Stickan56
Alfredo Alfredo skrev:
Snart verkar det vara förbud mot alla sorter:

[bild]
[länk]
Roundup som innehåller glyfosat har väl inte funnits att köpa för privatpersoner på flera år.

/Stickan

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Roundup som innehåller glyfosat har väl inte funnits att köpa för privatpersoner på flera år.
Exempelvis Bauhaus verkar då glatt sälja det. Du tänker inte på "starkare Roundup"?

Flaska med Roundup Speed ogräsmedel koncentrat 1L på en produktinformationssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
lassebrun
  • Laddar…
Stickan56
Alfredo Alfredo skrev:
Exempelvis Bauhaus verkar då glatt sälja det. Du tänker inte på "starkare Roundup"?

[bild]
Om läser på flaskan så står det "Glyfosatfritt" och det får ju säljas.

Stickan

• Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Om läser på flaskan så står det "Glyfosatfritt" och det får ju säljas.
Å f-n... :oops:

Fick tips av en bekant som är lite av en gräsmatteguru för mig, om just Dicotex.
Fick hem en flaska idag som jag beställde på tyska ebay. tog 4 dgr totalt från beställning.

Har en ganska liten gräsmatta men med massa olika ogräs.
Beräknar att det är ca 200 kvm gräsmatta som ska besprutas nu.

Läst att man ska vara försiktig med överdosering då det kan färga gräset brunt.
Men vill ändå dosera så starkt som möjilgt.

Har gödslat, stöddstått och toppdressat för ca 4 veckor sen. Gräs och ogräs växer så det knakar just nu.

Hur ska jga dosera bäst?
har en 8 liters tryckspruta som jag köpte på Biltema igår.

Det späds till 1%, dvs tex 5 l vatten + 50 ml Dicotex
Sen sprutar du jämnt med ett plattmunstycke på sprutan. Omöjligt att få det jämnt med ett munstycke som sprutar som en rund kon....
Vilken Biltemaspruta köpte du?
Har själv en JAPE 5l spruta från Bauhaus med ett långt rör som jag köpte extra för att inte få ont i ryggen.
JAPE skickar med platt sprutmunstycke. Röret köpte jag separat, 1 meter 8mm dia aluminium också på Bauhaus.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Det späds till 1%, dvs tex 5 l vatten + 50 ml Dicotex
Sen sprutar du jämnt med ett plattmunstycke på sprutan. Omöjligt att få det jämnt med ett munstycke som sprutar som en rund kon....
Vilken Biltemaspruta köpte du?
Har själv en JAPE 5l spruta från Bauhaus med ett långt rör som jag köpte extra för att inte få ont i ryggen.
JAPE skickar med platt sprutmunstycke. Röret köpte jag separat, 1 meter 8mm dia aluminium också på Bauhaus.
tacki för info.

jag köpte denna. Ingen aning om vad det är för munstycke?
https://www.biltema.se/fritid/tradg...MIqbzLyd2b8AIVh5eyCh3TSQQxEAQYAiABEgLkC_D_BwE

J Jockose skrev:
Fick tips av en bekant som är lite av en gräsmatteguru för mig, om just Dicotex.
Fick hem en flaska idag som jag beställde på tyska ebay. tog 4 dgr totalt från beställning.

Har en ganska liten gräsmatta men med massa olika ogräs.
Beräknar att det är ca 200 kvm gräsmatta som ska besprutas nu.

Läst att man ska vara försiktig med överdosering då det kan färga gräset brunt.
Men vill ändå dosera så starkt som möjilgt.

Har gödslat, stöddstått och toppdressat för ca 4 veckor sen. Gräs och ogräs växer så det knakar just nu.

Hur ska jga dosera bäst?
har en 8 liters tryckspruta som jag köpte på Biltema igår.
Nysådd klarar inte Dicotex så bra och jag vill minnas att man även skriver detta i produktinformationen. Någon som testat får gärna rätta mig.

Testa annars på en mindre yta och se vad som händer med ditt nya gräs innan du bombar på på hela mattan.

Semiproffset Thiger skrev:
Nysådd klarar inte Dicotex så bra och jag vill minnas att man även skriver detta i produktinformationen. Någon som testat får gärna rätta mig.

Testa annars på en mindre yta och se vad som händer med ditt nya gräs innan du bombar på på hela mattan.
Det är som sagt bara stödsått i år.
Gräsmattan är ca 20 år gammal så den klarar det nog

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
A AdslVerbe skrev:
Det är ungefär så jag trodde också. Samtidigt tror jag mig ha läst någonstans att örterna ska vara i "bladfas" eller liknande. Men maskrosor, jordreva och smörblomma blommar redan för fullt. Det gjorde mig lite tveksam till om den bästa tiden att spruta redan är förbi....
Tappar rasen unkraut frei förmågan om man sparar flaskan 2 år

A
G Göran Petterssonl skrev:
Tappar rasen unkraut frei förmågan om man sparar flaskan 2 år
vad menar du?

A
G Göran Petterssonl skrev:
Jag har en flaska från 2018 kan jag använda den

Jajamen, tidigare i tråden tror jag någon skrev att någon märkt lite försämrad effekt med en flaska som varit öppna en längre tid.

Shirack skrev:
Jajamen, tidigare i tråden tror jag någon skrev att någon märkt lite försämrad effekt med en flaska som varit öppna en längre tid.
Jag har en ännu äldre flaska. Dessutom med lite defekt kork. Den gör sitt jobb ännu vid punktbehandling.

A AdslVerbe skrev:
Jag har en ännu äldre flaska. Dessutom med lite defekt kork. Den gör sitt jobb ännu vid punktbehandling.
Tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.