R
Yes, köpte från agraking när det gick att köpa 1L flaskor förr. Då var det typ 300 med frakt eller nått .
Men det blir inte så stor kostnad om man slår ut det gällandes kvm:cool:

Lånar tråden lite.
En kollega till mig pratade om ett ogräsmedel från Tyskland som han hade fått av en bekant som dödade allt ogräs i gräsmattan och samtidigt gjorde att gräset växte uta helvete. Misstänker att de kör med MCPA och dicotex eller vad det heter och sedan blandar de i gräsgödsel i det kanske.

Oavsett så skulle jag vilja ha lite tips och råd angående att hitta/köps detta MCPA medel då min gräsmatta är under all jävla kritik. Är det inte ok att tipsa/länka i tråden så kan man skicka DM. :)

MarcusRask MarcusRask skrev:
Lånar tråden lite.
En kollega till mig pratade om ett ogräsmedel från Tyskland som han hade fått av en bekant som dödade allt ogräs i gräsmattan och samtidigt gjorde att gräset växte uta helvete. Misstänker att de kör med MCPA och dicotex eller vad det heter och sedan blandar de i gräsgödsel i det kanske.

Oavsett så skulle jag vilja ha lite tips och råd angående att hitta/köps detta MCPA medel då min gräsmatta är under all jävla kritik. Är det inte ok att tipsa/länka i tråden så kan man skicka DM. :)
Kolla på nätet efter Banvel Quattro. De jag köpt är av fabrikat Compo.

Stickan56
Lånar tråden lite.

Skicka DM?
Lycka till.:rofl::rofl::rofl:

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Skicka DM?
Lycka till.:rofl::rofl::rofl:

Stickan
Vad är det svåra med det? :crysmile:

R Robert-san01 skrev:
Kolla på nätet efter Banvel Quattro. De jag köpt är av fabrikat Compo.
Okej och detta funkar bra i gräsmattan eller?

Okej och detta funkar bra i gräsmattan eller?
Funkar toppen!

Världens, kanske dummaste fråga, men hur giftigt är detta för människor? Vilka säkerhetsåtgärder ska man ta med tex dicotex när man besprutar gräsmattan? Ansiktsmask, handskar, glasögon, plastskydd över kläderna?
Vad händer om en droppe vatten kommer på handen?

V Viktorbyggahus skrev:
Världens, kanske dummaste fråga, men hur giftigt är detta för människor? Vilka säkerhetsåtgärder ska man ta med tex dicotex när man besprutar gräsmattan? Ansiktsmask, handskar, glasögon, plastskydd över kläderna?
Vad händer om en droppe vatten kommer på handen?
Man ska följa bruksanvisningen noga. Det är liten risk för dig personligen. Risken är när du slarvar. Tyvärr så är det många som inte förstår hur medlet ska användas och därför har det blivit förbjudet.

lilytwig lilytwig skrev:
Man ska följa bruksanvisningen noga. Det är liten risk för dig personligen. Risken är när du slarvar. Tyvärr så är det många som inte förstår hur medlet ska användas och därför har det blivit förbjudet.
Så mask, glasögon, handskar, och spruta vindstilla och markera upp tomten så barn inte går in tar mer eller mindre bort risken? Vill liksom inte dö av en droppe för att få ogräsfri matta. Då har jag hellre kvar mattan.

V Viktorbyggahus skrev:
Så mask, glasögon, handskar, och spruta vindstilla och markera upp tomten så barn inte går in tar mer eller mindre bort risken? Vill liksom inte dö av en droppe för att få ogräsfri matta. Då har jag hellre kvar mattan.
Vindstilla är en bra idé, eller håll bra avstånd till det du vill bevara. Medlet är ganska potent så rabattblommor och buskar kan bli ganska fula, även om de inte dör. Jag använder handskar och gummistövlar. Kanske mest för att det känns bra. Tänk på att bara spruta när tillväxten är god. Om det är första gången, så var beredd på att det är mycket i gräsmattan som dör. En hel del av det du trodde var gräs är i själva verket inte det. Ett tips är att vara väldigt selektiv. Spruta inte hela gräsmattan, utan bara där du har ogräs som är svårt att bli av med. Maskrosor t ex är lätta att bekämpa manuellt och effekten av medlet är begränsad på stora individer.

Det är ju inte Zyklon B eller saringas vi snackar om här. Vanligt sunt förnuft räcker gott och väl. Jag kör gummihandskar när jag blandar och sprutar samt gummistövlar. Ingen mask men ser till att det inte blåser. Det sista för att kunna kontrollera att vätskan inte hamnar på växter jag inte vill bespruta.

Är man väldigt nojig ska man kanske avstå för sinnesfriden dock, och bekämpa ogräset manuellt istället.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte prova en besprutning efter helgen för att ta bort lite oönskad ogräs, behöver man verkligen undvika att vara på gräsmattan i 5 dagar som de står på flaskan. Kändes väldigt överdrivet men kanske är så pass?

Hur tänker ni kring det ni odlar i närheten av dessa ytor ni besprutar med fenoxisyror? Eller det tex grannar odlar i närheten?

Excel
H Harald Blåtumme skrev:
Hur tänker ni kring det ni odlar i närheten av dessa ytor ni besprutar med fenoxisyror? Eller det tex grannar odlar i närheten?
Hur tänker du när du äter besprutat spannmål? Allt du äter som växdr på en åker är i princip besprutat. Med det sagt, matproduktion är viktigare än en fin gräsmatta.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.