1 020 362 läst · 2 320 svar
1020k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Tänkte prova få till nåt gräsmatteliknande här
Spraya med dicotex nu direkt eller klippa och vänta nån dag innan spray?
Har varit en häck här
Tar det den med eller ska jag bara klippa och eller rycka skiten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spraya med dicotex nu direkt eller klippa och vänta nån dag innan spray?
Har varit en häck här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar det den med eller ska jag bara klippa och eller rycka skiten?
nino skrev:
Är det inte bättre med Roundup eller liknande och sedan vänta två veckor och så gräs?
Om det inte finns något önskat gräs att tala om som man vill rädda är Dicotex, eller något annat bekämpningsmedel, ganska onödigt skadligt. Speciellt när det finns vattendrag precis i närheten.nino skrev:
Låna/hyr/köp en jordfräs istället och rensa manuellt. Sen har du perfekta förutsättningar för att anlägga en ny matta från grunden.
Gräsfrö är ju rätt dyrt...men om du ändå tänker dig att anlägga om hela slänten inom överskådlig framtid kan du ju köpa billigt snabbväxande gräs på typ Biltema, så får du åtminstone något annat än ogräs. Var beredd på att klippa ofta dock.nino skrev:
Eller varför inte köpa ängsblommeblandning och kasta ut? Då behöver du inte klippa alls...bara öva upp färdigheten med lie till hösten.
En tackar för all information
Går det bra att bespruta gräsmattan på kvällstid? Daggen som blir på natten sköljer inte bort det verksamma?
Tidig förmiddag är kanske bättre?
Min gräsmatta är 150m2, hur lång tid tar det att bespruta?
Går det bra att bespruta gräsmattan på kvällstid? Daggen som blir på natten sköljer inte bort det verksamma?
Tidig förmiddag är kanske bättre?
Min gräsmatta är 150m2, hur lång tid tar det att bespruta?
Beror på när din kväll börjar. Det ska torka innan daggen kommer. Beror litet på vädret men tar max en timme skulle jag tro. Gissar en kvart för att spruta 150 kvm med trädgårdsspruta. Spruta inte över hela gräsmattan, utan bara där du ser att det finns ogräs. Det ska helst vara helt vindstilla. Jag körde på när det var nästan vindstilla. Det kostade mig en häck.R Ramuu skrev:
Tacker!lilytwig skrev:Beror på när din kväll börjar. Det ska torka innan daggen kommer. Beror litet på vädret men tar max en timme skulle jag tro. Gissar en kvart för att spruta 150 kvm med trädgårdsspruta. Spruta inte över hela gräsmattan, utan bara där du ser att det finns ogräs. Det ska helst vara helt vindstilla. Jag körde på när det var nästan vindstilla. Det kostade mig en häck.
Låter galet att en häck kan dö av lite skvätt.
Visste du inte att det kunde påverka häcken och kanske inte var så försiktig?
Jodå, jag visste att man måste vara försiktig, men insåg inte vad som händer om spraydimma blåser iväg (fast det egentligen inte alls blåste). Har numera modddat sprutan så att det mera strilar än sprayar. Visste inte heller att ölandstok är extremt känslig för medlet.R Ramuu skrev:
Testade du att bränna bort med gasolK KalleKanin skrev:
Gud vad tråkigt. Var det många plantor som dog? Hur nära spraya du?lilytwig skrev:
M Mad_Man skrev:
Hur tidigt stödsådde/toppdressa ni?rampante skrev:
Det tar kanske 10 dagar innan fröna börjar gro, så kanske onödigt länge att vänta 3 veckor?
Vad kan hända om man gör det tidigare?
Förstod du varför klövern inte dog? Körde du 10ml/m2? Vilken tid på året? Regnfritt dygn?A addeh85 skrev:Jag sprutade med Dicotex v.29 och tyckte att mattan blev tjockare och finare efteråt. Men medlet tog aldrig bort klövern (det enda ogräset jag har) och nu så här cirka 2 månader efter så ser man treklövern på mattan. Däremot har den inte blommat ut till vitklöver, men jag måste säga att jag hade större förhoppningar om MCPA. Får gå på igen nästa sommar.