J Jockose skrev:
Jag är urkass på ml vs dl.

Men körde i 1/2 DL Dicotex i 5 liter vatten och sprutade med flatsprutan på hela tomten.
J Jockose skrev:
Aha.
En bekant som rekommenderade Dicotex sa nämligen att jag kunde blanda 1 dl Dicotex till 10 liter
Då är blandningen rätt med du sprutade ut det på för stor yta.

• Gilla
Jockose
  • Laddar…
Längesedan jag var såhär förvirrad.
Olika besked här nu.

5 ml till 5 liter?
50 ml till 5 liter?

Jag ska spruta hela gräsmattan på ca 200 kvm som har flertal olika ogräs på sig.

T TreeView skrev:
Detta är ju doseringen för att punktmarkera ogräs, ska man bespruta över större yta så är ju doseringen en tiondel, dvs 5 ml till 50 liter vatten.
För mig funkar DIcotex mot nästan allt, det jag har problem med är;
- Riktigt stora maskrosor, där dör plantan först men sen dyker det upp en blomma likförbannat...antar att roten är så sjuk lång i dessa fall. Vanliga maskrosor dör efter 3 veckor
- Nåt ogräs med "mormor" i namnet, kommer aldrig ihåg vad det heter men det är väldigt ihärdigt mot MCPA
- Vitgröe & timotej, men det är ju ett gräs och ska ju inte må dåligt av MCPA tror jag
Okej. Jag har läst något helt annat om vi pratar om disco. Där är doseringen densamma oavsett du ska punktspruta eller ta hela mattan. Skillnaden är att vätskan räcker längre om du bara punktsprutar.

J Jockose skrev:
Olika besked här nu.

5 ml till 5 liter?
50 ml till 5 liter?

Jag ska spruta hela gräsmattan på ca 200 kvm som har flertal olika ogräs på sig.
Doseringslistan jag läst och där jag vet folk använder är en halv dl till 5l vatten. Och det funkar. Har du en 10L spruta så häller du i en hel deciliter. Stega ut ca 6,5 meter x 2 så har du ytan på en laddning 5 liter spruta. Enkelt.

I inxs74 skrev:
Okej. Jag har läst något helt annat om vi pratar om disco. Där är doseringen densamma oavsett du ska punktspruta eller ta hela mattan. Skillnaden är att vätskan räcker längre om du bara punktsprutar.
Korrekt

T
Serpent 750 Serpent 750 skrev:
Vill bara utveckla lite om Loredo Quattro, jag har nu i 3-4 år använt mig av åv Loredo Quattro på gräsmattan och den har aldrig någonsin varit så ogräsfri som nu kan jag säga, tidigare använde jag Kombi Stroller och visst det funkade men inte som nu, helt sjukt faktiskt vad Loredo får bort. Som jag tidigare skrev Loredo Quattro är helt klart det bästa just nu för en ogräsfri gräsmatta. Och som jag också skrev tidigare så finns det att köpa på Tradera.
Först blev jag glad att höra detta då jag köpte en flaska igår på tradera.
Sen insåg jag att det måste vara dig jag köpte den av. ;)

Men hoppas din reklam stämmer , ska bli intressant.:ok:

• Haha
Jockose
  • Laddar…
I inxs74 skrev:
Doseringslistan jag läst och där jag vet folk använder är en halv dl till 5l vatten. Och det funkar. Har du en 10L spruta så häller du i en hel deciliter. Stega ut ca 6,5 meter x 2 så har du ytan på en laddning 5 liter spruta. Enkelt.
Helt rätt inxs74

J Jockose skrev:
Olika besked här nu.

5 ml till 5 liter?
50 ml till 5 liter?

200 kvm. Då kör du 4 laddningar, alltså 4x50. Har du 1 L disco så blir det en hel del över vilket är kanon ju.

• Gilla
Jockose
  • Laddar…
BigR
Ja det är ofta lite funderingar på doseringen. Den beror på om man vattnar eller sprutar. Min erfarenhet är att man kan minska doseringen typ 25% om man sprutar ett varmt dygn på vår/försommar. Temperaturen är viktig.

Agrarking har en snabbguide:

Application time: Dicotex can be applied in the lawn throughout the growing season (from April to September)
Effect in spring: Dicotex is particularly good for weeds such as autumnal times or dockers in spring, as the plants are freshly grown and then particularly sensitive.
Effect in autumn: The fall application works particularly well with Wilder carrot or daisies. These plants are sensitive in the fall against Dicotex.

Preparation and revision: The lawn should not be mowed for at least 4 days before and 4 days after treatment so that enough of the weeds can absorb the active ingredients.

Dosage: Watering can (with pouring attachment): 10 ml of Dicotex in 10 l of water are enough for every 10 m² of lawn.

With the backpack syringe:
200 ml of Dicotex in 20 l of water are sufficient for 200 m² at max. 1 application
100 ml of Dicotex in 10 l of water are sufficient for 100 m² at max. 1 application
50 ml of Dicotex in 5 liters of water suffice for 50 m² at max. 1 application

J Jockose skrev:
Olika besked här nu.

5 ml till 5 liter?
50 ml till 5 liter?

• Gilla
Jockose
  • Laddar…
T
BigR BigR skrev:
Ja det är ofta lite funderingar på doseringen. Den beror på om man vattnar eller sprutar. Min erfarenhet är att man kan minska doseringen typ 25% om man sprutar ett varmt dygn på vår/försommar. Temperaturen är viktig.

Agrarking har en snabbguide:

Application time: Dicotex can be applied in the lawn throughout the growing season (from April to September)
Effect in spring: Dicotex is particularly good for weeds such as autumnal times or dockers in spring, as the plants are freshly grown and then particularly sensitive.
Effect in autumn: The fall application works particularly well with Wilder carrot or daisies. These plants are sensitive in the fall against Dicotex.

Preparation and revision: The lawn should not be mowed for at least 4 days before and 4 days after treatment so that enough of the weeds can absorb the active ingredients.

Dosage: Watering can (with pouring attachment): 10 ml of Dicotex in 10 l of water are enough for every 10 m² of lawn.

With the backpack syringe:
200 ml of Dicotex in 20 l of water are sufficient for 200 m² at max. 1 application
100 ml of Dicotex in 10 l of water are sufficient for 100 m² at max. 1 application
50 ml of Dicotex in 5 liters of water suffice for 50 m² at max. 1 application
Kanske jag som inte fattar, men alltid trott att skillnaden mellan vattning och spruta är just att man vid sprutning endast sprutar på själva ogräset, medans vid vattning dammar på överallt? Det är väl ingen som går runt och sprider/sprutar MCPA på gräset generellt, utan endast på just ogräset man vill bekämpa?

• Gilla
Eli Gold
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Kanske jag som inte fattar, men alltid trott att skillnaden mellan vattning och spruta är just att man vid sprutning endast sprutar på själva ogräset, medans vid vattning dammar på överallt? Det är väl ingen som går runt och sprider/sprutar MCPA på gräset generellt, utan endast på just ogräset man vill bekämpa?
Vattna eller spruta är väl generellt samma sak. Aldrig hör att man ”vattnar” ut detta medlet. Dom flesta jag känner till använder en tryckspruta oavsett dom punktsprutar eller tar hela mattan. Sen finns det givetvis olika sprutare med olika munstycken som ger olika strålar. Vissa med en mer rund dimmstråle och andra med en mer bredare stråle likt en färgspruta, sistnämnda är rätt omtyckt då det går snabbare men dom är också oftast dyrare. Dom som kan detta rekommenderar en tunn, rund och fin dimmspruta just för att få ut så många droppa som möjligt som träffar alla bladen.

BigR BigR skrev:
Se till att behandla en varm dag, helst med lägsta dygnstemperatur över 12 grader..
Hur klarar bina detta medel om man behandlar när de är i full gång med att besöka växter i området?

A Alexn72 skrev:
Hur klarar bina detta medel om man behandlar när de är i full gång med att besöka växter i området?
Vad jag läst så är detta inte farligt för bin däremot är det inte bra för vattenorganismer men jag låter det vara osagt.

BigR
Nä applicering med vattenkanna verkar klumpigt. Likväl finns det ofta instruktioner för det, så man får vara uppmärksam när man läser doseringsanvisningarna (som ju kan vara på lite olika språk).

1L Dicotex handlas billigast på antingen agrarking för 24€ + 13.5€ frakt, ca 385 kr, alternativt ebay för 28€ + 19€, ca 475kr.

Dicotex och Loredo Quattro är exakt samma koncentration och verksamma ämnen, så Dicotex är att föredra alla gånger då den är betydligt billigare:
  • 70 g/l 2,4-D
  • 70 g/l MCPA
  • 42 g/l Mecoprop-P
  • 20 g/l Dicamba

Båda alternativen ovan är under halva priset sett till kronor per liter jämfört med Tradera-säljaren som gör reklam för sin annons (Loredo Quattro 400ml för ~430kr inkl frakt) några inlägg tidigare:
  • Agrarking = 385kr /liter
  • Ebay = 475kr /liter
  • Tradera = 1075kr /liter

Redigerat:
  • Gilla
RalleB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.