1 024 573 läst · 2 320 svar
1025k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Medlem
· Stockholm
· 1 437 inlägg
När det gäller dosering så handlar det om hur mycket medel som sprids per kvadratmeter gräsyta. Enligt tillverkaren skall det påföras 1ml medel per kvm.
Alltså: Om man blandar 50 ml i 5l vatten så sprutas detta ut på 50 kvm gräs.
Sen får man blanda igen för nästa 50 kvm osv.
Jag brukar oftast punktbehandla där det kommit in t.ex. revfingerört eller liknande och då är det ytor på kanske 10-20 kvm det rör sig om.
Man får fylla sprutan med vatten och prova sig fram hur fort man skall gå för att det skall täcka 50 kvm. Sen gör man på det sättet med Dicotex i sprutan också.
Brukar vara bra att ruta upp med snören så man ser var man är nånstans.
Alltså: Om man blandar 50 ml i 5l vatten så sprutas detta ut på 50 kvm gräs.
Sen får man blanda igen för nästa 50 kvm osv.
Jag brukar oftast punktbehandla där det kommit in t.ex. revfingerört eller liknande och då är det ytor på kanske 10-20 kvm det rör sig om.
Man får fylla sprutan med vatten och prova sig fram hur fort man skall gå för att det skall täcka 50 kvm. Sen gör man på det sättet med Dicotex i sprutan också.
Brukar vara bra att ruta upp med snören så man ser var man är nånstans.
Hej gräskämpar!
Jag anlade en ny gräsmatta ifjol och i slutkanten på sommaren såg den fantastisk ut..
Men,.. iår är de helt overkligt mkt ogräs i den. Olika sorter dessutom. Jag har krypit runt och försökt rensa manuellt till mina grannars stora förtjusning men inser helt enkelt att de är FÖR mycket jobb.
Därför tänkte jag be er lite mer beresta om hjälp om vad det är för ogräs och hur jag bör försöka gå till väga
Tack på förhand.
.
Jag anlade en ny gräsmatta ifjol och i slutkanten på sommaren såg den fantastisk ut..
Men,.. iår är de helt overkligt mkt ogräs i den. Olika sorter dessutom. Jag har krypit runt och försökt rensa manuellt till mina grannars stora förtjusning men inser helt enkelt att de är FÖR mycket jobb.
Därför tänkte jag be er lite mer beresta om hjälp om vad det är för ogräs och hur jag bör försöka gå till väga
Tack på förhand.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allsköns skit, köp dicotex och sprayaRastberg1 skrev:Hej gräskämpar!
Tack på förhand.
.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 667 inlägg
Hade du läst två inlägg innan ditt såRastberg1 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...es-i-graesmattan.257238/page-115#post-4229612
När jag har beställt gällde krav på cert bara boende i tyskland.T Torrsara skrev: