Här kommer lite återmatning från TS

Jag sprutade med Banvel M den 13 juli enligt recept 6ml per liter vatten 10 kvm gräsmatta. Spred med 8 liters finfördelande tryckspruta från Biltema. Resultat efter någon vecka på mina värsta fiender:

Brunört: Helt vissnade, bruna och torra.
Rölleka: Helt vissnade.
Nejlikrot: Lite brunt i bladen men inte vissnade.

Efter två veckor gödde jag gräsmattan som definitivt tog över.

Nu är det den 20 augusti och en dryg månad från spridningen. Status:

Brunört: Totalt utrotad.
Rölleka: Nya ljusgröna blad gror, dock inte lika tätt som tidigare.
Nejlikrot: Ej utrotad. Ser dock ut som om det är färre nu.

Min teori är att den växande delen av Röllekan faktiskt utrotades totalt men att frön och utstickare överlevde. Får för mig att den betydligt ljusgrönare färgen på bladen bekräftar att det rör sig om nya späda växter. Har därmed en förhoppning att man genom upprepad behandling kan få till en total utrotning.

Summa summarum så är jag så långt mycket nöjd med resultatet och har inte ens varit i närheten av detta med Stroller kombi. Detta trots att man med Stroller kombi sprider ca 0.28 g ren MCPA per kvm medan man med Banvel M bara sprider 0,20 g ren MCPA per kvm enligt mina beräkningar. Sättet att sprida är alltså helt avgörande. Inte så konstigt då bladen är den huvudsakliga upptagaren av MCPA.

Kan rekommendera Jordbruksverkets kursmaterial "Kemisk ogräsbekämpning" som listar olika preparat och dess verkningsgrad (bifogas). Kursen är för övrigt ett villkor för att få tillstånd att sprida. Enligt detta material (sid 19) har MCPA måttlig verkan på Rölleka (40-70%) medan Gratil WG + superolja - verkasam beståndsdel Amidosulfuron - har mycket god verkan (>90%). Har påbörjat jakten på detta men inte hittat något ännu. Kommer dock att prova några upprepade behandlingar med MCPA innan jag byter medel.

TS
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Rättning: Sid 20 i PDF (eller sidan märkt 18) ska det vara (inte 19).
 
Hade jag varit ett ogräs i en trädgård där husherren är beväpnad med detta hade jag varit livrädd :wow:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Loredo Quattro fungerar men jag bara måste testa Banvel M också (y)
 
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Sprutade Banvel för någon dag sedan så effekten syns inte ännu. Gick också idag med bra förhållande och sprutade på ännu mera. Brunört tycker inte om Loredon i alla fall. Får se om Banvel blir lika bra. Blandade 6ml/l i alla fall.
 
Är det inte Loredo Quattro som Jem&Fix har i dagens reklamblad? Samma flaska men annan etikett.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyckte det med!
 
Angående att ha i en droppe diskmedel eller annan surfaktant/tensid, så ställde jag en fråga till Bayer Garden och frågade om det behövdes eller om det redan fanns inblandad i Loredo Quattro.

Jag vill följande svar:
Thank you for your recent query regarding the need to add a surfactant to our Lawn Weed Killer concentrate.
There is no need to add a surfactant and I would advise that you just follw the pack instructions.

Addition of a surfactant may in fact cause damage to your lawn and as such I would strongly advise against it.

Yours sincerely
Bayer Garden Advisory
Det ska alltså inte vara nödvändigt att ha i något sådant. Tyvärr svarade han inte på frågan om det redan fanns iblandat, och motiverade aldrig varför det skulle kunna skada gräsmattan vilket jag har svårt att se.
 
Redigerat:
Hej jag jag fått tag på Ariane s av en bonde. Undrar bara om jag ska blanda 10ml/l. Någon som har koll? Mvh
 
ganooo skrev:
Hej jag jag fått tag på Ariane s av en bonde. Undrar bara om jag ska blanda 10ml/l. Någon som har koll? Mvh
Innehållet verkar vara samma men 4x så kraftig som "Celaflor Rasen-Unkrautfrei Anicon Ultra", som blandas 15ml i 0,5-1 liter vatten för 10m2.

För dig borde det då bli ungefär 5 ml per liter vatten för 10m2.

Om det är en femlitersdunk du kommit över räcker det till 10 000m2! ;)

Testa på en liten yta först!
 
Redigerat:
Ja det var en 5 liters dunk men 1.5 liter kvar i den :(.. Jag ska prova, men borde det bli lite bättre väder först? Läste att det ej ska bara under 12+. Har du någon aning om hur noga det är? Tack för hjälpen
Mvh
 
Du ska nog vänta minst en månad eftersom den här typen av medel fungerar bäst då ogräset är i tillväxt och det är det inte än, inte ens i Skåne. Sikta på mitten av maj!
 
Loredo Q fungerar riktigt bra, hann bara använda det en gång innan hösten kom.
Nu har jag uppskattningsvis ca 20% av ogräset kvar om jag jämför med samma tid förra året, jag tänkte att spruta på lite nu innan jag släpper ut Automowern på grönbete.

Jag hade lite för lite kvar av min 400ml flaska för att det skulle kännas bekvämt, så jag beställde en 1 liters Dr.stähler - Dicotex som ska ha samma innehåll, 33.20 Euro gick det på inkl. frakt med DHL.

Kändes som ett bra pris så jag lägger en länk här, https://agrarking.de/dicotex-rasen-unkraut-frei-profi-line-von-dr-staehler-1-l-flasche.html
 
  • Gilla
vilpi och 3 till
  • Laddar…
Hmm, var ju helt inne på att köra på en omgång med stroller kombi plus. Nu blir det inte det utan något av dessa dundermedel istället. Billigare och bättre! :)

En fråga dock, det figurerar två olika medel i tråden Loredo och Banvel, spelar det någon roll vilket man använder?
Fråga mig inte vad jag har för sorts ogräs i mattan bara, för det har jag ingen aning om. Det verkar vara lite gott och blandat där :D
 
mexitegel skrev:
Hmm, var ju helt inne på att köra på en omgång med stroller kombi plus. Nu blir det inte det utan något av dessa dundermedel istället. Billigare och bättre! :)

En fråga dock, det figurerar två olika medel i tråden Loredo och Banvel, spelar det någon roll vilket man använder?
Fråga mig inte vad jag har för sorts ogräs i mattan bara, för det har jag ingen aning om. Det verkar vara lite gott och blandat där :D
Loredo har fyra olika verksamma ämnen i sig, två av dom är samma som i Banvel och så har dom i två ämnen till.
Vad jag har förstått så dödar loredo det mesta förutom gräs och mossa, banvel har fler växter som det inte klarar.

Dr Stähler och loredo innehåller exakt samma verksamma ämnen, men stähler finns i 1L flaska som kostar lika mycket som en 400ml loredo.
Du kan köpa här, jag tror det är billigaste stället jag hittat, men tipsa gärna om ett bättre ställe om det finns.
https://agrarking.de/dicotex-rasen-unkraut-frei-profi-line-von-dr-staehler-1-l-flasche.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Grillbiten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.