tråden. DOCK! Finns det något annat effektivt medel som jag kan använda?