Tänkte prova få till nåt gräsmatteliknande här

Ojämn gräsmatta med ogräs och vitblommande växter där en häck tidigare stått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spraya med dicotex nu direkt eller klippa och vänta nån dag innan spray?

Har varit en häck här

Ojämn gräsmatta med spretig växtlighet och synliga jordfläckar där en häck tidigare stått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar det den med eller ska jag bara klippa och eller rycka skiten?

H
nino nino skrev:

[bild]

Har varit en häck här

[bild]

Är det inte bättre med Roundup eller liknande och sedan vänta två veckor och så gräs?

H hus520 skrev:
Är det inte bättre med Roundup eller liknande och sedan vänta två veckor och så gräs?
Nja? vet inte ?

Finns 2 hundar som går lös så roundup kändes väl så där, en bäck strax intill också

Men om det är bäst så gör jag så, har gammal roundup från Polen

Redigerat:
nino nino skrev:

Har varit en häck här

Om det inte finns något önskat gräs att tala om som man vill rädda är Dicotex, eller något annat bekämpningsmedel, ganska onödigt skadligt. Speciellt när det finns vattendrag precis i närheten.

Låna/hyr/köp en jordfräs istället och rensa manuellt. Sen har du perfekta förutsättningar för att anlägga en ny matta från grunden.

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Det är för låg marknivå där så det ska höjas men det har jag inte pengar till nu...
Klipper ner allt och slänger på gräsfrön, det borde väl funka hyfsat?

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är för låg marknivå där så det ska höjas men det har jag inte pengar till nu...
Klipper ner allt och slänger på gräsfrön, det borde väl funka hyfsat?
Gräsfrö är ju rätt dyrt...men om du ändå tänker dig att anlägga om hela slänten inom överskådlig framtid kan du ju köpa billigt snabbväxande gräs på typ Biltema, så får du åtminstone något annat än ogräs. Var beredd på att klippa ofta dock.

Eller varför inte köpa ängsblommeblandning och kasta ut? Då behöver du inte klippa alls...bara öva upp färdigheten med lie till hösten. :D

• Gilla
nino
  • Laddar…
Och köpa en lie..
Har köpt från biltema, då klipper jag och slänger på frön.

• Gilla
ati och 2 till
  • Laddar…
A
Någon som vet vart man kan köpa indikatorspray (tex blå färg) som jag har sett många amerikaner använder på youtube vid ogrässprayning? Har mycket att spraya och känns smidigare utan att riskera att missa någon yta.

• Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
R
En tackar för all information :love:

Går det bra att bespruta gräsmattan på kvällstid? Daggen som blir på natten sköljer inte bort det verksamma?
Tidig förmiddag är kanske bättre?

Min gräsmatta är 150m2, hur lång tid tar det att bespruta?

R Ramuu skrev:
En tackar för all information :love:

Går det bra att bespruta gräsmattan på kvällstid? Daggen som blir på natten sköljer inte bort det verksamma?
Tidig förmiddag är kanske bättre?

Min gräsmatta är 150m2, hur lång tid tar det att bespruta?
Beror på när din kväll börjar. Det ska torka innan daggen kommer. Beror litet på vädret men tar max en timme skulle jag tro. Gissar en kvart för att spruta 150 kvm med trädgårdsspruta. Spruta inte över hela gräsmattan, utan bara där du ser att det finns ogräs. Det ska helst vara helt vindstilla. Jag körde på när det var nästan vindstilla. Det kostade mig en häck.

R
lilytwig lilytwig skrev:
Beror på när din kväll börjar. Det ska torka innan daggen kommer. Beror litet på vädret men tar max en timme skulle jag tro. Gissar en kvart för att spruta 150 kvm med trädgårdsspruta. Spruta inte över hela gräsmattan, utan bara där du ser att det finns ogräs. Det ska helst vara helt vindstilla. Jag körde på när det var nästan vindstilla. Det kostade mig en häck.
Tacker!

Låter galet att en häck kan dö av lite skvätt.
Visste du inte att det kunde påverka häcken och kanske inte var så försiktig?

R Ramuu skrev:
Tacker!

Låter galet att en häck kan dö av lite skvätt.
Visste du inte att det kunde påverka häcken och kanske inte var så försiktig?
Jodå, jag visste att man måste vara försiktig, men insåg inte vad som händer om spraydimma blåser iväg (fast det egentligen inte alls blåste). Har numera modddat sprutan så att det mera strilar än sprayar. Visste inte heller att ölandstok är extremt känslig för medlet.

R
K KalleKanin skrev:
Så här ser ogräset(det med långa revor under marken) ut 3 veckor efter Dicotex behandling. Det är verkligen helt dött, dock syns inget gräs till heller.
Jag funderar på att elda upp det. Synpunkter?
Testade du att bränna bort med gasol
lilytwig lilytwig skrev:
Jodå, jag visste att man måste vara försiktig, men insåg inte vad som händer om spraydimma blåser iväg (fast det egentligen inte alls blåste). Har numera modddat sprutan så att det mera strilar än sprayar. Visste inte heller att ölandstok är extremt känslig för medlet.
Gud vad tråkigt. Var det många plantor som dog? Hur nära spraya du?

R
M Mad_Man skrev:
Om man skall toppdressa och stödså, hur nära inpå efter behandlingen skall man göra det?

Egentligen inte en fråga förrän till våren, men jag började fundera och då blev jag nyfiken...
rampante rampante skrev:
Hur långt efter behandling/vattning med Dicotex är det läge att stödså/köra ut toppdress?
Hur tidigt stödsådde/toppdressa ni?

Det tar kanske 10 dagar innan fröna börjar gro, så kanske onödigt länge att vänta 3 veckor?
Vad kan hända om man gör det tidigare?

R
A addeh85 skrev:
Jag sprutade med Dicotex v.29 och tyckte att mattan blev tjockare och finare efteråt. Men medlet tog aldrig bort klövern (det enda ogräset jag har) och nu så här cirka 2 månader efter så ser man treklövern på mattan. Däremot har den inte blommat ut till vitklöver, men jag måste säga att jag hade större förhoppningar om MCPA. Får gå på igen nästa sommar.
Förstod du varför klövern inte dog? Körde du 10ml/m2? Vilken tid på året? Regnfritt dygn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.