Allt finns väl beskrivet ovan. Gör skillnad på om du punkt- eller ytbehandlar när du blandar. Inget regn efter applicering.

Lycka till!
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Mitt råd vore att tex fylla tryckspruta med 1L vatten, spraya ut i en takt som känns bra och mät sedan hur stor yta du lyckades täcka. Räckte 1L vatten till 10 kvm så blandar du i 10 ml Dicotex. Räckte vattnet till 5kvm så blandar du i 5ml / L vatten.
 
  • Gilla
Buuzzz
  • Laddar…
Nu såg det ut att blåsa fram till fredag så jag klippte gräset. Naturligtvis blir det då plötsligt vindstilla och på alla andra sätt perfekta förhållanden. Bättre väderleksprognoser hade gjort planeringen så mycket enklare.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Återkommer i ämnet som förr. Finns anledning att konsmentsidan inte ska handha preparat pga att man inte gör som det står. Eller tar reda på vad för problemogräs man har innan man börjar, för inte chansar ni med en näve medicin om ni blir sjuka utan att kolla upp vad felet är?

Ang. vattenmängden är egentligen i stort skit samma utan mängd aktiv substans som är intressant. Mängden vatten är enbart intressant i hur precist man kan applicera de. Jag kan gå ner på 50 liter sprutvätska per hektar (10000 kvadratmeter) med vissa preparat samt beroende på vad man vill göra, normalt 150-200 liter per hektar.

Kan ge några tips.
- Flesta preparat är regnfasta inom 0,5-6h. Dvs de tillverkaren garanterar att preparatet kommer fungera oavsett temperatur och luftfuktighet. Sen finns de temperaturkrav på de flesta preparat, både min och max temp.
- Ta reda på vad ni vill uppnå, inte skjuta mygg med hagelbössa.
- Använd preparaten med måtta, de flesta ogräs tål inte att slås av gång på gång.
- En gräsmatta är en gräsmatta, ingen golfgreen.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Då min gräsmatta är så hårt ansatt av ogräs, hur lång tid efter behandling av Dicotex kan man gå på med att så in mer gräsfrö samt toppdressa?
 
K
Grannen gick precis över sin gräsmatta på kanske 500 m2 med en spruta med vad som kan ha varit MCPA - det luktade svagt av diesel tyckte jag.

Det blåste ju ganska kraftigt och det kändes lite som att allt blåste över till oss. Hur orolig behöver jag vara för vår hälsa och våra växter? Antar att vår häck tog det mesta, ska jag spola den eller något?

Våra barn är mycket inne och leker där, ska vi förbjuda dem att gå och leka i gräset på 14 dagar?
Våra grannar är av typen - gift är bra - det man inte dör av härdar så de lär ju inte tycka att det är fel att barnen leker på gräsmattan i eftermiddag..
 
K Kallebo skrev:
Hur orolig behöver jag vara för vår hälsa och våra växter?
Jag skulle inte vara orolig men är du det så varför inte fråga grannen vad han sprutade ut. Våra vildgissningar kvalificerar inte ens som killgisningar.
 
  • Gilla
Wicke666 och 2 till
  • Laddar…
Då har det gått 4 dagar sen jag sprutade 200 kvm enligt alla tips härifrån.
Vilket resultat! :love:

I stort sett all ogräs av olika sorter har påverkats av Dicotexen. Vissa mer och vissa mindre.
klöver verkar gå väldigt långsamt men det är påverkat.

Så fort väderleken vänder en aning så blir det gräsfrön och toppdress med gödsel.
 
  • Gräsmatta med vissnande ogräs efter behandling med ogräsbekämpningsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med döende ogräs efter behandling, delvis brunt och vissnat blandat med grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta behandlad med ogräsbekämpningsmedel som visar effekten på olika sorters ogräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Tänk på att inte toppdressa med komposterad jord för då får du grymt med nytt ogräs. Bäst är att använda sand.
 
Sen har jag hört att det är viktigt att använda sköljd sand, annars får du massa stenmjöl i gräsmattan som täpper igen så att den inte kan andas
 
  • Gilla
Jockose
  • Laddar…
Har fått hem dicotex för ett tag sedan. Vi har redan påbörjat lite renovering av gräsmattan. Vertikalskurit, dressat och sått. Det som gör mig lite fundersam är att på vissa ställen gror näva i stora mattor och gräset är under. Är lite rädd nävorna hindrar gräset från att etablera sig. Kan man spraya på dicotex så nävorna dör men gräset lever? Eller är det dumt på nysått gräs? Gräset är nog ca 4 cm och det växer saaakta.
 
Gödsla?
 
L lassebrun skrev:
Gödsla?
Sant! Men tänkte att dressen innehåller näring och vi spred även ut litegrann konstgödning när vi sådde vilket är ca 6-7 veckor sedan. Men det kanske inte är en dum idé att köra ut lite till?
 
Nej, gödsla på. Det jag ångrar varje gång jag gödslar är att man får klippa var 3dag. :)
 
Någon som beställt mer än 1L Dicotex från Agrarking i en beställning. En 5L dunk med Dicotex kostar 111,24 €, då skulle jag ha till flera år av bekämpande och billigt per kvadratmeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.