Hej kära ogräsexperter. Skulle ni kunna identifiera dessa två ogräs åt mig. Har kollat runt men inte lyckats hitta, har väll otur antar jag. Mvh dödståget

• Två olika sorters ogräs grenar med gröna blad på träplank, en med taggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller litet ogräsplant med gröna blad mot träunderlag.
    Skapa konto
Såhär ser dem ut oplockade

• Gräsmatta med oplockade löv och gräs i dagsljus.
    Skapa konto
  • Oplockade växter som sprider sig i en gräsmatta i solljus.
    Skapa konto
D Dödståget skrev:
Såhär ser dem ut oplockade
Bladen liknar brunört men då borde det vart lila blommor.

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
J J33 skrev:
Följer instruktionerna. "Spritzen (tryckspruta/sprayflaska): 10 ml / 1 Liter Wasser".
Sen om jag skulle spraya samma ställe två gånger så ser jag för övrigt inget problem med det.
Har börjat testa din metod. Gillar idén med extrem punktbehandling, och med en liten spruta blir det busenkelt att göra en insats mot ogräset. Har blandat en halv liter. Gått en runda och punktbehandlat. När flaskan är tom då är det klart för stunden. Jag blandade 3 ml/liter till att börja med så får vi se hur det går. Till trycksprutan har jag kört 1 ml/liter och det har räckt gott och väl, men med blomspruta kan man spotbehandla och behöver då kanske litet mer. Väntar nu en vecka eller två för att köra igen, om det behövs.

Jag gick på med Dicotex förra veckan på klöver samt det där ogräset som har långa revor i marken.
Se bilder nedan.
Röd cirkel efter en dag.
Blå cirkel obehandlad.
Bild 2-3 efter 2 dagar.
Resterande bilder efter 4 dagar och det är helt gult.

Dock, ogräset som har långa revor i marken, när jag gräver i marken under det som vissnat, så finns de långa revorna kvar. Jag undrar ifall dessa kommer förmultna med tiden också? Annars kommer det väl med största sannolikhet ploppa upp nytt ogräs igen

• Gräsmatta med röda och blåa cirklar som visar områden behandlade med ogräsmedel respektive obehandlade.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med en cirkelformad del av vissnat ogräs i mitten omgiven av friskt grönt gräs.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med vissnade ogräsväxter blandat med grön grästuv efter behandling med ogräsbekämpningsmedel.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med en fläck av vissnat gräs där ogräsmedlet Dicotex använts.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med en synlig röd cirkel som visar vissna gräsområden efter ogräsbehandling, jämfört med obehandlad blå cirkel.
    Skapa konto
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
K KalleKanin skrev:
Jag gick på med Dicotex förra veckan på klöver samt det där ogräset som har långa revor i marken.
Se bilder nedan.
Röd cirkel efter en dag.
Blå cirkel obehandlad.
Bild 2-3 efter 2 dagar.
Resterande bilder efter 4 dagar och det är helt gult.

Dock, ogräset som har långa revor i marken, när jag gräver i marken under det som vissnat, så finns de långa revorna kvar. Jag undrar ifall dessa kommer förmultna med tiden också? Annars kommer det väl med största sannolikhet ploppa upp nytt ogräs igen
Låt det vara ett tag. Medlet ska ner i roten. Ryck inte bort för tidigt. Skulle nog säga att ogräset är dött till 90%. En liten del kommer tillbaka. Vänta ett par veckor och dyker det igen så ge en liten dos på nytt.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Låt det vara ett tag. Medlet ska ner i roten. Ryck inte bort för tidigt. Skulle nog säga att ogräset är dött till 90%. En liten del kommer tillbaka. Vänta ett par veckor och dyker det igen så ge en liten dos på nytt.
Tackar för det. Låt oss hoppas
Se bild nedan, här ser det där ogräset ut med revorna. Ver du vad det heter? Får man säga att man hatar det ogräset?:sweat:

• Närbild på en gräsmatta med invaderande ogräs och revor synliga bland grässtråna.
    Skapa konto
Man får säga att man hatar allt ogräs.

Vi såg just senaste avsnittet med danska bonden, och han pysslade med svart plast över ställen där han ska odla kommande år. Jag sa till frugan: Och här gnäller vi om några små ogräs i pallkragarna och gräsmattan...tänk på bönderna, och framförallt innan täckplast, ogräsmedel och andra tekniska landvinningar.

Det är en evig kamp som ingen av oss någonsin kommer vinna. Man kan bara hoppas på att ens ansträngningar gör att de önskade växterna dominerar tills man själv vissnar. :)

K KalleKanin skrev:
Se bild nedan, här ser det där ogräset ut med revorna. Ver du vad det heter?
Nej, men det finns ett annat som har långa revor och djupa rötter:
Revfingerört
Gula blommor av Revfingerört i gräsmatta, indikation på svårighet att utrota ogräset.
Skapa konto

Revfingerört med långa revor och gula blommor som växer genom gräs och grusyta.
Skapa konto

Jag har 25% av gräsmattan hemma med detta elände och på landet finns den också.
Har behandlat i flera år med DICOTEX men den försvinner inte för gott, kommer tillbaka efter några månader.

lilytwig lilytwig skrev:
Precis. Med en sådan behandling tar det många år innan någon ny behandling behövs. Men ett bra sätt att förstöra hela sin behandling och få tillbaka floran är att köra en gräsmatteluftare. Någonstans därnere finns DNA som slumrar (kanske rötter som inte hade kontakt med det sprutade bladverket) och bara väntar på att någon river upp dem till ytan.

Min gräsmatteluftare har hamnat där den hör hemma - på tippen.

PS: Det är möjligt att det finns dyrare dylika maskiner med mycket skarpa knivar som skär i stället för river. De billigare jag innehaft river mer än de skär.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Precis. Med en sådan behandling tar det många år innan någon ny behandling behövs. Men ett bra sätt att förstöra hela sin behandling och få tillbaka floran är att köra en gräsmatteluftare. Någonstans därnere finns DNA som slumrar (kanske rötter som inte hade kontakt med det sprutade bladverket) och bara väntar på att någon river upp dem till ytan.

Min gräsmatteluftare har hamnat där den hör hemma - på tippen.

PS: Det är möjligt att det finns dyrare dylika maskiner med mycket skarpa knivar som skär i stället för river. De billigare jag innehaft river mer än de skär.

Haha
Spännande det du skriver. Jag har aldrig vertikalskurit min gräsmatta. Men jag har fått infon om att det är bra för gräset och tar kål på ogräs.
Men du säger snarare tvärtom att det istället gynnar tillväxt av ogräs?

Jag tror väl att det i och för sig är bra för gräset att få ner lite syre i jorden och kanske luckra den lite för att det ska gynnas. Men att det skulle ta kål på något ogräs genom att skära av rötter vertikalt lite här och där, nä det tror jag inte på. Det blir väl nästan som att fixa sticklingar till nya plantor? Och river man dessutom upp dem till ytan så är jag ännu tveksammare. Tankegången är nog egentligen att "om gräset gynnas så tar det över" vilket nästan är ett mantra. Tyvärr har det senare inte lyckats hos mig i varje fall.

Men att riva upp ogräsrötterna till ytan tror jag inte på.

Redigerat:
  • Gilla
Jonas Andersson2
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Jag tror väl att det i och för sig är bra för gräset att få ner lite syre i jorden och kanske luckra den lite för att det ska gynnas. Men att det skulle ta kål på något ogräs genom att skära av rötter vertikalt lite här och där, nä det tror jag inte på. Det blir väl nästan som att fixa sticklingar till nya plantor? Och river man dessutom upp dem till ytan så är jag ännu tveksammare. Tankegången är nog egentligen att "om gräset gynnas så tar det över" vilket nästan är ett mantra. Tyvärr har det senare inte lyckats hos mig i varje fall.

Men att riva upp ogräsrötterna till ytan tror jag inte på.
Jag föredrar att piggvälta ibland för syresättning det triggar inte ogräset lika mycket.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
A
L lassebrun skrev:
kolla agrarking.de
De har infört nya begränsningar där, så nu går det inte att beställa mer än 0,5 liter åt gången, vilket gör att frakten blir en stor del av totalpriset. Dessutom kostar 0,5 l lika mycket som 1 l.

Beställde i fredags 1liter dicotex för 39,64 euro och det har då skeppets iväg, så när genomförde dom dessa ändringar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.