Dicotex funkar BARA på tvåhjärtbladiga ört-växter. Alltså inte på gräs eller mossa.
Mot mossa använd järnsulfat...
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
F
C crazytok skrev:
Funkar dicotex mot mossa?
Nej, funkar inte alls mot mossa. Som nämnts, Ferrogent utblandat i vatten och vattna ut noggrant så man inte får det på plattor och fasad mm. Sen se till att dra på en kvävegödsel så mossan inte kommer tillbaka.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Någon som vet hur länge MCPA ligger kvar i marken?

Jag har en slänt med vilt ogräsbestånd, varenda blomma i kommunen verkar ha spridit sig dit. Jag ska plantera buskar där senare i år för att på sikt täcka marken, tänkte att det kanske går att underlätta ogräsbekämpningen som annars blir segdragen om jag besprutar slänten först. Både min och grannens häck gränsar mot slänten och det finns redan planterad växtlighet som ska behållas. Genialt eller dumt?
 
M M_H skrev:
Någon som vet hur länge MCPA ligger kvar i marken?

Jag har en slänt med vilt ogräsbestånd, varenda blomma i kommunen verkar ha spridit sig dit. Jag ska plantera buskar där senare i år för att på sikt täcka marken, tänkte att det kanske går att underlätta ogräsbekämpningen som annars blir segdragen om jag besprutar slänten först. Både min och grannens häck gränsar mot slänten och det finns redan planterad växtlighet som ska behållas. Genialt eller dumt?
Om det är att döda all växtlighet som du är ute efter ska du sikta in dig på något icke-selektivt gift, typ glyfosat. Det är inte heller tillåtet (för din typ av användning) längre, så du kan nog inte köpa det på Granngården utan vidare. Notera att glyfosat absolut inte ska sprutas på marken utan på lövverket, så beroende på var du bor är det nog för tidigt. Som alltid: följ instruktionerna och använd den skrynkliga kolan!

Själv hade jag nog bearbetat slänten rent mekaniskt men det kräver förstås rätt många sparade timmar på gymmet.
 
M M_H skrev:
Någon som vet hur länge MCPA ligger kvar i marken?
MCPA fungerar genom att det sugs upp av växter under tillväxt och det sker via bladen.
Alltså inget man lägger på eller i jorden. Man skall spruta på gröna blad med andra ord.
Dessutom är det selektivt såtillvida att det angriper enbart tvåhjärtbladiga växter. Inte gräs och mossa tex.
Och verkningssättet är att det stör tillväxten så att växten växer ihjäl sig.
Det tar en stund innan de är borta.
 
M M_H skrev:
Någon som vet hur länge MCPA ligger kvar i marken?

Jag har en slänt med vilt ogräsbestånd, varenda blomma i kommunen verkar ha spridit sig dit. Jag ska plantera buskar där senare i år för att på sikt täcka marken, tänkte att det kanske går att underlätta ogräsbekämpningen som annars blir segdragen om jag besprutar slänten först. Både min och grannens häck gränsar mot slänten och det finns redan planterad växtlighet som ska behållas. Genialt eller dumt?
Du ska lägga ut markduk, pressening, wellpapp eller liknande nu direkt så blir det enkelt att plantera senare.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Okej, då fungerar inte MCPA i slänten för mig. Jag har redan produkterna som nämns i tråden och använder det till gräsmattan, så jag tänkte att det kanske kunde underlätta till ogräset jag har i slänten också. Men jag får köra på att dra upp och täcka över helt enkelt.
 
M M_H skrev:
Okej, då fungerar inte MCPA i slänten för mig. Jag har redan produkterna som nämns i tråden och använder det till gräsmattan, så jag tänkte att det kanske kunde underlätta till ogräset jag har i slänten också. Men jag får köra på att dra upp och täcka över helt enkelt.
Roundup eller ättika funkar. Det finns också ogräsbrännare (typ varmluftspistol) som är mer miljövänligt.
 
Hittar inte bruksanvisningen till Loredo Quattro, Har bestämt för mig att den fanns på engelska här i forument, men jag kan inte hitta den....
 
R
Fick hem 2L Dicotex idag från denna säljaren:

DR. Stähler Dicotex Lawn Weed Killer 1 Litre
https://amzn.eu/d/9ctF1QG

1150kr för 2 liter med frakt.

Bara ett tips om nån behöver (y)
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Vad var det för blandning nu igen då?
 
Stickan56
nino nino skrev:
Vad var det för blandning nu igen då?
Det är som vanligt 2,4-D/MCPA/Mecoprop-P/Dicamba.

Stickan
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det är som vanligt 2,4-D/MCPA/Mecoprop-P/Dicamba.

Stickan
Alltså hur skulle man blanda dicotex med vatten
 
Stickan56
nino nino skrev:
Alltså hur skulle man blanda dicotex med vatten
Aha!
"With a 5 litre spray and agent output of 50 ml of Dicotex, you can treat 50 m²"

Stickan
 
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
P
R RalleB skrev:
Fick hem 2L Dicotex idag från denna säljaren:

DR. Stähler Dicotex Lawn Weed Killer 1 Litre
[länk]

1150kr för 2 liter med frakt.

Bara ett tips om nån behöver (y)
Ungefär 3 gånger så dyrt som när jag köpte förra våren från Polen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.