Jag har gjort bort mig vi behandling igår. Tänkte fel och blandade blandningen 10 ggr för stark. Går det att göra något för att rädda gräsmattan eller är det bara att vänta på att den dör och sikta in mig på omsådd senare i sommar?

S spendera skrev:
Jag har gjort bort mig vi behandling igår. Tänkte fel och blandade blandningen 10 ggr för stark. Går det att göra något för att rädda gräsmattan eller är det bara att vänta på att den dör och sikta in mig på omsådd senare i sommar?
Vattna mycket kanske

Peter2400 Peter2400 skrev:
Vattna mycket kanske
Tror du det fungerar? Koncentration kommer inte att förändras tänker jag då mängden per area är oförändrad.

S spendera skrev:
Nu när jag läser om rörande dosering blir jag snurrigare ju mer jag läser. Hur mycket koncentrat skulle jag ha använt på min 600m2 gräsmatta? I en första behandling där i stort sett allt är ogräs.

S spendera skrev:
Nu när jag läser om rörande dosering blir jag snurrigare ju mer jag läser. Hur mycket koncentrat skulle jag ha använt på min 600m2 gräsmatta? I en första behandling där i stort sett allt är ogräs.
Med spruta skulle det ha gått åt 6 dl dicotex blandat i 60 liter vatten spritt på den ytan.

• Gilla
spendera
  • Laddar…
F fremar skrev:
Med spruta skulle det ha gått åt 6 dl dicotex blandat i 60 liter vatten spritt på den ytan.
Då blev det både rätt och fel. 6dl dicotex men på bara 6l vatten. Dicotex/m2 bör ändå bli rätt så det kanske inte blir heldöd gräsmatta.

Ska jag vattna eller låta det vara som det är?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Vattna mycket kanske
Nej, Gräset dör inte. Vattna inte för då rinner "giftet" iväg. Låt vara och gör rätt nästa år.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
Någon som vet om dicotex biter på knölklocka?

Jag spruta för 24h sen på loredo quattro, nu visar det sol och ca 22grader per dag framåt. Går det bra att vattna mattan med vattenspridaren nu?

S spendera skrev:
Då blev det både rätt och fel. 6dl dicotex men på bara 6l vatten. Dicotex/m2 bör ändå bli rätt så det kanske inte blir heldöd gräsmatta.

Ska jag vattna eller låta det vara som det är?
mängden vatten är inte det viktiga, det viktiga är mängden dicotex/kvm förutsatt att du sprider det jämnt.

• Gilla
spendera
  • Laddar…
M MaxEV skrev:
mängden vatten är inte det viktiga, det viktiga är mängden dicotex/kvm förutsatt att du sprider det jämnt.
Jag tror inte du tänkt igenom detta. Medlet skall binda på bladen. Klart vattenmängden spelar in hur mycket som binds på bladen. Mer vatten så sköljs mer medel av bladen och ner i mark.

• Gilla
Diodor
  • Laddar…
Ja det är klart du får dålig effekt om du spolar 100L/kvm. Men lyckas du täcka en jämn och fin yta i rätt mängd så ser jag inte det som ett problem. Du kan fråga hur bönderna sprider så använder dem så lite vatten dem kommer undan med för att få en jämn spridning.

Man kan inte vattna bort för hög dosering. Möjligen om man kommer på de direkt, men är ytterst tveksamt till de. Gräset kan få sprutskador även om troligen överlever. Alla preparat påverkar mer eller mindre den gröda som man vill behålla.

Man kan vattna gräsmattan samma dag. MCPA är regnfast efter 5-6h.

Belyser igen att de finns anledning att de är utbildning för att använda växtskydd yrkesmässigt...

Sprutade ena sidan av huset igår. Använde pumpsprutan från Biltema, typ 8 liter för under 200:-, som fungerade väldigt bra.

Regnet kom oanmält under natten efter kanske 6-8 timmar och jag tänkte att allt jobb var ogjort. Idag när jag kom hem efter arbete så har maskrosorna slaknat rejält och under dagen har det varit soligt och det brukar de gilla. Så nu passade jag på att spruta framsidan också.

Blandade 0,5 dl medel till 5 liter vatten som räckte till typ 50 kvm.

• Gräsmatta med vissnade maskrosor efter behandling med ogräsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
G Glenno83 skrev:
Sprutade ena sidan av huset igår. Använde pumpsprutan från Biltema, typ 8 liter för under 200:-, som fungerade väldigt bra.

Regnet kom oanmält under natten efter kanske 6-8 timmar och jag tänkte att allt jobb var ogjort. Idag när jag kom hem efter arbete så har maskrosorna slaknat rejält och under dagen har det varit soligt och det brukar de gilla. Så nu passade jag på att spruta framsidan också.

Blandade 0,5 dl medel till 5 liter vatten som räckte till typ 50 kvm.
det är tokstarkt. Man skall blanda 1dl till 10 liter vatten om man behandlar hela gräsmattan. Jag punktbehandlar bara och blandar 10 liter vatten och ca 1,5dl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.