1 019 416 läst · 2 320 svar
1019k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Orolig vet jag inte men du har köpt olagliga bekämpningsmedel och sedan gjort alla fel vid applikationen. This is why we can’t have nice things, som de säger nuförtiden.E enoch85 skrev:Hej,
Sedan något år en aktiv läsare på byggahus.se då vi håller på att bygga nytt i skrivande stund. Skapade mitt konto enbart för detta inlägg.
Bor idag i ett relativt nybyggt hus (2018) och har försökt få till den där perfekta gräsmattan ett tag. Jag sådde den själv, och köpte robotgräsklippare direkt efter det. Från sidan ser den perfekt ut, men när man går på den så ser man att det är massa klöver i den!
Pratade lite med grannen som har (hade) samma problem, men en numera helt ogräsfri gräsmatta. Han rekommenderade Dicotex. Beställde i förra veckan, och nu har jag varit ute och sprutat med Gardenas tryckspruta (5L). Total yta blev nog cirka 200 kvm.
Några orosmoment dock (lätt att vara efterklok):
1. Läste inte så noga på hur det skulle blandas, och enligt grannen var det 1 L Dicotex per 10 L vatten. Jag använde ca 5 DL Dicotex på 5 L vatten. Bör jag vara orolig?
2. Har 2 år gamla Thujor som är cirka 180 cm höga. Sprutade rakt ner bredvid dem i rabatten. Bör jag vara orolig?
3. Det blåste på ganska friskt när jag sprutade, höll sprutan cirka 10 cm ovanför marken, men såg att det blåste iväg en massa flera meter bort. Bör jag vara orolig?
Tack för en helt fantastisk tråd!
Jag skulle också vara litet orolig, men du kan ändå inte göra något nu så det är bara att gilla läget. Själv så grävde jag upp en häck av ölandstok som jag trodde jag dödat. Kostade ett par tusen för nya plantor. Men i komposten växer jättefina tokar så jag tror faktiskt inte att de tog någon skada.E enoch85 skrev:Hej,
Sedan något år en aktiv läsare på byggahus.se då vi håller på att bygga nytt i skrivande stund. Skapade mitt konto enbart för detta inlägg.
Bor idag i ett relativt nybyggt hus (2018) och har försökt få till den där perfekta gräsmattan ett tag. Jag sådde den själv, och köpte robotgräsklippare direkt efter det. Från sidan ser den perfekt ut, men när man går på den så ser man att det är massa klöver i den!
Pratade lite med grannen som har (hade) samma problem, men en numera helt ogräsfri gräsmatta. Han rekommenderade Dicotex. Beställde i förra veckan, och nu har jag varit ute och sprutat med Gardenas tryckspruta (5L). Total yta blev nog cirka 200 kvm.
Några orosmoment dock (lätt att vara efterklok):
1. Läste inte så noga på hur det skulle blandas, och enligt grannen var det 1 L Dicotex per 10 L vatten. Jag använde ca 5 DL Dicotex på 5 L vatten. Bör jag vara orolig?
2. Har 2 år gamla Thujor som är cirka 180 cm höga. Sprutade rakt ner bredvid dem i rabatten. Bör jag vara orolig?
3. Det blåste på ganska friskt när jag sprutade, höll sprutan cirka 10 cm ovanför marken, men såg att det blåste iväg en massa flera meter bort. Bör jag vara orolig?
Tack för en helt fantastisk tråd!
Medlem
· Stockholm
· 1 390 inlägg
Du har använt 10x fel utspädning! Det skall vara 1% dvs till 5l vatten 1/2 dl DICOTEX (ungefär 3 matskedar).E enoch85 skrev:Några orosmoment dock (lätt att vara efterklok):
Sen är det ju frågan om över hur stor yta dessa 5 liter sprids. Det står på flaskan hur många ml Dicotex man skall ha per kvadratmeter gräsyta, bara att räkna på så vet du sedan.
Sen är det ju fel tid att behandla nu på hösten...
Ogräset skall vara i stark tillväxt när man applicerar Dicotex, för medlet saboterar tillväxtsystemet och när den inte växer händer nog inte så mycket...
Vänta till våren.
Står dock att det funkar bra på hösten också, eller läser jag helt galet?B Bo Berglund skrev:
PDF till källa
Fungerar inte något vidare nu. Visst växer det fortfarande, men det är ingen stark tillväxt. Vänta hellre till senvåren då fungerar det bäst. Rätt hanterat så är det inget att oroa sig för, men vid fel metod eller tidpunkt så är det ett gift.E enoch85 skrev:
Ok tack för input, allihopa.lilytwig skrev:
Årets trädgårdstabbe mao.
Kan återkomma hur härdsmältan ser ut om nån månad.
Medlem
· Västernorrland
· 129 inlägg
Tjena!C cergod skrev:
Har inhandlat samma kit men är lite fundersam på hur jag ska göra. Tog ni lös munstycke och ”låsmutter” från standard lansen? Jag kan inte rubba dem..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 129 inlägg
Svarar på mitt eget inlägg..A afSchinken skrev:
Ser nu att Jape släppt en ny modell mot den som diskuterats tidigare i tråden.
Den tidigare heter V-Control och den nya som jag köpt heter S-Control. På den tidigare modellen var ”lans-röret” löst i förpackningen utan kopplingar, på den nya är det förmonterat och förmodligen limmat.
Undra varför??
Medlem
· Stockholm
· 1 390 inlägg
På min var det med ett c:a 3 dm långt rör. Det kom löst och man skulle sätta ihop lansen själv. Jag köpte ett 1m dia 8 mm alu-rör på Bauhaus och det har funkat fint.
Inget ryggont pga böjd rygg under sprutningen.
Är du säker på att röret numera är fastmonterat med lim?
Dåligt i så fall.
Inget ryggont pga böjd rygg under sprutningen.
Är du säker på att röret numera är fastmonterat med lim?
Dåligt i så fall.
Medlem
· Västernorrland
· 129 inlägg
Japp, jag såg videon på Youtube hur den levererades tidigare. Går inte att få lös röret på nuvarande modell, så blev till att köpa teleskoprör. Så jag antar att deras tanke funkade på mig denna gång. Hade ju öppnat trycksprutan redan.B Bo Berglund skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
23/2 2022 kostade den 275...