1 020 655 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Skulle svag vind ha sådan påverkan? Var ogräset under stark tillväxt?A addeh85 skrev:
Här vill man lära sig så mycket som möjligt.
Man vill ju använda det så lite det går.
Det är mycket liten risk för skador om inte medlet hamnar direkt på bladen. Så vill du vara på säkra sidan kan du spänna upp plast/presenning som skydd för häcken när du sprutar i närheten av den. Även om du gör detta så se till att välja en dag då det inte blåser alls, så kan du vara dubbeltrygg.J Jens00 skrev:
Kommer nog att som du säger, lägga en presenning över och spraya med en sprayflaska på relativt nära håll. Vad tror vi om spridning via jorden? Det är precis vid kantskärningen till häcken som det är som värst så klartP Paxman skrev:
Så vitt jag förstått det sker ingen spridning via jorden. Upptaget måste ske via bladen för att det ska ha effekt.J Jens00 skrev:
Tidigare i tråden har det skrivit att det till viss del även tas upp via rötter.P Paxman skrev:
Ni som kört dicotex ett par säsongen nu.
Sprutar ni lokalt ett par gånger per säsong för att underhålla eller är det inte nödvändigt?
Sprayar du lokalt eller tar du hela gräsmattan?JohnBergq skrev:
Det tog mig en timme att gå över hela mattan och jag har fortfarande kvar hälften av ogräset
Så nästa vända är jag sugen på att bara spraya lokalt, men det kanske är dumt?
Dumt att spraya allt om man kan köra lokalt direkt på ogräset. Jag kör 2 gånger per säsong.R Ramuu skrev:
Precis. Eftersom det numer inte är helt lätt att få tag i medlen så är jag snål som sjutton med det jag har. Punktbekämpning i så stor utsträckning det går, och totalsprayning endast om det är absolut nödvändigt. Detta har jag gjort bara två gånger, inklusive första behandlingen, sen jag skaffade första flaskan för flera år sedan.T TreeView skrev:
Kör bara lokalt på ganska små områden med framförallt klöver, har en fulare del på baksidan med massor av klöver men där bekämpar jag inte så att humlor & bin får sitt.R Ramuu skrev:
Vi har såklart massa andra blommor planterade då frugan älskar sånt!
Klövern kommer tillbaka från frön så länge gräset intr är tillräckligt starkt och tätt så det är ingen större mening att spruta. Om man måste är det bättre att gödsla och klippa lagom långt typ 10 cm. Gödsel för att kväveöverskott gynnar både gräs och klöver medan låg halt kväve mest gynnar klöver, klipphöjden eftersom det är gräs.A addeh85 skrev:
Annars brukar klövern försvinna med tiden och under tiden. gynnas den övriga trädgården.
Jag sprutar aldrig heller klöver om de har gått i blom, för att minska risken att pollinerare blir drabbade. Så antingen går man på tidigt eller så får man vänta.JohnBergq skrev: