H Harald Blåtumme skrev:
Hur tänker ni kring det ni odlar i närheten av dessa ytor ni besprutar med fenoxisyror? Eller det tex grannar odlar i närheten?
Låter bli att spruta där?! Vad är ”i närheten” för dig?

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R robertsund skrev:
Jag tänkte prova en besprutning efter helgen för att ta bort lite oönskad ogräs, behöver man verkligen undvika att vara på gräsmattan i 5 dagar som de står på flaskan. Kändes väldigt överdrivet men kanske är så pass?
R robertsund skrev:
Jag tänkte prova en besprutning efter helgen för att ta bort lite oönskad ogräs, behöver man verkligen undvika att vara på gräsmattan i 5 dagar som de står på flaskan. Kändes väldigt överdrivet men kanske är så pass?
Det behöver du verkligen inte vara orolig för!!
 
Vespa Vespa skrev:
Det behöver du verkligen inte vara orolig för!!
Så de är ingen fara att vara på gräsmatten typ dagen efter alltså?
 
R robertsund skrev:
Så de är ingen fara att vara på gräsmatten typ dagen efter alltså?
Enligt mig är det inte det. Du behöver ju inte ligga och rulla runt i ogräset du besprutat, men jag har iaf inte varit extra försiktig. Du ser redan dagen efter att ogräset börjar sloka och se trött ut.
 
Excel Excel skrev:
Hur tänker du när du äter besprutat spannmål? Allt du äter som växdr på en åker är i princip besprutat. Med det sagt, matproduktion är viktigare än en fin gräsmatta.
Anledningen till min fråga är givetvis att jag varit med länge nog för att ha upplevt debatter och skandaler kring användningen av snarlika fenoxisyror; Agent Orange, hormoslyr på vår hemmafront. Googla BT kemi och Teckomatorp så kommer du kanske på banan - ett gigantiskt saneringsprojekt som förmodligen aldrig blir slutfört.

Så det finns troligen bra skäl till att dessa preparat inte saluförs i svensk handel för privatpersoner.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Excel
H Harald Blåtumme skrev:
Anledningen till min fråga är givetvis att jag varit med länge nog för att ha upplevt debatter och skandaler kring användningen av snarlika fenoxisyror; Agent Orange, hormoslyr på vår hemmafront. Googla BT kemi och Teckomatorp så kommer du kanske på banan - ett gigantiskt saneringsprojekt som förmodligen aldrig blir slutfört.

Så det finns troligen bra skäl till att dessa preparat inte saluförs i svensk handel för privatpersoner.
Ja och det är bra att dessa bekämpningsmedel inte står på hyllan hos någon byggvarujätte för vem som helst att köpa till trädgården. Men också är det aå att dessa medel används inom jordbruket och att vi konsumenter äter spannmålet som besprutats.
 
Excel Excel skrev:
Ja och det är bra att dessa bekämpningsmedel inte står på hyllan hos någon byggvarujätte för vem som helst att köpa till trädgården. Men också är det aå att dessa medel används inom jordbruket och att vi konsumenter äter spannmålet som besprutats.
Man går på kurs för att lära sig använda bekämpningsmedel i lantbruket på ett säkert sätt, och får då en tidsbegränsad licens.
Licensen måste sedan förnyas...
 
R robertsund skrev:
Jag tänkte prova en besprutning efter helgen för att ta bort lite oönskad ogräs...
Jag gissar att ni har lika torrt i Hudik som vi har i Stockholm, så jag skulle råda att inte bespruta nu. Ogräset behöver vara i god tillväxt för att medlet ska vara effektivt, så vänta hellre tills det kommit rejält med regn så det skjutit fart igen.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag gissar att ni har lika torrt i Hudik som vi har i Stockholm, så jag skulle råda att inte bespruta nu. Ogräset behöver vara i god tillväxt för att medlet ska vara effektivt, så vänta hellre tills det kommit rejält med regn så det skjutit fart igen.
Ja det stämmer de va länge sen de regna. Vi vattnar en hel del med sjövatten även gräset men tror jag väntar lite istället som du säger :)
Jag tänkte även prova köra vertikalskärare för första gången men det kanske är bättre o vänta med det till det inte är lika torrt också.
 
R robertsund skrev:
Jag tänkte även prova köra vertikalskärare för första gången men det kanske är bättre o vänta med det till det inte är lika torrt också.
Min amatörmässiga gissning är att det är bättre att vänta. Gräset går in i viloläge när det är så här torrt, och jag antar att det inte är så starkt i den fasen så risken är nog stor att vertikalskäraren kan göra stor skada. Gräset har nog dessutom svårt att "läka" skadorna efter behandlingen också.
 
Hej,
Har någon beställt nyligt, isf från vilken sida? jag har maskrosor, klöver och annat på mattan som jag behöver få bort. Har googlat lite men de flesta verkar inte skicka till Sverige..
så om någon köpt nyligt så får man gärna skicka länk
 
K KristofferV1 skrev:
Hej,
Har någon beställt nyligt, isf från vilken sida? jag har maskrosor, klöver och annat på mattan som jag behöver få bort. Har googlat lite men de flesta verkar inte skicka till Sverige..
så om någon köpt nyligt så får man gärna skicka länk
Besök Dicotexens Vänner på facebook, där har du alla svar :)
 
Hej

Någon med en länk till seriösa sidor som säljer det som inte får säljas i Sverige?

Har kämpat sen mars månad med att plocka bort ogräs...
Vertikalskurit + dressjord + frön..
Vattnar 3 /dag...
Ogräset tar över...

Gräsmattan har fan kostat mig ...
Kört med gödsel + granngården slottspark samt kalkat...det hjälper inte 🤦
 
Excel
M Manonano skrev:
Hej

Någon med en länk till seriösa sidor som säljer det som inte får säljas i Sverige?

Har kämpat sen mars månad med att plocka bort ogräs...
Vertikalskurit + dressjord + frön..
Vattnar 3 /dag...
Ogräset tar över...

Gräsmattan har fan kostat mig ...
Kört med gödsel + granngården slottspark samt kalkat...det hjälper inte 🤦
Du har fått det hela om bakfoten, du behöver hitta en oseriös sida eftersom du inte får använda dessa preparat i Sverige. En seriös kommer inte sälja till dig.

Prova E-bay, där säljs allt möjligt.
 
  • Gilla
  • Haha
lilytwig och 3 till
  • Laddar…
M Manonano skrev:
Hej

Någon med en länk till seriösa sidor som säljer det som inte får säljas i Sverige?

Har kämpat sen mars månad med att plocka bort ogräs...
Vertikalskurit + dressjord + frön..
Vattnar 3 /dag...
Ogräset tar över...

Gräsmattan har fan kostat mig ...
Kört med gödsel + granngården slottspark samt kalkat...det hjälper inte 🤦
Det är aldrig för sent at ta fram jordfräsen och köpa på rulle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.