1 027 929 läst · 2 320 svar
1028k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Största problemet som jag ser det just nu är det oberäkneliga vädret med regn. Jag väntar på en lucka för att punktbespruta, men prognoserna ändrar sig ju typ från timme till timme. Man vill ju inte lägga ut medlet och sedan få det bortspolat omgående. Jag låter min robot klippa vidare, och ser det ut att bli uppehåll ett par dagar så besprutar jag. Ska jag vänta på optimala förhållanden så lär det inte bli av alls i år.
Håller med, man vill ju inte bespruta i onödan. Det är ju inte direkt Grumme Tvättsåpa som man hanterar.P Paxman skrev:Största problemet som jag ser det just nu är det oberäkneliga vädret med regn. Jag väntar på en lucka för att punktbespruta, men prognoserna ändrar sig ju typ från timme till timme. Man vill ju inte lägga ut medlet och sedan få det bortspolat omgående. Jag låter min robot klippa vidare, och ser det ut att bli uppehåll ett par dagar så besprutar jag. Ska jag vänta på optimala förhållanden så lär det inte bli av alls i år.
Medlem
· Västmanland
· 239 inlägg
Hej!Pen skrev:
Hej.
Jag skulle vilja göra några få bekämpningar med MCPA för att få bort elakt ogräs i gräsmattan. Jag har provat det mesta och vill inte hälla på kopiösa mängder Stroller bara för att tillföra MCPA. Jag är förvissad att den lilla mängd MCPA jag kommer att sprida är mindre skadlig än kontinuerlig användning av Stroller. Hur kan Stroller ha fått dispens och ensamrätt på MCPA till privatpersoner i Sverige föresten?
MCPA är inte lättillgängligt i Sverige. Däremot kan man köpa det i Tyskland via ebay. Dock innehåller preparatet där förutom MCPA även något som heter Dicamba. Frågan jag har är vad det kommer att ha för effekt på min gräsmatta? Är det så att säga lika selektivt som MCPA eller kommer det att ta död även på gräset? Vad finns det för miljöaspekter på Dicamba (miljöaspekter av MCPA har jag redan läst på)?
Pen
Funderar på att beställa loredo quattro ifrån amazon. Behöver bli av med maskrosor, klöver, groblad mm.
Vi har hund, funderar om det farligt för husdjur att spruta gräsmattan med det?
Är det även gödning i?
Sprutar man på kvällen kan man hålla djuren inne över natten för att vara på den säkra sidan, jag kör alltid på kvällen några timmar innan eventuell dagg, gärna en droppe yes i också för att ta bort ytspänningen.F Fredrik_1976 skrev:
Det är ingen gödning i, så eventuell gödning får du köra separat.
Du ska inte låta hunden gå i gräset innan medlet torkat ordentligt. Har ett minne av att jag läst en rekommendation att hålla barn och husdjur borta från gräset i 2--3 dagar.F Fredrik_1976 skrev:
Nej det är ingen gödning i.
Det fungerar. Om du har litet spridda bestånd så kan det vara idé. Om de har spridit sig tätt över flera kvadratmeter så kommer det inte att funka. Sugan dör men det kommer inget nytt gräs, du måste ändå riva upp och så på nytt.H herregud skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 438 inlägg
BÄST FÖRE?
Jag har fått tillbaka revfingerört i mina gräsmattor och nu undrar jag hur länge Dicotex kan lagras? Finns det någon "bäst före" tid för denna produkt?
Jag har väl en halvliter drygt kvar i flaskan som stått inne i garaget sen sist jag använde det för några år sedan...
Jag har fått tillbaka revfingerört i mina gräsmattor och nu undrar jag hur länge Dicotex kan lagras? Finns det någon "bäst före" tid för denna produkt?
Jag har väl en halvliter drygt kvar i flaskan som stått inne i garaget sen sist jag använde det för några år sedan...
Jag körde litet L quattro som är 5-6 år gammal. Stått i kallförråd. Fungerade fint.B Bo Berglund skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 954 inlägg
Har för mig att instruktionerna säger att det kan ta några veckor innan det syns märkbart. Det beror mycket på hur torrt det varit. Har det varit regnigt och det är frodigt tar det längre tid för växterna att ta upp medlet. Regnar det efter du sprayat så kan det mesta försvinna.
Starkare blandning ger inte snabbare eller bättre effekt. Det är just av denna anledning som man förbjudit ex Roundup till konsument då de överdoserade.
Blandning är viktigt att man följer instruktionerna. Har för mig att det är typ 0,5dl på 5l med Quattro.
Starkare blandning ger inte snabbare eller bättre effekt. Det är just av denna anledning som man förbjudit ex Roundup till konsument då de överdoserade.
Blandning är viktigt att man följer instruktionerna. Har för mig att det är typ 0,5dl på 5l med Quattro.
K Kardan79 skrev:
Har varit regnfritt, men ogräset är frodigt pga regelbunden vattning fram till dagarna innan behandling (var tvungen pga sådd).R Robert-san01 skrev:Har för mig att instruktionerna säger att det kan ta några veckor innan det syns märkbart. Det beror mycket på hur torrt det varit. Har det varit regnigt och det är frodigt tar det längre tid för växterna att ta upp medlet. Regnar det efter du sprayat så kan det mesta försvinna.
Klippte, och väntade sedan 5 dagar innan behandling. Ska klippa för första gången sedan behandlingen imorgon eller söndag (är SJUKT långhårigt).
Doseringen varierar lite beroende på hur det ska distribueras. Står på mina förpackningar hur det ska blandas.
Är väl bara att vänta och se...