1 020 371 läst · 2 320 svar
1020k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Medlem
· Sverige
· 5 322 inlägg
Du menar professionellt yrkesfolk som producerar grödor för att utfodra betesdjur och för livsmedelsproduktion, och är utbildade i dosering, distributionssätt och skydd av omgivande växtlighet, ekosystem, grundvatten, inkl skydd av de som arbetar med preparaten?M Manonano skrev:
Svar: japp.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Det här med BT kemi handlar ju om att företaget grävde ned hundratals 200-fat som innehöll fenixsyror med förödande resultat. Det är ju inte därför produkterna inte saluförs för privatpersoner.H Harald Blåtumme skrev:Anledningen till min fråga är givetvis att jag varit med länge nog för att ha upplevt debatter och skandaler kring användningen av snarlika fenoxisyror; Agent Orange, hormoslyr på vår hemmafront. Googla BT kemi och Teckomatorp så kommer du kanske på banan - ett gigantiskt saneringsprojekt som förmodligen aldrig blir slutfört.
Så det finns troligen bra skäl till att dessa preparat inte saluförs i svensk handel för privatpersoner.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 097 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 097 inlägg
Kolla mitt inlägg #2110M Manonano skrev:Hej
Någon med en länk till seriösa sidor som säljer det som inte får säljas i Sverige?
Har kämpat sen mars månad med att plocka bort ogräs...
Vertikalskurit + dressjord + frön..
Vattnar 3 /dag...
Ogräset tar över...
Gräsmattan har fan kostat mig ...
Kört med gödsel + granngården slottspark samt kalkat...det hjälper inte 🤦
Men här är länken igen:
https://amzn.eu/d/9ctF1QG
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 236 inlägg
Hade du kikat på länken hade du sett detta:M Manonano skrev:
På tyska står det:13th Marine skrev:
Dicotex kan appliceras på gräsmattan under hela tillväxtperioden (från april till september) - klipp inte gräsmattan minst 4 dagar före och 4 dagar efter behandlingen så att ogräset kan ta upp tillräckligt med aktiv ingrediens - dosering för vattenkanna (med vattentillsats): 10 ml i 10 l vatten per 10 m² - dosering för sprutning: 100 ml i 10 l vatten (räcker för 100 m²) för max 1 applicering
Ni som har barn, hur länge väntar ni tills det är fri lek på mattan efter applicering av Loredo quattro?
Medlem
· Sverige
· 5 322 inlägg
Det är helt otänkbart för mig att använda fenoxisyror på ytor där mina barnbarn ska vistas under sommaren.