När det gäller dosering så handlar det om hur mycket medel som sprids per kvadratmeter gräsyta. Enligt tillverkaren skall det påföras 1ml medel per kvm.

Alltså: Om man blandar 50 ml i 5l vatten så sprutas detta ut på 50 kvm gräs.
Sen får man blanda igen för nästa 50 kvm osv.
Jag brukar oftast punktbehandla där det kommit in t.ex. revfingerört eller liknande och då är det ytor på kanske 10-20 kvm det rör sig om.

Man får fylla sprutan med vatten och prova sig fram hur fort man skall gå för att det skall täcka 50 kvm. Sen gör man på det sättet med Dicotex i sprutan också.
Brukar vara bra att ruta upp med snören så man ser var man är nånstans.

• Gilla
Jockose och 1 till
  • Laddar…
Hej gräskämpar!
Jag anlade en ny gräsmatta ifjol och i slutkanten på sommaren såg den fantastisk ut..
Men,.. iår är de helt overkligt mkt ogräs i den. Olika sorter dessutom. Jag har krypit runt och försökt rensa manuellt till mina grannars stora förtjusning men inser helt enkelt att de är FÖR mycket jobb.

Därför tänkte jag be er lite mer beresta om hjälp om vad det är för ogräs och hur jag bör försöka gå till väga:)
Tack på förhand.

. Ogräs blandat med grässtrån på en gräsmatta som visar tecken på tunt grästäcke och jordexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ogräs i gräsmatta med blandade grässorter och synlig jord.
Skapa konto
Ogräs blandat med gräs på en ny gräsmatta, visar olika växtarter.
Skapa konto
Överväxt gräsmatta med ogräs och olika plantor som sticker upp ur jorden.
Skapa konto
Ogräs bland grässtrån i en gräsmatta med synlig jord och olika bladväxter.
Skapa konto

T
Rastberg1 Rastberg1 skrev:
Hej gräskämpar!
Jag anlade en ny gräsmatta ifjol och i slutkanten på sommaren såg den fantastisk ut..
Men,.. iår är de helt overkligt mkt ogräs i den. Olika sorter dessutom. Jag har krypit runt och försökt rensa manuellt till mina grannars stora förtjusning men inser helt enkelt att de är FÖR mycket jobb.

Därför tänkte jag be er lite mer beresta om hjälp om vad det är för ogräs och hur jag bör försöka gå till väga:)
Tack på förhand.

.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Allsköns skit, köp dicotex och spraya

• Gilla
  • Haha
Wicke666 och 3 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Allsköns skit, köp dicotex och spraya
Tack för svar.
Det kanske inte är svårare än så.
Har inte lusläst alla tidigare inläggen, men sett några som kört loredo quattro. Är det isch samma sak?

• Gilla
Rastberg1
  • Laddar…
Rastberg1 Rastberg1 skrev:
Tack för svar.
Det kanske inte är svårare än så.
Har inte lusläst alla tidigare inläggen, men sett några som kört loredo quattro. Är det isch samma sak?
Det enda skit som överlevt min besprutning med dicotex är Veronika. Men ska göra ett försök med loredo quattro i år

T
Husägare2020 Husägare2020 skrev:
Det enda skit som överlevt min besprutning med dicotex är Veronika. Men ska göra ett försök med loredo quattro i år
Veronika är det enda som jag oxå har svårt att bort, den pallar ju sjukt mycket Dicotex!

Det står att man behöver skicka in bilder på något cert för att beställa dicotex från agrarking.
Skickar dom det även om man inte skickar in bilder på cert?

Såg att frågan ställdes tidigare men inte sett något svar på det.

BigR
T Torrsara skrev:
Det står att man behöver skicka in bilder på något cert för att beställa dicotex från agrarking.
Skickar dom det även om man inte skickar in bilder på cert?

Såg att frågan ställdes tidigare men inte sett något svar på det.
När jag har beställt gällde krav på cert bara boende i tyskland.

BigR BigR skrev:
När jag har beställt gällde krav på cert bara boende i tyskland.
Okej , får väl testa. Ska man kryssa i att man har cert då eller?

BigR
T Torrsara skrev:
Okej , får väl testa. Ska man kryssa i att man har cert då eller?
Jag tror att det stod i villkoren, dom kan ju iofs ha ändrat sedan jag köpte för nåt år sedan.

BigR
Går inte köpet igenom utan att kryssa i så testa (y)

Jag beställde för några dagar sedan, skickade inte cert eller tröck i att jag hade det. Tog ca 4 dagar sen dök flaskan upp hos ombud (Dicotex från agrarking)

• Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
BigR
Då är det samma villkor som gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.