1 021 095 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Noll. Det behövs inget säkerhetsavstånd. Men då ska det vara helt vindstilla. Det du sprutar på dör, det du inte sprutar på klarar sig. Giftet tas upp av bladen. Om du t ex sprutar på jorden under en buske så händer inget.
Jag har ett munstycke för punktbehandling. Håller mig nära och är väldigt försiktig. Skyddsavstånd på 1 meter och då kan det få blåsa max 1-2 m/s. Lantbrukare rekommendetas hålla 10-20 m när det är i princip vindstilla.
Jag har ett munstycke för punktbehandling. Håller mig nära och är väldigt försiktig. Skyddsavstånd på 1 meter och då kan det få blåsa max 1-2 m/s. Lantbrukare rekommendetas hålla 10-20 m när det är i princip vindstilla.
Lantbrukare har fasta skyddsavstånd samt anpassade skyddsavstånd.lilytwig skrev:Noll. Det behövs inget säkerhetsavstånd. Men då ska det vara helt vindstilla. Det du sprutar på dör, det du inte sprutar på klarar sig. Giftet tas upp av bladen. Om du t ex sprutar på jorden under en buske så händer inget.
Fasta avstånd är precis vad de heter, x antal meter beroende på vad man kör emot, ej påverkbart. Anpassade avstånd beror på temperatur, vind, dos, bomhöjd och utrustning.
Hej på er!
Besprutade mattan för isch 50 timmar sedan enligt konstens alla regler, dock så kom ett oannonserat åsk oväder med tillhörande skyfall (12mm) den natten, skulle gissa på att dicotexen då legat på bladen 4-6 timmar.
Tycker jag sett liten till knappt märkbar effekt...
Nu till frågan: Kan jag gå över mattan igen eller har jag för bråttom?.
Besprutade mattan för isch 50 timmar sedan enligt konstens alla regler, dock så kom ett oannonserat åsk oväder med tillhörande skyfall (12mm) den natten, skulle gissa på att dicotexen då legat på bladen 4-6 timmar.
Jag hade inte gjort något alls. Även om du kanske inte uppnår maximal effekt så tror jag det kommer funka ändå.Rastberg1 skrev:Hej på er!
Dels hann det med säkerhet "torka fast" och dels så har det även effekt av det som hamnar i marken. Med gamla stroller plus (eller vad de hette) så la man ju faktiskt på medlet i granulat form tillsammans med gödningen.
Hur länge måste man vänta med att klippa gräset efter att man har använt Dicotex?
Hejhej! Går det att beställa dicotex fortfarande? Mvh JonasO olofh skrev:Fyndpris via amazon på deras landstingsdagar, 315kr (om jag inte minns fel) inkl frakt. Hemkört av postnord fast det står dhl på fraktsedeln men spelar ingen roll för mig
Har en flaska sen tidigare. Denna köptes mest pga bra pris. Får väl snygga till päronens gräsmatta nästa år
[bild]
Edit damn you autocorrect, lanseringsdag. Inte landsting
Ja
Tror jag har knäckt koden. Använder sedan några år Loredo Quattro som jag köper på Amazon.de. Blandar 10ml Loredo ihop med några droppar Yes till en liter vatten i en sprayflaska (https://www.clasohlson.com/se/Sprayflaska-Viton,-1-l-/p/Pr411488000).
Sen går jag över gräsmattan ett par gånger per månad och sprayar lite lätt där ogräset ser ut att komma upp. Gödslar även med gräsmattegödning 2-3 gånger per säsong för att ge gräset ett övertag. Har genom detta fått ett otroligt bra resultat. En näst intill perfekt gräsmatta.
Sen går jag över gräsmattan ett par gånger per månad och sprayar lite lätt där ogräset ser ut att komma upp. Gödslar även med gräsmattegödning 2-3 gånger per säsong för att ge gräset ett övertag. Har genom detta fått ett otroligt bra resultat. En näst intill perfekt gräsmatta.
Din metod är säkert effektiv, men du använder för mycket LQ. Du använder 10 ggr högre koncentration än nödvändigt, och att spraya ett par gånger per månad är inte optimalt.J J33 skrev:Tror jag har knäckt koden. Använder sedan några år Loredo Quattro som jag köper på Amazon.de. Blandar 10ml Loredo ihop med några droppar Yes till en liter vatten i en sprayflaska ([länk]).
Vissa ogräs reagerar ganska snabbt på behandlingen och ser ut att må gott och växa till sig. De behöver inte behandlas igen utan de växer ihjäl sig. Andra sorter ser ut att vara helt opåverkade, men efter 5-6 veckor så dör de. Man måste vänta och se vad som händer, för det tar tid. När du punktbehandlar kan du minska koncentrationen till en ml per liter och vänta 6-8 veckor innan du går på igen och ändå få ett bra resultat. Bra att göda som du beskriver.
Följer instruktionerna. "Spritzen (tryckspruta/sprayflaska): 10 ml / 1 Liter Wasser".lilytwig skrev:Din metod är säkert effektiv, men du använder för mycket LQ. Du använder 10 ggr högre koncentration än nödvändigt, och att spraya ett par gånger per månad är inte optimalt.
Vissa ogräs reagerar ganska snabbt på behandlingen och ser ut att må gott och växa till sig. De behöver inte behandlas igen utan de växer ihjäl sig. Andra sorter ser ut att vara helt opåverkade, men efter 5-6 veckor så dör de. Man måste vänta och se vad som händer, för det tar tid. När du punktbehandlar kan du minska koncentrationen till en ml per liter och vänta 6-8 veckor innan du går på igen och ändå få ett bra resultat. Bra att göda som du beskriver.
Sen om jag skulle spraya samma ställe två gånger så ser jag för övrigt inget problem med det.