1 020 374 läst · 2 320 svar
1020k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Maskrosor är pionjärväxter så ändrad skötsel och användning av gräsmattan är antagligen till stor del ansvarig för att de har minskat.P Paxman skrev:
När vi slutade räfsa bort gräsklipp och därmed slutade skapa öppen jord och samtidigt behöll mer kväve så minskade både klöver och maskrosor markant. När sen vi barn sedan blev äldre och slet mindre på gräsmattan försvann båda blommorna. Som tur var hade jag fått igång bellis och ryska blåstjärnor så det är inte bara gräs där idag.
Jotack. Bellis och sådana dära små blå har vi vid stugan. De tar över helt. Blir iofs inte så mycket att klippa. Vid stugan bekämpas inget i gräsmattan. Däremot slåss vi mot lupiner. Iofs inte svåra att rycka bort. De kom som present till föräldrarna på 70- talet. Men dom sprider sig och förgiftar marken. Nästan alla orkidéer försvann, men de är nu sakta på väg tillbaka.Z z_bumbi skrev:Maskrosor är pionjärväxter så ändrad skötsel och användning av gräsmattan är antagligen till stor del ansvarig för att de har minskat.
När vi slutade räfsa bort gräsklipp och därmed slutade skapa öppen jord och samtidigt behöll mer kväve så minskade både klöver och maskrosor markant. När sen vi barn sedan blev äldre och slet mindre på gräsmattan försvann båda blommorna. Som tur var hade jag fått igång bellis och ryska blåstjärnor så det är inte bara gräs där idag.
Jag har alltid förespråkat yaramila, men till sommaren får man kanske hålla igen lite på gödslet!Alfredo skrev:
Men jag vill även slå ett slag för kalksalpeter som ofta blir bortglömt, är man ute efter att pressa gräset och få den mörka fina färgen så kan man köra kalksalpeter den springer lös på bara 355 nu mot 255 tidigare.
Men då skulle jag rekommendera att man kör avslutningsvis med ett höstgödsel eller promagna som sista gödning.
Observera att har man nyligt kalkat så kanske man ska se upp med kalksalpetern.
Är det bara färgen man vill åt kan man istället gå på med järnsulfat upplöst i vatten som man sprayar gräset med.
Jag har ju läst denna tråden i sin helhet en gång, men det var ett hästjobb så jag frågar istället för att göra det igen
Jag har massiva problem med bl.a. maskros. Hur lång tid tar det innan de dör efter applicering? Och vad kan jag förvänta mig på gräsmattan, leråker innan gräset tar sig igen? Vi har släktkalas i mitten av juni och frun skulle mörda mig om gräsmattan ser eländig ut…
Jag har massiva problem med bl.a. maskros. Hur lång tid tar det innan de dör efter applicering? Och vad kan jag förvänta mig på gräsmattan, leråker innan gräset tar sig igen? Vi har släktkalas i mitten av juni och frun skulle mörda mig om gräsmattan ser eländig ut…
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Beställde en Gloria prima 5 plus, som kommer med en 0,4m förlängning, hoppas få den idag, så har inte testat den. Från Amazon ca 340kr inkl frakt. (Finns även på Bauhaus för ett par extra hundralappar)A afSchinken skrev:Svarar på mitt eget inlägg..
Ser nu att Jape släppt en ny modell mot den som diskuterats tidigare i tråden.
Den tidigare heter V-Control och den nya som jag köpt heter S-Control. På den tidigare modellen var ”lans-röret” löst i förpackningen utan kopplingar, på den nya är det förmonterat och förmodligen limmat.
Undra varför??
https://www.google.com/aclk?sa=L&ai...irXspu33AhVgRPEDHbgvDscQwg8oAHoECAEQCw&adurl=
Jem & fix säljer ut sin tryckspruta just nu, den kostar 69kr och har för kort lans, men den är inte limmad i någon ända, mäter jag diametern så blir den med skjutmått 7,7 mm, så det kanske inte passar med ett 8 mm aluminiumrör?
https://www.jemfix.se/tryckspruta-5...WGrgZBHrSbw4FoEa8P4wyKitbwIg5nvMaAknCEALw_wcB
(Har däremot ingen mcpa och planerar inte skaffa)
Redigerat:
Kramla skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räkna med ett par till tre-fyra veckor. Om mattan blir en leråker när maskrosorna försvunnit beror ju helt på i vilket skick den är i i övrigt...så det går inte att svara på.D daenur skrev:
Om du behandlar nu och stödsår med dressjord om någon vecka eller så (och du är duktig på att vattna samt har tur med vädret) så hinner du nog få upp lite nytt gräs tills kalaset.
Finns det något granulat som är bra kvar på marknaden?
Husägare
· Skåne
· 4 974 inlägg
Nja, Ogräsmedel dödar i princip allt! Men vid en viss blandning så är mängden som hamnar på ett grässtrås yta c:a 1,5 mm bred förlite, men kvickrots strået som är 4 mm bred får så hög koncentration på sig att det dör. Samma med ogräs som har stora blad.C Christoffer L skrev:
Men blir blandningen för stark dör även vanligt gräs.
Min empiriska data tyder på att detta inte stämmer. Jag har sprutat med 10% koncentration av Dicotex utan att gräset dog. Dock kanske också detta är för låg koncentration för gräset. Kan inget om kemin i medlet.L Leif i Skåne skrev:Nja, Ogräsmedel dödar i princip allt! Men vid en viss blandning så är mängden som hamnar på ett grässtrås yta c:a 1,5 mm bred förlite, men kvickrots strået som är 4 mm bred får så hög koncentration på sig att det dör. Samma med ogräs som har stora blad.
Men blir blandningen för stark dör även vanligt gräs.
Medlem
· Stockholm
· 1 412 inlägg
DICOTEX fungerar genom absorption via bladen.C Christoffer L skrev:
Det fungerar inte att belägga jorden runtomkring med medlet, det måste sugas in av bladens porer.
Alltså upplöst i vatten och sprutat ovanpå bladen är hur det används...