M Mad_Man skrev:
Tryckspruta eller vattenkanna?
Känns dumt att vattna ut det, då hamnar det mesta av giftet i marken.
Känns bättre i alla avseenden att endast ha det på växten man vill bli av med.
 
För att svara mig själv då, när det gäller dosering, så är det ju också en fråga om ml medel/kvm.

Jag hällde i 10 ml i 10 liter vatten och vattnade ut på 10 kvm. Vilket är 1 dl på 100 kvm, vilket verkar vara en vanlig "ytdosering" utifrån vad jag kan läsa ut i tråden. Så doseringen kanske inte var felaktig ändå då.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M Mad_Man skrev:
För att svara mig själv då, när det gäller dosering, så är det ju också en fråga om ml medel/kvm.

Jag hällde i 10 ml i 10 liter vatten och vattnade ut på 10 kvm. Vilket är 1 dl på 100 kvm, vilket verkar vara en vanlig "ytdosering" utifrån vad jag kan läsa ut i tråden. Så doseringen kanske inte var felaktig ändå då.
Ja, 10ml per 10m2 är det jag också får upp om jag Googlar Dicotex.
 
R
M Mad_Man skrev:
För att svara mig själv då, när det gäller dosering, så är det ju också en fråga om ml medel/kvm.

Jag hällde i 10 ml i 10 liter vatten och vattnade ut på 10 kvm. Vilket är 1 dl på 100 kvm, vilket verkar vara en vanlig "ytdosering" utifrån vad jag kan läsa ut i tråden. Så doseringen kanske inte var felaktig ändå då.
Du ska ju inte vattna ut doseringen, vad hjälper medlet i jorden?
Det är ju bladen som tar upp giftet. Köp en tryckspruta istället
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Du ska ju inte vattna ut doseringen, vad hjälper medlet i jorden?
Det är ju bladen som tar upp giftet. Köp en tryckspruta istället
Ja, det kan man fråga sig. Men uppenbarligen så tyckte tillverkaren att medlet hjälper i jorden, eftersom vattning med vattenkanna var en av de föreslagna metoderna.
 
M Mad_Man skrev:
Ja, det kan man fråga sig. Men uppenbarligen så tyckte tillverkaren att medlet hjälper i jorden, eftersom vattning med vattenkanna var en av de föreslagna metoderna.
Fick lite inspiration och körde en runda med vår flaska quattro ikväll. På den är också två metoder specade, vattna med kanna eller sprida med spruta. Lustigt nog med vattenkanna som alternativ 1 och spruta som 2.
 
  • Gilla
Mad_Man
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Inte mer än två veckor bakåt ;)

[länk]
Slut överallt. Utgående vara.
Jag kör med en JAPE tryckspruta 5l från Bauhaus. Den har munstycke för "platt" stråle som är lättare att dosera med än en rund.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Hur lång tid efter behandling med Dicotex i gräsmattan kan man/bör man låta hunden gå runt som vanligt?
 
Jag punktsprayade lite Dicotex för 4 dagar sen. Rölleka har skrumpnat ihop och ser ledsna ut, det gjorde de redan efter något dygn. Maskrosorna ser också lite ledsna ut.
Men klövern ser inte påverkad ut alls än så länge. Ska jag spraya lite mer på den eller avvakta?

Hur lång tid tog det för er som använt Dicotex mot klöver innan ni såg resultat?
 
K kungcoopa skrev:
Jag punktsprayade lite Dicotex för 4 dagar sen. Rölleka har skrumpnat ihop och ser ledsna ut, det gjorde de redan efter något dygn. Maskrosorna ser också lite ledsna ut.
Men klövern ser inte påverkad ut alls än så länge. Ska jag spraya lite mer på den eller avvakta?

Hur lång tid tog det för er som använt Dicotex mot klöver innan ni såg resultat?
Det kommer. Vissa ogräs tar längre tid än andra samt att vissa skrumpnar direkt medan endel ser ut att få fart och växa mer innan de segnar ner.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Det kommer. Vissa ogräs tar längre tid än andra samt att vissa skrumpnar direkt medan endel ser ut att få fart och växa mer innan de segnar ner.
Ok!
Jag avvaktar några dagar till innan jag funderar på att gå ut och ge dem en omgång till :)

Tror jag kan ha fegat lite när jag sprayade. Men tänkte att hellre lite för lite, och en gång till senare, än för mycket och gräset dör också :p
 
K kungcoopa skrev:
Jag punktsprayade lite Dicotex för 4 dagar sen. Rölleka har skrumpnat ihop och ser ledsna ut, det gjorde de redan efter något dygn. Maskrosorna ser också lite ledsna ut.
Men klövern ser inte påverkad ut alls än så länge. Ska jag spraya lite mer på den eller avvakta?

Hur lång tid tog det för er som använt Dicotex mot klöver innan ni såg resultat?
Det kan ta 1-2 veckor innan det börjar bli litet brunt och några veckor till innan det dör.
Jag tycker inte att klöver egentligen stör något särskilt i gräsmattan, men har sprayat några små ytor (mindre än 0.5m2) där den är härskande. Det tråkiga är att det blir helt rent från växtlighet. Det kommer inget gräs av sig självt, så jag tar en grep och hugger upp hål som jag strör gräsfrö i.
 
Om man skall toppdressa och stödså, hur nära inpå efter behandlingen skall man göra det?

Egentligen inte en fråga förrän till våren, men jag började fundera och då blev jag nyfiken...
 
M Mad_Man skrev:
Om man skall toppdressa och stödså, hur nära inpå efter behandlingen skall man göra det?

Egentligen inte en fråga förrän till våren, men jag började fundera och då blev jag nyfiken...
det kan du göra så fort ogräset börjat dö.

för-så i en skottkärra med jord där du blandar i lite gödning och gräsfrön (håll fuktigt). När det börjar komma upp små grässtrån kan du bara spada ut och platta till det på de kala fläckarna. Då tar sig gräset mycket snabbare.

edit: det är bättre att så nu på hösten. Då hinner gräset etablera sig utan större risk för torka. När sen våren kommer syns det knappt att du sått där. Eller ja, tvärt om beroende på hur man ser det. Men då har du starkt gräs där redan i vår, innan ogräset hinner ta över på platsen igen..
 
  • Gilla
Mad_Man och 2 till
  • Laddar…
Några tips kring groblad? Anlade gräsmatta i juni, tagit sig fint men har enorma mängder groblad. Finns det något annat sätt än att rycka upp dem? Kan man punktbehandla med tex Roundup Gel eller liknande eller dör gräset runtomkring då också?

Några tips?
 
  • Gilla
Mad_Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.