Tror ni man vågar bespruta en gräsmatta som såddes i juni i år med Compo Banvel Quattro? Kommer gräset att ta skada om jag förljer anvisad mängd tror ni? Sådde med weibulls extra green som är långsamtväxande. Vattnade nog för sällan och blev dessutom tvungen att åka bort med jobbet 5 dagar den varmaste veckan då gräset ännu inte grott vilket gjort att det är rätt mycket ogräs i gräsmattan.

En till fråga: Är det en dålig ide att behandla gräsmattan på kvällen?(med tanke på all dagg på natten) innan det blir mörkt, det ser ut att blåsa mindre mot kvällrna nu i veckan och jobbar på dagarna?

Följer tråden, har samma problem. Har fått hemskt mycket ogräs av något som liknar kortväxt dill. Nu går tankarna också mot bekämpningsmedel vet dock inte vad.

C Cassiopeia89 skrev:
Följer tråden, har samma problem. Har fått hemskt mycket ogräs av något som liknar kortväxt dill. Nu går tankarna också mot bekämpningsmedel vet dock inte vad.
Låter som Rölleka. MCPA tar förvisso hand om den.

• Gilla
Cassiopeia89
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Låter som Rölleka. MCPA tar förvisso hand om den.
Har en del Rölleka längs kanterna på gräsmattan. Men så länge den håller sig där så låter jag den vara.

Finns det någon här med erfarenhet av att bespruta 2 månader gammalt gräs med MCPA? Det står ju att man inte ska behandla gräset samma säsong som man sått det, någon som provat och hur gick det isåfall?

När har ni som tidigast klipp och stödsått efter dicotex? Det står fyra dagar men har då medlet nått plantan under marken så man inte riskerar att förstöra utlägget :)

Det verkar röra på sig i Tyskland också med förbud... 1 litersflaska fick jag mail tillbaka att man inte får köpa som privatperson men 2 x 500 ml kunde jag få istället.

See även här t.ex. att det bara gäller fram till sista oktober https://agrarking.de/dicotex-rasenunkraut-frei-500-ml.html

Går det fortfarande att bespruta gräsmattan så här sent, eller är det bättre att vänta till nästa vår? Har jordreva som tagit över lite för mycket sista månaden som behöver bekämpas antigen mekaniskt eller med medel.

T
M M_H skrev:
Går det fortfarande att bespruta gräsmattan så här sent, eller är det bättre att vänta till nästa vår? Har jordreva som tagit över lite för mycket sista månaden som behöver bekämpas antigen mekaniskt eller med medel.
Det funkar bra, hellre nu än våren!

T TreeView skrev:
Det funkar bra, hellre nu än våren!
Minskar inte effekten av medlet när det är mycket dagg?

T
M Mad_Man skrev:
Minskar inte effekten av medlet när det är mycket dagg?
Vänta lite tills det hunnit torka upp. Det viktiga är ju att det inte regnar efteråt.

M M_H skrev:
Det fungerar bäst när du har kraftig tillväxt, dvs vår-sommar. Det fungerar till viss del nu oxå, men inte alls lika bra. Gräset ska vara torrt. Ingen dagg eller regn. Jag kommer inte att köra nu, utan väntar till våren.

lilytwig lilytwig skrev:
Det fungerar bäst när du har kraftig tillväxt, dvs vår-sommar. Det fungerar till viss del nu oxå, men inte alls lika bra. Gräset ska vara torrt. Ingen dagg eller regn. Jag kommer inte att köra nu, utan väntar till våren.
Dessutom får man väl en extra boost om man gödslar några dagar innan man besprutar. Och att gödsla så här sent på året är väl inte att rekommendera?

Funkar dicotex mot mossa?

C crazytok skrev:
Funkar dicotex mot mossa?
Inte vad jag vet. Kör Ferogent mot mossa

Med vänlig hälsning, fremax

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.