1 020 968 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Har haft en ALKO elektrisk som har två valsar. En med pinnar för mossriv och en med knivar för VS. Riktigt bra maskin. Efter flera års fix med gräsmattan så behövs den inte längre så jag gav bort den.nino skrev:
Gödning två ggr per säsong. Några ml Loredo Quattro och klipprobot håller mossa och ogräs i schack. Inte superfint pedantskick, men klart bättre än de flesta i grannskapet.
Medlem
· Stockholm
· 1 415 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 415 inlägg
Jag köpte hos AgrarKing i Tyskland. Kom på ett par dagar.
Medlem
· Stockholm
· 1 415 inlägg
Enligt beskrivingen: 1 ml DICOTEX per kvm.
Dvs i ditt fall en liter utspädd 1:100 = 100 l lösning att sprida ut jämnt över ytan.
Jag körde nyss 25 ml Dicotex i 2.5 l vatten över en yta på 25 kvm.
Dvs i ditt fall en liter utspädd 1:100 = 100 l lösning att sprida ut jämnt över ytan.
Jag körde nyss 25 ml Dicotex i 2.5 l vatten över en yta på 25 kvm.
På tal om det här med vertikalskärning så hittade jag följande text som är mycket bra. Den förklarar bättre än vad jag kan varför det är onödigt (och kontraproduktivt) att vertikalskära i tid och otid:
https://robinhedstrom.se/myten-om-vertikalskararen-och-den-grona-grasmattan/
https://robinhedstrom.se/myten-om-vertikalskararen-och-den-grona-grasmattan/
Jag körde med vertikalskärare över min gräsmatta för några år sedan och blev missnöjd.
Min take är såhär ang vertikalskärning.
Har man en extremt tät och ogräsfri gräsmatta och skall ex sprida sand eller toppdress för att jämna till underlaget så skulle jag absolut vertikalskära samt piphålslufta innan dress och stödsådd. Jag skulle också vara minutiös med vattning precis som vid nyanläggning.
I alla andra fall skulle jag skippa vertikalskärning. Anledningen är att ogräset etablerar sig betydligt snabbare än gräset och nästa år kommer alla sporer och avklippta ogräsrötter gro ännu mera.
Om behovet finns av att fräscha upp mattan och ge den nytt liv så skulle jag istället piphålslufta, dressa och stödså.
Min take är såhär ang vertikalskärning.
Har man en extremt tät och ogräsfri gräsmatta och skall ex sprida sand eller toppdress för att jämna till underlaget så skulle jag absolut vertikalskära samt piphålslufta innan dress och stödsådd. Jag skulle också vara minutiös med vattning precis som vid nyanläggning.
I alla andra fall skulle jag skippa vertikalskärning. Anledningen är att ogräset etablerar sig betydligt snabbare än gräset och nästa år kommer alla sporer och avklippta ogräsrötter gro ännu mera.
Om behovet finns av att fräscha upp mattan och ge den nytt liv så skulle jag istället piphålslufta, dressa och stödså.