B Bo Berglund skrev:
DICOTEX fungerar genom absorption via bladen.
Det fungerar inte att belägga jorden runtomkring med medlet, det måste sugas in av bladens porer.
Alltså upplöst i vatten och sprutat ovanpå bladen är hur det används...
MCPA angriper endast tvåhjärtbladiga växter, dit gräs inte hör, och kan därför användas för bekämpning av örtogräs i gräsmattan. De enhjärtbladiga växternas (monokotyledoner) groddplantor har bara ett hjärtblad, medan de tvåhjärtbladiga (dikotyledoner) har två hjärtblad - därav namnen. Gruppen monokotyledoner innefattar bl. a. liljeväxter, gräs, och gräsliknande växter. (Dicotex angriper bara dikotyledoner). Koncentrationen har ingen betydelse för vad som angrips, men överdosering är miljöskadligt för bl a vattenlevande växter.
Den som inte har grundläggande koll på MCPA ska inte använda det. Läs på ordentligt!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D daenur skrev:
Jag har ju läst denna tråden i sin helhet en gång, men det var ett hästjobb så jag frågar istället för att göra det igen

Jag har massiva problem med bl.a. maskros. Hur lång tid tar det innan de dör efter applicering? Och vad kan jag förvänta mig på gräsmattan, leråker innan gräset tar sig igen? Vi har släktkalas i mitten av juni och frun skulle mörda mig om gräsmattan ser eländig ut…
Maskrosorna dör på en vecka eller två. Sedan kan du ta bort dem. Men det är bara växter i tillväxt (med blad) som dör. Frön påverkas inte. Maskrosor sprids med frö, så de är ändå kvar. Det är inte effektivt att spruta mot maskrosor, det är att riva upp dem som gäller. Och att ta bort alla blommor innan de blir frö. Envishet behövs för att lyckas.

Snailman
lilytwig lilytwig skrev:
Maskrosorna dör på en vecka eller två. Sedan kan du ta bort dem. Men det är bara växter i tillväxt (med blad) som dör. Frön påverkas inte. Maskrosor sprids med frö, så de är ändå kvar. Det är inte effektivt att spruta mot maskrosor, det är att riva upp dem som gäller. Och att ta bort alla blommor innan de blir frö. Envishet behövs för att lyckas.
Jag provade att ta bort dem mekaniskt, gick inget vidare, provade sedan med en tesked salt på varje, var inte heller effektivt, sedan började jag att pensla ett par blad med roundup (inte dagens variant) och efter ett par år var alla borta, några enstaka kommer upp varje år från frön, men det är enkelt att hålla dem borta. Det är ingen fara för gräset om man ser till att bara noga när man penslar bladen. Och råkar man missa så dör bara gräset på en liten fläck. Det var väldigt stora mängder maskrosor när jag köpte huset.

Ska vertikalskära, dressa och stödså men tänkte först spraya groblad med Loredo Quattro (liknande Dicotex). Hur länge måste jag vänta efter att jag sprayat grobladen innan jag kan vertikalskära och stödså?

L Lund skrev:
Ska vertikalskära, dressa och stödså men tänkte först spraya groblad med Loredo Quattro (liknande Dicotex). Hur länge måste jag vänta efter att jag sprayat grobladen innan jag kan vertikalskära och stödså?
Utan att veta om det är rätt sätt, så hade jag struntat i att bespruta om jag tänkte vertikalskära. Vertikalskärningen är rätt brutal mot ogräs och stödsådden kommer göra mattan mycket starkare, så grobladen kommer reduceras radikalt bara av det. När sedan nysådden etablerats ordentligt räcker det kanske att punktbespruta. Men som sagt...det är min högst personliga uppfattning.

• Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
L Lund skrev:
Hur länge måste jag vänta efter att jag sprayat grobladen innan jag kan vertikalskära och stödså?
I tillägg till det @Paxman skrev:
Efter behandling med DICOTEX så skall växten absorbera detta via bladen och börja "växa ihjäl sig".
Detta tar en bra stund, kanske uppåt 2 veckor, så det kanske är bäst att inte göra som du tänkt utan följa @Paxman:s råd...

• Gilla
Lund och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta om denna fråga redan ställts, men måste man ta bort resterna av klövern innan man lägger på ny jord och stödsår?

M Mad_Man skrev:
Ursäkta om denna fråga redan ställts, men måste man ta bort resterna av klövern innan man lägger på ny jord och stödsår?
Inga rester av ogräs behöver tas bort...de försvinner av sig självt och bidrar säkert till lite gödning.

• Gilla
Mad_Man
  • Laddar…
Hur långt efter behandling/vattning med Dicotex är det läge att stödså/köra ut toppdress?

Samt, helt orelaterat, men gissar svaret finns hos alla er kunniga i denna tråden: blir det helfel att köra ut Granngårdens "Höstgödsel för gräsmatta" nu på våren/tidig sommar, eller är det bara att köra ut det?

rampante rampante skrev:
Hur långt efter behandling/vattning med Dicotex är det läge att stödså/köra ut toppdress?

Samt, helt orelaterat, men gissar svaret finns hos alla er kunniga i denna tråden: blir det helfel att köra ut Granngårdens "Höstgödsel för gräsmatta" nu på våren/tidig sommar, eller är det bara att köra ut det?
stödså kan du göra efter ett par veckor.

ang näringen så kommer jag killgissa lite då jag inte är väldigt kunnig på ämnet näring. Men jag kan tänka mig att höstgödslet innehåller mer fosfor för att hjälpa fröer att gro och mindre av de beståndsdelar som får själva gräset att växa stark, typ kväve

Semiproffset Thiger skrev:
stödså kan du göra efter ett par veckor.

ang näringen så kommer jag killgissa lite då jag inte är väldigt kunnig på ämnet näring. Men jag kan tänka mig att höstgödslet innehåller mer fosfor för att hjälpa fröer att gro och mindre av de beståndsdelar som får själva gräset att växa stark, typ kväve
men blir det fel att slänga ut det nu menar jag?

rampante rampante skrev:
Jag hade kastat på det om det är vad jag hade hemma.

rampante rampante skrev:
Minns jag inte helt fel så har frågan varit uppe tidigare. Har för mig att flera skrev att det kan vara bra att köra det på våren för att hjälpa gräsets rötter att bli starkare. Sen beror det ju lite på var i landet du bor nu när vi pratar vår :crysmile:

P Paulina123 skrev:
Minns jag inte helt fel så har frågan varit uppe tidigare. Har för mig att flera skrev att det kan vara bra att köra det på våren för att hjälpa gräsets rötter att bli starkare. Sen beror det ju lite på var i landet du bor nu när vi pratar vår :crysmile:
Jag provar och slänger ut... för säckarna ligger lite i vägen, och gräset får ju nån form av näring iallafall när man drar ut det

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Jag provar och slänger ut... för säckarna ligger lite i vägen, och gräset får ju nån form av näring iallafall när man drar ut det
Skillnaden är väl att höstgödslet innehåller mindre mängd kväve än vårgödsel? Men nytta gör det väl ändå kill-gissar jag.
EDIT: Du hade visst redan fått svaret. Min hjärna kopplade av en stund där.. :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.