nino nino skrev:
Vad har ni för VS? Bild?
Har haft en ALKO elektrisk som har två valsar. En med pinnar för mossriv och en med knivar för VS. Riktigt bra maskin. Efter flera års fix med gräsmattan så behövs den inte längre så jag gav bort den.
Gödning två ggr per säsong. Några ml Loredo Quattro och klipprobot håller mossa och ogräs i schack. Inte superfint pedantskick, men klart bättre än de flesta i grannskapet.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Samma omsorg som jag ger min gräsmatta, fast jag brukar köra en omgång järnsulfat på våren för att hålla mossan i schack i de skuggiga partierna.

FANTASTISK produkt!
Jag har såklart ingen före-bild på mattan, men efter två behandlingar med Dicotex och en gödsling ser den jättefin ut, knappt ett ogräs kvar.

• Välskött gräsmatta med få synliga ogräs efter behandling och gödsling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för för ogräs jag fått i nästan hela gräsmattan och tar det där supermedlet det?

Täta gröna gräsmattan med blandade ogräsarter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Narren666
nino nino skrev:
Vad är det för för ogräs jag fått i nästan hela gräsmattan och tar det där supermedlet det?

[bild]

Vet ej vad det heter.
Men det försvinner med dicotex
Om du har mycket på i samma område, kan det behövas stödsås samt gödslas för att gräset ska ta överhand

nino nino skrev:

[bild]
Det är rölleka, klöver och en maskros på bilden. Samtliga utrotas av medlet.
Nästan för bra, vad ska jag göra nu ? :D

• Gilla
nino
  • Laddar…
Då ska jag beställa direkt

nino nino skrev:
Vad är det för för ogräs jag fått
Jag ser Rölleka, Klöver och Maskros
Ingen av dem gillar DICOTEX...

Var nog rölleka jag tänkte mest på.
Vart beställde man? EBay?

Agrarking.de

• Gilla
Senior och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket behöver man för runt 1000kvm

Enligt beskrivingen: 1 ml DICOTEX per kvm.
Dvs i ditt fall en liter utspädd 1:100 = 100 l lösning att sprida ut jämnt över ytan.

Jag körde nyss 25 ml Dicotex i 2.5 l vatten över en yta på 25 kvm.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jag körde med vertikalskärare över min gräsmatta för några år sedan och blev missnöjd.

Min take är såhär ang vertikalskärning.

Har man en extremt tät och ogräsfri gräsmatta och skall ex sprida sand eller toppdress för att jämna till underlaget så skulle jag absolut vertikalskära samt piphålslufta innan dress och stödsådd. Jag skulle också vara minutiös med vattning precis som vid nyanläggning.

I alla andra fall skulle jag skippa vertikalskärning. Anledningen är att ogräset etablerar sig betydligt snabbare än gräset och nästa år kommer alla sporer och avklippta ogräsrötter gro ännu mera.

Om behovet finns av att fräscha upp mattan och ge den nytt liv så skulle jag istället piphålslufta, dressa och stödså.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.