Men bönderna i Sverige, får de använda sånt som vi dödliga inte får? 😁

M Manonano skrev:
Men bönderna i Sverige, får de använda sånt som vi dödliga inte får? 😁
Du menar professionellt yrkesfolk som producerar grödor för att utfodra betesdjur och för livsmedelsproduktion, och är utbildade i dosering, distributionssätt och skydd av omgivande växtlighet, ekosystem, grundvatten, inkl skydd av de som arbetar med preparaten?

Svar: japp.

• Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Så svårt är det inte. Finns utmärkta instruktioner på flaskorna.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
A andersda skrev:
Så svårt är det inte. Finns utmärkta instruktioner på flaskorna.
Som alla följer?

Det tar tid innan medlet verkar. Det orkar inte Svenne i villan i vänta utan kör 10x starkare så det händer nåt. :(

• Gilla
Wicke666 och 1 till
  • Laddar…
R robertsund skrev:
Så de är ingen fara att vara på gräsmatten typ dagen efter alltså?
Läste om en herre som sprutade. Dagen efter släppte barnen ut kaninen på bete. Åt halva dagen. Kaninen överlevde utan märkbara skador 😄

Excel
H Harald Blåtumme skrev:
Anledningen till min fråga är givetvis att jag varit med länge nog för att ha upplevt debatter och skandaler kring användningen av snarlika fenoxisyror; Agent Orange, hormoslyr på vår hemmafront. Googla BT kemi och Teckomatorp så kommer du kanske på banan - ett gigantiskt saneringsprojekt som förmodligen aldrig blir slutfört.

Så det finns troligen bra skäl till att dessa preparat inte saluförs i svensk handel för privatpersoner.
Det här med BT kemi handlar ju om att företaget grävde ned hundratals 200-fat som innehöll fenixsyror med förödande resultat. Det är ju inte därför produkterna inte saluförs för privatpersoner.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R
M Manonano skrev:
Hej

Någon med en länk till seriösa sidor som säljer det som inte får säljas i Sverige?

Har kämpat sen mars månad med att plocka bort ogräs...
Vertikalskurit + dressjord + frön..
Vattnar 3 /dag...
Ogräset tar över...

Gräsmattan har fan kostat mig ...
Kört med gödsel + granngården slottspark samt kalkat...det hjälper inte 🤦
Kolla mitt inlägg #2110

Men här är länken igen:
https://amzn.eu/d/9ctF1QG

• Gilla
Manonano
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Som alla följer?

Det tar tid innan medlet verkar. Det orkar inte Svenne i villan i vänta utan kör 10x starkare så det händer nåt. :(
Självklart följer alla instruktionerna. Att du ens behöver fråga.

R RalleB skrev:
Kolla mitt inlägg #2110

Men här är länken igen:
[länk]
Det står förmodligen på Tyska, så min snabba fråga är.
Hur mycket ska jag blanda med vatten, min gräsmatta är inte stor, typ ca 25

Den har kostat mig ,,,haha,, frugan är skogstokig på mig.

• Gilla
J.perzzon
  • Laddar…
M Manonano skrev:
Det står förmodligen på Tyska, så min snabba fråga är.
Hur mycket ska jag blanda med vatten, min gräsmatta är inte stor, typ ca 25

Den har kostat mig ,,,haha,, frugan är skogstokig på mig.
Hade du kikat på länken hade du sett detta:
With a 5 litre spray and agent output of 50 ml of Dicotex, you can treat 50 m²

• Gilla
Manonano
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Kolla mitt inlägg #2110

Men här är länken igen:
[länk]
Jag beställde den precis.
:)

13th Marine 13th Marine skrev:
Hade du kikat på länken hade du sett detta:
På tyska står det:
Dicotex kan appliceras på gräsmattan under hela tillväxtperioden (från april till september) - klipp inte gräsmattan minst 4 dagar före och 4 dagar efter behandlingen så att ogräset kan ta upp tillräckligt med aktiv ingrediens - dosering för vattenkanna (med vattentillsats): 10 ml i 10 l vatten per 10 m² - dosering för sprutning: 100 ml i 10 l vatten (räcker för 100 m²) för max 1 applicering

• Gilla
Manonano och 1 till
  • Laddar…
Ni som har barn, hur länge väntar ni tills det är fri lek på mattan efter applicering av Loredo quattro?

K KristofferV1 skrev:
Ni som har barn, hur länge väntar ni tills det är fri lek på mattan efter applicering av Loredo quattro?
Har inte använt bekämpningsmedel sen barnen började vara på gräsmattan. Förra året körde jag endast på vissa ställen.

Det är helt otänkbart för mig att använda fenoxisyror på ytor där mina barnbarn ska vistas under sommaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.