1 024 758 läst · 2 320 svar
1025k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Det finns absolut en del rölleka i mattan, så då räknar jag med att det krävs två behandlingar. Det innebär att stödsådd kan ske först i slutet av september, men det bör väl vara OK om inte vintern får för sig att komma väldigt tidigt i år? Jag bor i Stockholmsområdet.
Idag körde jag ut första omgången Dicotex. Vår gräsmatta är runt 300 m2 så det krävs 30 liter 1%-ig blandning för att täcka hela, dvs tre 10-litershinkar med 1 dl Dicotex i varje. Min tryckspruta rymmer 5 liter, så jag blandade till en hink och hällde över hälften i sprutan.
Först var tanken att märka upp 50 m2 och sedan tömma en spruta över denna yta, men jag insåg att 50 m2 är väl stort för att överblicka när man aldrig gjort någon stått här tidigare, dessutom är det en väldigt stor del av gräsmattan vilket gör det opraktiskt att märka ut. Därför bestämde jag mig för att märka upp en yta för halva sprutans volym, dvs 25 m2.
Kvadratroten av 25 är ju 5, så en kvadrat med sidorna 5 meter var det som skulle markeras. Dock, eftersom vår gräsmatta inte består av jämna 5 X 5-rutor letade jag upp ett murarsnöre. Jag mätte upp 20 meter (4 X 5 meter) snöre och gjorde en ögla i varje ände. Sen tog jag fyra tältpinnar, placerade två av dem i gräsmattans ena ändes yttre hörn. Sen satte jag snörets öglor runt den ena och drog linan till den andra. Därefter spände jag ut linan så att den täckte en så stor yta som möjligt. Så länge det är raka linjer mellan de fyra tältpinnarna är ytan innanför snöret alltid 25 m2, oberoende av om den bildar en kvadrat, romb parallellogram, etc.
När jag tömt sprutan jämnt över denna yta drog jag upp de två första tältpinnarna, men lät de andra två sitta kvar. Jag lyfte över snöret och drog ut det i den första rutans förlängning och satte ned tältpinnarna när snöret var sträckt igen. på detta sätt stegade jag mig över hela gräsmattan likt att välta en stor plywoodskiva.
Detta system fungerade väldigt bra eftersom jag kunde anpassa formen på de 25 m2 som skulle sprutas helt efter gräsmattans form. Givetvis kunde jag inte forma snöret exakt, men det handlar ju inte om 100% precision så lite extra sprayande utanför boxen fick jag ju göra. Jag märkte att jag hade lite svårt att tömma sprutan på en vända, så det blev lite random sprayande samt extra spray där det var mycket ogräs.
Det ska bli mycket spännande att se resultatet!
(Jag använde endast handskar som skyddsutrustning, och nu ikväll känner jag mig lite snurrig...men jag har mycket svårt att tro att det är något annat än psykosomatiskt! )
Först var tanken att märka upp 50 m2 och sedan tömma en spruta över denna yta, men jag insåg att 50 m2 är väl stort för att överblicka när man aldrig gjort någon stått här tidigare, dessutom är det en väldigt stor del av gräsmattan vilket gör det opraktiskt att märka ut. Därför bestämde jag mig för att märka upp en yta för halva sprutans volym, dvs 25 m2.
Kvadratroten av 25 är ju 5, så en kvadrat med sidorna 5 meter var det som skulle markeras. Dock, eftersom vår gräsmatta inte består av jämna 5 X 5-rutor letade jag upp ett murarsnöre. Jag mätte upp 20 meter (4 X 5 meter) snöre och gjorde en ögla i varje ände. Sen tog jag fyra tältpinnar, placerade två av dem i gräsmattans ena ändes yttre hörn. Sen satte jag snörets öglor runt den ena och drog linan till den andra. Därefter spände jag ut linan så att den täckte en så stor yta som möjligt. Så länge det är raka linjer mellan de fyra tältpinnarna är ytan innanför snöret alltid 25 m2, oberoende av om den bildar en kvadrat, romb parallellogram, etc.
När jag tömt sprutan jämnt över denna yta drog jag upp de två första tältpinnarna, men lät de andra två sitta kvar. Jag lyfte över snöret och drog ut det i den första rutans förlängning och satte ned tältpinnarna när snöret var sträckt igen. på detta sätt stegade jag mig över hela gräsmattan likt att välta en stor plywoodskiva.
Detta system fungerade väldigt bra eftersom jag kunde anpassa formen på de 25 m2 som skulle sprutas helt efter gräsmattans form. Givetvis kunde jag inte forma snöret exakt, men det handlar ju inte om 100% precision så lite extra sprayande utanför boxen fick jag ju göra. Jag märkte att jag hade lite svårt att tömma sprutan på en vända, så det blev lite random sprayande samt extra spray där det var mycket ogräs.
Det ska bli mycket spännande att se resultatet!
(Jag använde endast handskar som skyddsutrustning, och nu ikväll känner jag mig lite snurrig...men jag har mycket svårt att tro att det är något annat än psykosomatiskt! )
Har nu kört ut min andra runda Dicotex en månad efter den första då där var lite som inte ville bort. Mkt har dock försvunnit så jag är mer än nöjd! En konstig fråga som kanske redan besvarats.
Skall man avvakta att klippa gräset ett tag efter man gjort behandlingen? Eller det är bara att köra på dagen efter?
Skall man avvakta att klippa gräset ett tag efter man gjort behandlingen? Eller det är bara att köra på dagen efter?
Detta undrade jag också, men jag lyckades hitta svaret i tråden: man bör vänta fyra dagar efter besprutningen. Dock verkar det inte helt klarlagt varför, men konsensus verkar vara att ogräsmedlet ska hinna ha tid att verkligen gå in i ogräset och ned i dess rötter innan gräsklipparen klipper bort stora delar av det.
Jag tänkte vänta tills på fredag med att klippa (fyra dagar), men det ser ut som att det ska vara ösregn då, så kanske får jag vänta till helgen.
Jag tänkte vänta tills på fredag med att klippa (fyra dagar), men det ser ut som att det ska vara ösregn då, så kanske får jag vänta till helgen.
Helst skulle jag inte vilja öppna dörren till den diskussionen i den här tråden...men för mig handlar det om att i första hand ha en gräsmatta som inbjuder till att gå barfota, ligga och sola/läsa på. Har man då en gräsmatta som troligen inte fått mer skötsel än klippning tidigare så krävs krafttag.
Min plan och förhoppning är att denna behandling bara kommer krävas den här säsongen och ev. nästa. Sen ska gräset vara så tätt att endast manuell bekämpning av ogräs är nödvändig.
Jag ser det som en storrenovering, och under sådana går man inte barfota eller ligger i dammet och läser.
Min plan och förhoppning är att denna behandling bara kommer krävas den här säsongen och ev. nästa. Sen ska gräset vara så tätt att endast manuell bekämpning av ogräs är nödvändig.
Jag ser det som en storrenovering, och under sådana går man inte barfota eller ligger i dammet och läser.
Idag har det gått tre dygn sen jag sprutade och jag ser resultat. Dock är resultaten inte så uppenbara att de var värda att fota. Det som förvånar mig lite är att röllikan verkar vara det som reagerat starkast. Den har ändrat färg (ljusnat) och krullat ihop sig lite. Smultron och några andra oidentifierade ogräs visar tydliga tecken på att bli bruna längs kanterna av bladen, men grobladen verkar inte ha reagerat speciellt mycket. De har inte rest sig på samma sätt som andra visat i den här tråden. Dock är mitt gräs ganska högt just nu, så kanske blir den visuella effekten inte stor.
Imorgon är tanken att klippa mattan, men jag kommer få ställa gräsklipparen på ganska hög inställning för att inte ta för mycket på en gång. Det blir säkert en klippning i helgen också. Därefter blir det gödsling och ferrogent. Jag tvekar lite om jag ska bekämpa en gång till...jag vill gärna hinna stödså hela mattan innan det blir för sent.
Imorgon är tanken att klippa mattan, men jag kommer få ställa gräsklipparen på ganska hög inställning för att inte ta för mycket på en gång. Det blir säkert en klippning i helgen också. Därefter blir det gödsling och ferrogent. Jag tvekar lite om jag ska bekämpa en gång till...jag vill gärna hinna stödså hela mattan innan det blir för sent.
Ang grodbladen så är det bara att ge det lite tid. Jag sprutade i början av juli och har numera inte ett synligt grodblad trots väldigt många tidigare.Paxman skrev:Idag har det gått tre dygn sen jag sprutade och jag ser resultat. Dock är resultaten inte så uppenbara att de var värda att fota. Det som förvånar mig lite är att röllikan verkar vara det som reagerat starkast. Den har ändrat färg (ljusnat) och krullat ihop sig lite. Smultron och några andra oidentifierade ogräs visar tydliga tecken på att bli bruna längs kanterna av bladen, men grobladen verkar inte ha reagerat speciellt mycket. De har inte rest sig på samma sätt som andra visat i den här tråden. Dock är mitt gräs ganska högt just nu, så kanske blir den visuella effekten inte stor.
Absolut, jag är inte orolig...har ju läst i tråden att det kan ta upp till veckor innan fulla effekten är uppnådd. Dock ville jag rapportera hur det går och meddela iakttagelsen att mina groblad ännu inte ser ut som de på några av bilderna vi sett här. Kan vara bra för andra att läsa att effekten kan variera tänkte jag.