1 020 704 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Byggveteran
· Enköping
· 16 inlägg
Vill bara utveckla lite om Loredo Quattro, jag har nu i 3-4 år använt mig av åv Loredo Quattro på gräsmattan och den har aldrig någonsin varit så ogräsfri som nu kan jag säga, tidigare använde jag Kombi Stroller och visst det funkade men inte som nu, helt sjukt faktiskt vad Loredo får bort. Som jag tidigare skrev Loredo Quattro är helt klart det bästa just nu för en ogräsfri gräsmatta. Och som jag också skrev tidigare så finns det att köpa på Tradera.
Hur funkar Loredo? Applicera och titta på? Kan man vistas på gräset direkt efter? Biter Loredo på gräsogräs och hur ofta ska man behandla? Tacksam för svar.Serpent 750 skrev:Vill bara utveckla lite om Loredo Quattro, jag har nu i 3-4 år använt mig av åv Loredo Quattro på gräsmattan och den har aldrig någonsin varit så ogräsfri som nu kan jag säga, tidigare använde jag Kombi Stroller och visst det funkade men inte som nu, helt sjukt faktiskt vad Loredo får bort. Som jag tidigare skrev Loredo Quattro är helt klart det bästa just nu för en ogräsfri gräsmatta. Och som jag också skrev tidigare så finns det att köpa på Tradera.
Har du provat Dicotex någon gång så du kan jämföra?Serpent 750 skrev:Vill bara utveckla lite om Loredo Quattro, jag har nu i 3-4 år använt mig av åv Loredo Quattro på gräsmattan och den har aldrig någonsin varit så ogräsfri som nu kan jag säga, tidigare använde jag Kombi Stroller och visst det funkade men inte som nu, helt sjukt faktiskt vad Loredo får bort. Som jag tidigare skrev Loredo Quattro är helt klart det bästa just nu för en ogräsfri gräsmatta. Och som jag också skrev tidigare så finns det att köpa på Tradera.
Sprutade Dicotex över hela gräsmattan för 5 dagar sen nu.
Gick runt min matta igår och såg att en del av ogräset faktiskt dör rejält.
Men maskrosorna är rätt sega. På vissa ställen skrumpnar dom rejält och andra inte alls.
Tusensköna ser nästan oberörd ut än så länge.
Även ”mattan” med ogräs, som jag inte fått namn på än, ser rätt oberört ut.
Kanske är lite tidigt att kritisera medlet?
5ml till 5 liter användes i en JAPE spruta.
Öka doseringen och köra ett varv till om någon vecka igen är tanken.
Använder man spruta är väl doseringen 50 ml till 5 liter och det skall räcka till ca 50 kvm.J Jockose skrev:Har du provat Dicotex någon gång så du kan jämföra?
Sprutade Dicotex över hela gräsmattan för 5 dagar sen nu.
Gick runt min matta igår och såg att en del av ogräset faktiskt dör rejält.
Men maskrosorna är rätt sega. På vissa ställen skrumpnar dom rejält och andra inte alls.
Tusensköna ser nästan oberörd ut än så länge.
Även ”mattan” med ogräs, som jag inte fått namn på än, ser rätt oberört ut.
Kanske är lite tidigt att kritisera medlet?
5ml till 5 liter användes i en JAPE spruta.
Öka doseringen och köra ett varv till om någon vecka igen är tanken.
Byggveteran
· Enköping
· 16 inlägg
Blanda enl dosering 10ml per liter vatten om du använder tryckspruta, sen spraya bara över gräset, har du inte mycket ogräs så räcker det ju att punktspruta lokalt bara där du har ogräset, då räcker medlet länge dessutom.I inxs74 skrev:
Sen måste man underhålla lite mera nu när ogräset växer mycket, själv så gör jag punktinsatser varannan var tredje kväll eftersom man behöver få medlet på bladen, eftersom jag gör detta ganska sent på kvällar beträder jag gräsmattan igen dagen efter. Hoppas svaret var till ngn nytta.
Tack det hjälpte. Men tar medlet på alla växter som är dubbelbladiga? Misstänker att medlet inte biter på kvickrot, hundäxing, vitgröe och timotej.Serpent 750 skrev:Blanda enl dosering 10ml per liter vatten om du använder tryckspruta, sen spraya bara över gräset, har du inte mycket ogräs så räcker det ju att punktspruta lokalt bara där du har ogräset, då räcker medlet länge dessutom.
Sen måste man underhålla lite mera nu när ogräset växer mycket, själv så gör jag punktinsatser varannan var tredje kväll eftersom man behöver få medlet på bladen, eftersom jag gör detta ganska sent på kvällar beträder jag gräsmattan igen dagen efter. Hoppas svaret var till ngn nytta.
Byggveteran
· Enköping
· 16 inlägg
Japp 10ml per liter vatten blir 50ml per 5 liter korrekt.F fremar skrev:
Dicotex köpte jag först innan jag sen provade Loredo Quattro, är väl likvärdiga produkter egentligen tror jag men sen några år är det Loredo jag använder och är väldigt nöjd med det, sen som du säger behöver man lite tålamod och uthållighet men funkar gör det. Lycka till.
Byggveteran
· Enköping
· 16 inlägg
Jag vet inte exakt om medlet biter på kvickrot, hundäxing, vitgröe och timotej men jag tycker nog i princip allt på min matta är borta, sen vet jag inte exakt vilka ogrässorter jag hade.I inxs74 skrev:
Byggveteran
· Enköping
· 16 inlägg
Byggveteran
· Enköping
· 16 inlägg
Då får jag helt enkelt göra om och göra rätt.Serpent 750 skrev:Japp 10ml per liter vatten blir 50ml per 5 liter korrekt.
Dicotex köpte jag först innan jag sen provade Loredo Quattro, är väl likvärdiga produkter egentligen tror jag men sen några år är det Loredo jag använder och är väldigt nöjd med det, sen som du säger behöver man lite tålamod och uthållighet men funkar gör det. Lycka till.
50ml till 5 liter.
har ca 200 kvm gräsyta vilket dessa 5 liter räckte till när jag körde sist
Redigerat:
Byggveteran
· Enköping
· 16 inlägg