Excel
H Harald Blåtumme skrev:
Det är helt otänkbart för mig att använda fenoxisyror på ytor där mina barnbarn ska vistas under sommaren.
Låter du dina barn äta grödor som besprutats av fenixsyror?

• Gilla
JJag
  • Laddar…
Jag låter inte mina barn eller barnbarn utsättas för onödig belastning av fenoxisyror. Korrekt.

Hur gör du?

Excel
H Harald Blåtumme skrev:
Jag låter inte mina barn eller barnbarn utsättas för onödig belastning av fenoxisyror. Korrekt.

Hur gör du?
Inget jag tänker på, använder inte bekämpningsmedel. Men jag brukar skölja äpplen jag köper.

P
H Harald Blåtumme skrev:
Anledningen till min fråga är givetvis att jag varit med länge nog för att ha upplevt debatter och skandaler kring användningen av snarlika fenoxisyror; Agent Orange, hormoslyr på vår hemmafront. Googla BT kemi och Teckomatorp så kommer du kanske på banan - ett gigantiskt saneringsprojekt som förmodligen aldrig blir slutfört.

Så det finns troligen bra skäl till att dessa preparat inte saluförs i svensk handel för privatpersoner.
Problemet med Agent Orange var inte att det fungerade jättebra för att avlöva växtlighet, problemet var att produkten var förorenad med dioxin, en oönskad restprodukt vid tillverkningen.
Dioxin finns inte i MCPA eller Roundup.

En fundering.. om man behandlar mattan så försvinner ogräset. Kvar blir ”hål” där ogräset vuxit som man sedan får stödså. Men behöver man behandla mattan flera gånger per år för att ogräset inte ska komma tillbaka? Eller kan det räcka med 1-2/år ?

Får du med dig ALLT så räcker det nog.
Men det sprids ju med vind & fåglar m.fl. så det
kommer ju förr eller senare tillbaka!

• Gilla
KristofferV1
  • Laddar…
K KristofferV1 skrev:
En fundering.. om man behandlar mattan så försvinner ogräset. Kvar blir ”hål” där ogräset vuxit som man sedan får stödså. Men behöver man behandla mattan flera gånger per år för att ogräset inte ska komma tillbaka? Eller kan det räcka med 1-2/år ?
Det räcker bra med 1 ggr per år. Kör väldigt selektivt, bara där du har svårt ogräs. Låt klöver vara, det är bättre att klippa ofta så blir det inga blommor. Maskrosor är lätt att ta manuellt. De sprids också i luften hela säsongen så de går inte att spruta bort.

• Gilla
KristofferV1
  • Laddar…
Jag har massa ogräs. Hur använder man MCPA? Sprutar ut och sen självdör allt ogräs?

B Bergledja skrev:
Jag har massa ogräs. Hur använder man MCPA? Sprutar ut och sen självdör allt ogräs?
Nej, så enkelt är det inte. Det krävs en del kunskap för att hantera dylikt. Läs på om det, det är inget man fångar upp lättvindigt.

lilytwig lilytwig skrev:
Nej, så enkelt är det inte. Det krävs en del kunskap för att hantera dylikt. Läs på om det, det är inget man fångar upp lättvindigt.
Hantera ok. Men i praktiken är det väl vad någon som kan ”hantera” det gör?

Man späder ut MCPA-medlet (tex Dicotex) med vatten till den specificerade koncentrationen (tex 1%).

Sen sprutar man den yta som skall täckas så att man får ut rätt mängd vätska per kvadratmeter. Man behöver alltså kalibrera sin spruta för att veta detta.

Lämplig spruta finns beskriven i denna tråd tidigare, men vet ej var längre.

De växter som kan behandlas är tvåhjärtbladiga örter, dvs allt i blomväg i en gräsmatta (gräset är enhjärtbladigt).

Dessa skall vara i god tillväxt när man sprutar, dvs det funkar inte om de har stannat upp i växten pga torka tex. Medlet får växten att växa onormalt fort så att den växer ihjäl sig...

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Någon som vet varför man skall låta gräsmattan fritt några dagar FÖRE behandling? Jag med min begränsade kunskap kan inte komma på varför det skulle förbättra resultatet.

M Mad_Man skrev:
Någon som vet varför man skall låta gräsmattan fritt några dagar FÖRE behandling? Jag med min begränsade kunskap kan inte komma på varför det skulle förbättra resultatet.
Om du menar varför man inte ska klippa så tror jag att det är för att det önskade gräset ska ha en chans att läka snittytorna. Det kanske även gäller ogräset, man vill ju att det ska vara riktigt livskraftigt när det ska behandlas.

• Gilla
Mad_Man
  • Laddar…
M Mad_Man skrev:
Man vill låta ogräset växa lite extra så att det kan ta upp en större mängd gift. Hur stor skillnad det gör i praktiken kan man kanske diskutera. Skulle man tex klippa bort alla bladen precis före applicering så minskar chansen att markant att döda ogräset. Har du en tillräckligt hög klipphöjd är detta kanske inte ett problem.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
F Flukeskywalker skrev:
Man vill låta ogräset växa lite extra så att det kan ta upp en större mängd gift. Hur stor skillnad det gör i praktiken kan man kanske diskutera. Skulle man tex klippa bort alla bladen precis före applicering så minskar chansen att markant att döda ogräset. Har du en tillräckligt hög klipphöjd är detta kanske inte ett problem.
Ja, går gräsklipparen över ogräset så borde det inte göra skillnad. Problemet är ju att 4+4 dagar utan gräsklippning kan leda till att det ser ut som en djungel...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.