1 023 348 läst · 2 320 svar
1023k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Då kommer en liten sammanfattning så här långt för min del. Lät gräset växa fem dagar innan jag körde på medlet. Troligen en något lägre dos en rekommenderat men hoppas på resultat ändå. Väntade sedan fyra dagar ytterligare innan jag klippte ner.
Här började det roliga för min del. Har en tät gräsmatta sedan innan som roboten fixar. Nu skulle jag ta ner nio dagar gräs och min gamla gräsklippare vägrade starta. Gick därför på med den gamla manuella. Inte ens på högsta läget orkade jag putta runt skiten. Kämpade en timma och gav sedan upp. Dagen efter fick jag igång den gamla bensindrivna. Fick då köra på ett mellanläge och putta för hand då den dog av allt gräs om jag körde med drag. Nu är allt äntligen klippt och roboten är ute igen.
Till resultatet:
Svårt att säga vad detta givit. Eftersom klövern kapades av när jag tog ner till en behaglig nivå igen är det svårt att säga om det är därför klövern är borta eller om den faktiskt givit upp. Jag lovar att återkomma med bilder i helgen.
Slutsatsen så här långt är att i te gödsla någon vecka innan, inte heller vänta så många dagar innan och efter spridning!!
Här började det roliga för min del. Har en tät gräsmatta sedan innan som roboten fixar. Nu skulle jag ta ner nio dagar gräs och min gamla gräsklippare vägrade starta. Gick därför på med den gamla manuella. Inte ens på högsta läget orkade jag putta runt skiten. Kämpade en timma och gav sedan upp. Dagen efter fick jag igång den gamla bensindrivna. Fick då köra på ett mellanläge och putta för hand då den dog av allt gräs om jag körde med drag. Nu är allt äntligen klippt och roboten är ute igen.
Till resultatet:
Svårt att säga vad detta givit. Eftersom klövern kapades av när jag tog ner till en behaglig nivå igen är det svårt att säga om det är därför klövern är borta eller om den faktiskt givit upp. Jag lovar att återkomma med bilder i helgen.
Slutsatsen så här långt är att i te gödsla någon vecka innan, inte heller vänta så många dagar innan och efter spridning!!
Då har det gått 10 dagar sedan jag sprayade gräsmattan. Här kommer lite före och efter bilder. Som många sagt tidigare så tar det lite tid så jag hoppas att mer klöver och duktigt försvinner. De större ogräset har också skrumpnat men inte försvunnit.
I dagsläget är jag inte säker på om effekten är enbart från medlet eller även pga att jag klippt av ogräset efter behandling.
Bilden till vänster är efterbilden.
I dagsläget är jag inte säker på om effekten är enbart från medlet eller även pga att jag klippt av ogräset efter behandling.
Bilden till vänster är efterbilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag vill tacka alla här på forumet. Jag har efter diskussion med min far, som är besatt av gräsmattor, letat som en galning efter något bra medel som innehåller dicamba eller 2,4-D.
Jag har nu beställt och fått en flaska med Loredo quattro från Tyskland som jag ska prova i helgen. Vill vänta en stund då jag klippte gräsmattan i söndags.
Vet någon kanske om man bör låta bli att gödsla efter behandling?
Jag har nu beställt och fått en flaska med Loredo quattro från Tyskland som jag ska prova i helgen. Vill vänta en stund då jag klippte gräsmattan i söndags.
Det är grönt att gödsla i samband med eller efter besprutningen.Nikola Ilic skrev:Jag vill tacka alla här på forumet. Jag har efter diskussion med min far, som är besatt av gräsmattor, letat som en galning efter något bra medel som innehåller dicamba eller 2,4-D.
Jag stödsådde tillsammans med lite toppdress efter min första behandling, har börjat ploppa upp ogräs igen. Så är inne på att köra en vända till. Men har för mig att någonstans i tråden nämns det att man inte får köra på nysått gräs? Eller blandar jag ihop det med stroller, bör jag vänta tills nästa år?!
Nysått gräs är känsligt mot ogräsmedel så undvik att bespruta där i år.Flukeskywalker skrev:Jag stödsådde tillsammans med lite toppdress efter min första behandling, har börjat ploppa upp ogräs igen. Så är inne på att köra en vända till. Men har för mig att någonstans i tråden nämns det att man inte får köra på nysått gräs? Eller blandar jag ihop det med stroller, bör jag vänta tills nästa år?!
Igår satt jag och läste om glyfosat på Wikipedia och kom till ner Toxikologi där jag läste detta "Glyfosat anses vara mindre giftigt än många andra bekämpningsmedel, till exempel klororganiska föreningar". Där jag givetvis klickade mig vidare in på kloroganiska föreningar. Skrollade igenom listan och hittade både MCPA och 2,4-D där. Klickade mig vidare in på 2,4-D och läser mig till att den förbjuden i Sverige.
Hittade inte så mycket mer på Wiki så googlade vidare, men informationen jag finner gör mig lite delad om jag vill använda Dicotex längre. 2,4-D ingick tillsammans med 2,4,5-T i Agent Orange som användes under Vietnamkriget som ett avlövningsmedel som visat sig ge stora negativa konsekvenser. Det finns så mycket att googla fram om detta så jag tänker inte skriva allt i detta inlägg.
Ger er iaf en länk till Agent Orange på wikipedia om någon är sugen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Agent_Orange
Hur som haver så verkar de negativa effekterna komma från 2,4,5-T i Agent Orange, när detta framställdes kunde man tydligen med dåtidens metoder få oönskad biprodukt i form av dioxiner.
Jag hittar inte så mycket information om att 2,4-D skulle vara någon fara, det verkar fortfarande vara en poplulär herbicid i USA och den är godkänd av EU. Någon annan som har mer information kring detta? Är det något att oroa sig över?
Hittade inte så mycket mer på Wiki så googlade vidare, men informationen jag finner gör mig lite delad om jag vill använda Dicotex längre. 2,4-D ingick tillsammans med 2,4,5-T i Agent Orange som användes under Vietnamkriget som ett avlövningsmedel som visat sig ge stora negativa konsekvenser. Det finns så mycket att googla fram om detta så jag tänker inte skriva allt i detta inlägg.
Ger er iaf en länk till Agent Orange på wikipedia om någon är sugen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Agent_Orange
Hur som haver så verkar de negativa effekterna komma från 2,4,5-T i Agent Orange, när detta framställdes kunde man tydligen med dåtidens metoder få oönskad biprodukt i form av dioxiner.
Jag hittar inte så mycket information om att 2,4-D skulle vara någon fara, det verkar fortfarande vara en poplulär herbicid i USA och den är godkänd av EU. Någon annan som har mer information kring detta? Är det något att oroa sig över?
Har fått hem min flaska med Dicotex nu, har väldigt mycket klöver på vissa områden vilket jag vill få bort då det drar humlor och liknande som barnen lätt trampar på.
Dosering och så är jag på det klara med, men hur ska man ställa sig mot regn eller torka?
Kan man köra på i fint väder eller ska man avvakta tills det nalkas regn?
har nyligen (3 veckor sedan) kört på stroller på en viss yta med sådär resultat, visst det är klart mindre men långt ifrån borta, vågar man köra en vända till över den ytan?
Dosering och så är jag på det klara med, men hur ska man ställa sig mot regn eller torka?
Kan man köra på i fint väder eller ska man avvakta tills det nalkas regn?
har nyligen (3 veckor sedan) kört på stroller på en viss yta med sådär resultat, visst det är klart mindre men långt ifrån borta, vågar man köra en vända till över den ytan?
Vet inte riktigt angående just Dicotex, men andra herbicider jag läst på om är regnfasta efter 2h. Man ska inte bespruta under torka eller i starkt solsken (antar det kan avdunsta lite?). Bästa är väl att försöka på kvällen ett par timmar innan daggen kommer. Brukar även blåsa mindre på kvällarna.
Ang. behandling av stroller ytan hade jag inte varit rädd för att köra en vända till men tidigast efter 4 veckor. Har för mig att det står på stroller påsen att man ska vänta minst 4 veckor innan nästa stroller behandling. Sen tror jag det står på påsen max 2 behandling per år. Om det är gräset som kan skada eller om det ur är miljöaspekt vet jag ej. Men samma borde ju gälla Dicotex och liknande herbicider.
Ang. behandling av stroller ytan hade jag inte varit rädd för att köra en vända till men tidigast efter 4 veckor. Har för mig att det står på stroller påsen att man ska vänta minst 4 veckor innan nästa stroller behandling. Sen tror jag det står på påsen max 2 behandling per år. Om det är gräset som kan skada eller om det ur är miljöaspekt vet jag ej. Men samma borde ju gälla Dicotex och liknande herbicider.
Jag körde på den sidan som skuggan låg nu på eftermiddagen, så får jag se hur resultatet blir där, så låter jag den stoller behandlade ytan vara så länge, har inte kört över hela ytan ytan där klövern är som värst, kanske 1/3 av trädgården är en massa klöver, 1/3 är bara gräs och kanonfin så den biten vill jag inte riskera att skada pga felbehandling eller liknande.
Hej.
Jag behandlade gräsmattan med Bayers Loredo Quattro för ca 10 dagar sedan. All klöver är borta, lika så maskrosor. Tusenskönorna har slutat blomma, bladen har gulnat och är påväg bort.
Kan varmt rekommendera detta medel. Och tackar alla här i gruppen för tipsen.
Jag behandlade gräsmattan med Bayers Loredo Quattro för ca 10 dagar sedan. All klöver är borta, lika så maskrosor. Tusenskönorna har slutat blomma, bladen har gulnat och är påväg bort.
Kan varmt rekommendera detta medel. Och tackar alla här i gruppen för tipsen.
Läste om växtskydd för golfbanor. De har tydligen tillstånd att köra ut Starane/Tomahawk (samma aktiva substans, fluroxipyr) 1 gång per år. Varför endast en gång per år hittar jag ingen information om men tänkte iaf dela med mig av det jag läste. Kanske någon annan som vet mer.