Pen skrev:
Kanske för att det helt enkelt inte behövs mer än en gång. Huvudregeln är att man inte ska sprida mer än nödvändigt. Några medel får spridas en gång, andra två. Erfarenheterna i tråden är att 1-2 gånger ger bra resultat.

[länk]

Pen
Håller med dig :) och efter att ha läst lite om fenoxisyror så verkar det vara rätt giftigt och inget jag helst vill ha att göra med. Jag kommer hålla mig till en behandling om året och försöka plocka det som kommer upp efter den behandlingen manuellt. Förhoppningsvis kommer gräsmattan att bli tätare och tätare så att ogräset har svårare att få fäste.

Hur har det gått för dig själv Pen?

Jotack, det har gått utmärkt.

Jag tycker att jag på en enda säsong har gått från en katastrof till värsta Olle Berg mattan. Värst var ju att Röllekan tog över. Se andra bilden - gissar att 90% är Rölleka. Men jag besvärades även av öar av Brunört och ett tiotal andra arter i fallende ordning.

Jag spred Banvel M i juli förra året exakt dos enligt instruktionen. Det mesta vissnade ned redan efter ett par veckor. Sedan gödde jag i början av augusti. Det återuppstod några späda Röllekablad så sedan spred en andra omgång senare i augusti samma år. Nu har det gått precis ett år och jag har ännu inte en enda Rölleka i min gräsmatta. Se första bilden - 100% gräs (det finns kanske 10% torrt gräs men det är inte så konstigt med tanke på torkan). Helt borta är även Brunört, Klöver, Groblad med mera. Och till min förvåning hade jag inte en enda Maskros i våras (märkligt eftersom jag redan hade handplockat innan besprutningen).

Det enda ogräs som det inte bet fullt ut på är Nejlikroten. Den har jag bar på några få ställen. Jag drar mig lite för att punktbehandla eftersom det är så lätt att överdosera (erfarenhet i tråden). Kanske får bli nästa säsong och då med blomspruta.

Pen

• Gräsmatta med omfattande förekomst av Rölleka blandat med grässtrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Första bild med tät och frisk gräsmatta utan synliga Rölleka eller andra ogräsarter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Semiproffset och 4 till
  • Laddar…
Hur gör ni när ni sprider för att få exakt dosering? Är lågtrycksspruta det bästa alternativet?

Jag använder Biltemas 8 liters spruta. Jag lade ut rep på gräsmattan för att gränsa av motsvarande ytor. Sedan gick jag i jämn hastighet över varje yta, 2-3 rundor innan den var tömd.

Pen

• Gilla
MB77
  • Laddar…
Mina herrar!

Det är dags att uppdatera Olle Berg i gräsmattevård. :D

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Faktum är jag själv i möjligaste mån försöker vara giftfri, ändå uppskattar framgångarna i den här tråden. Det känns som att den lokala behandlingen med sunt förnuft är fantastiskt mycket smartare miljömässigt än att kembomba med svagare medel som Olle Berg gör.

• Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Det känns som att den lokala behandlingen med sunt förnuft är fantastiskt mycket smartare miljömässigt än att kembomba med svagare medel som Olle Berg gör.
Dessutom känns det billigare både ekonomiskt och arbetsinsatsmässigt. Jag måste försöka få tag i något av dessa medel på något sätt...tyska är inte min starka sida dock...:confused:

MB77 skrev:
Hur gör ni när ni sprider för att få exakt dosering? Är lågtrycksspruta det bästa alternativet?
Jag körde markeringar mattan med grästrimmern. Samma tänk som Pen för att områdesmarkeringar så att säga. Men innan det så mätte jag upp ett område på uppfarten och hällde i motsvarande mängd vatten i behållaren och gick och träningsprutade så jag höll någorlunda rätt tempo. Fick lite över iaf efter jag kört behandligen men den bet bra ändå.

engs
La på det genom att gå i linjer baklänges och drog ena benet i det då lite längre gräset så jag fick en markering och kunde undvika överlappning. I början stegade jag upp kvadraten och kollade av mot förbrukad mängd så den pålagda mängden var i rätt härad

• Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Nu är min flaska Dicotex på väg från Tyskland (tack vare en medlems hjälp med tyskan, du vet vem du är! (y)) så nu funderar jag lite på arbetsgången för mig. Momenten jag vill göra är följande:

Vattna ut Ferrogent
Vattna ut Dicotex
Gödsla (höstgödsel nu kanske?)
Stödså hela gräsmattan för att täcka upp efter det förhoppningsvis mördade ogräset, samt i ett försök att konkurrera ut vitgröen på lång sikt.

Är det någon som känner sig manad att ge lite tips på arbetsordning samt eventuella väntetider mellan de olika momenten?

Redigerat:
Paxman skrev:
Nu är min flaska Dicotex på väg från Tyskland (tack vare en medlems hjälp med tyskan, du vet vem du är! (y)) så nu funderar jag lite på arbetsgången för mig. Momenten jag vill göra är följande:

Vattna ut Ferrogent
Vattna ut Dicotex
Gödsla (höstgödsel nu kanske?)
Stödså hela gräsmattan för att täcka upp efter det förhoppningsvis mördade ogräset, samt i ett försök att konkurrera ut vitgröen på lång sikt.

Är det någon som känner sig manad att ge lite tips på arbetsordning samt eventuella väntetider mellan de olika momenten?
Om ditt mål är att bekämpa ogräs och konkurrera ut vitgröe så kan du vattna ut Ferrogent, ogräsmedel och gödsla nu på en gång. Effekterna av dem tar inte ut varandra så du behöver inte göra det sekvensiellt i någon speciell ordning. Det finns ju färdiga gödselblandningar som innehåller just järnsulfat, ogräsmedel och NPK-gödsel.

Möjligen kan du ta ogräsmedlet efter järnsulfat och gödsling så gräset är och förblir torrt ett tag för maximal upptagning.

Det är viktigt att avvakta någon vecka med att stödså efter att du haft ut ogräsmedlet.

Om du planerar att använda Ferrogent för att missgynna vitgröen som vi diskuterat i vitgröe-tråden så är det bra att veta att en omgång järnsulfat per år sannorlikt inte kommer ha någon påverkan. Utan då är det applicering varannan vecka april-september som studier pekat på kan ha effekt.

Kom också ihåg att vitgröen gynnas av fosfor i gödslet så om möjligt välj ett gödsel utan eller med liten andel fosfor. Själv så gödslar jag inte de områden i min gräsmatta som har vitgröe under ett par år för att missgynna den. De får endast en omgång rent kvävegödsel en gång per sommar.

Men jag tror vi diskuterar vidare kring vitgröe i den andra tråden så vi inte går för mycket offtopic.

Redigerat:
Absolut, vi kör vitgröet i andra tråden!

Dock tänkte jag att läsare av denna tråds ämne kunde vara intresserade av precis den informationen du gav nu; att det går fint att köra ut allt i princip samtidigt, men att vänta lite med sådden.

Nu är det bara att vänta in flaskan och gynnsamt väder för mig! (y) Tack!

Håller med mg765 om ordningen. Men tänk på att du kan behöva behandla två gånger med en månads mellanrum för vissa ogräs (t.ex. Rölleka). Isåfall bör du alltså vänta med att stödså till efter den andra behandlingen.

Och det är bra att göda i god tid före den andra behandlingen så att du lurar upp slumrande ogräs till ytan.

Pen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.