A
R Ramuu skrev:
Förstod du varför klövern inte dog? Körde du 10ml/m2? Vilken tid på året? Regnfritt dygn?
Kan vara att det blåste lite vid applikationen. I år i skrivande stund har klöver fullkomligt tagit över tomten. Ska gå på igen nu snart.

R
A addeh85 skrev:
Kan vara att det blåste lite vid applikationen. I år i skrivande stund har klöver fullkomligt tagit över tomten. Ska gå på igen nu snart.
Skulle svag vind ha sådan påverkan? Var ogräset under stark tillväxt?

Här vill man lära sig så mycket som möjligt.
Man vill ju använda det så lite det går.

Finns ett liknande medel i Polen

Förpackning av ogräsmedel Substral Mniszek som tar bort ogräs från gräsmattor, ligger på en bilens golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar också allt utom gräs

Har en nyplanterad ligusterhäck för två år sedan, och ska behandla med loredo quattro 2-3 dm från den. Någon som har erfarenheter eller kännedom om häcken kan ta skada?

J Jens00 skrev:
Har en nyplanterad ligusterhäck för två år sedan, och ska behandla med loredo quattro 2-3 dm från den. Någon som har erfarenheter eller kännedom om häcken kan ta skada?
Det är mycket liten risk för skador om inte medlet hamnar direkt på bladen. Så vill du vara på säkra sidan kan du spänna upp plast/presenning som skydd för häcken när du sprutar i närheten av den. Även om du gör detta så se till att välja en dag då det inte blåser alls, så kan du vara dubbeltrygg.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det är mycket liten risk för skador om inte medlet hamnar direkt på bladen. Så vill du vara på säkra sidan kan du spänna upp plast/presenning som skydd för häcken när du sprutar i närheten av den. Även om du gör detta så se till att välja en dag då det inte blåser alls, så kan du vara dubbeltrygg.
Kommer nog att som du säger, lägga en presenning över och spraya med en sprayflaska på relativt nära håll. Vad tror vi om spridning via jorden? Det är precis vid kantskärningen till häcken som det är som värst så klart

J Jens00 skrev:
Kommer nog att som du säger, lägga en presenning över och spraya med en sprayflaska på relativt nära håll. Vad tror vi om spridning via jorden? Det är precis vid kantskärningen till häcken som det är som värst så klart
Så vitt jag förstått det sker ingen spridning via jorden. Upptaget måste ske via bladen för att det ska ha effekt.

R
P Paxman skrev:
Så vitt jag förstått det sker ingen spridning via jorden. Upptaget måste ske via bladen för att det ska ha effekt.
Tidigare i tråden har det skrivit att det till viss del även tas upp via rötter.

Ni som kört dicotex ett par säsongen nu.
Sprutar ni lokalt ett par gånger per säsong för att underhålla eller är det inte nödvändigt?

Jag kör bara en gång normalt, möjligtvis två om jag skulle ha missat någon del!

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R
JohnBergq JohnBergq skrev:
Jag kör bara en gång normalt, möjligtvis två om jag skulle ha missat någon del!
Sprayar du lokalt eller tar du hela gräsmattan?

Det tog mig en timme att gå över hela mattan och jag har fortfarande kvar hälften av ogräset :cry:

Så nästa vända är jag sugen på att bara spraya lokalt, men det kanske är dumt?

T
R Ramuu skrev:

Det tog mig en timme att gå över hela mattan och jag har fortfarande kvar hälften av ogräset :cry:

Dumt att spraya allt om man kan köra lokalt direkt på ogräset. Jag kör 2 gånger per säsong.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Dumt att spraya allt om man kan köra lokalt direkt på ogräset. Jag kör 2 gånger per säsong.
Precis. (y) Eftersom det numer inte är helt lätt att få tag i medlen så är jag snål som sjutton med det jag har. Punktbekämpning i så stor utsträckning det går, och totalsprayning endast om det är absolut nödvändigt. Detta har jag gjort bara två gånger, inklusive första behandlingen, sen jag skaffade första flaskan för flera år sedan.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
R Ramuu skrev:

Kör bara lokalt på ganska små områden med framförallt klöver, har en fulare del på baksidan med massor av klöver men där bekämpar jag inte så att humlor & bin får sitt.
Vi har såklart massa andra blommor planterade då frugan älskar sånt!

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
A addeh85 skrev:
Klövern kommer tillbaka från frön så länge gräset intr är tillräckligt starkt och tätt så det är ingen större mening att spruta. Om man måste är det bättre att gödsla och klippa lagom långt typ 10 cm. Gödsel för att kväveöverskott gynnar både gräs och klöver medan låg halt kväve mest gynnar klöver, klipphöjden eftersom det är gräs.
Annars brukar klövern försvinna med tiden och under tiden. gynnas den övriga trädgården.

T
JohnBergq JohnBergq skrev:
Kör bara lokalt på ganska små områden med framförallt klöver, har en fulare del på baksidan med massor av klöver men där bekämpar jag inte så att humlor & bin får sitt.
Vi har såklart massa andra blommor planterade då frugan älskar sånt!
Jag sprutar aldrig heller klöver om de har gått i blom, för att minska risken att pollinerare blir drabbade. Så antingen går man på tidigt eller så får man vänta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.