1 023 401 läst · 2 320 svar
1023k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Var lite nyfiken för att se hur Dicotexen fungerar, så jag provade att spruta längs tomtkanten (kantsten runt tomten) där det växer en hel del maskrosor och annat ogräs.
Gjorde detta i Torsdags eftermiddag, och igår, söndag, så gick jag ett varv men ser inte att det är direkt påverkat övht.
5 liter vatten och 50 ml Dicotex, helt enligt bruksanvisningarna.
Är det för kallt fortfarande?
Tar det längre tid än jag förväntat mig för att se dom börja dö?
Och sedan har jag tänkt att gödsla med Stroller gräs.
Gödslade för ca 4 veckor sedan i samband med toppdress och stödså.
Men tänkte göra det en extra gång nu för att verkligen kickstarta gräsmattan.
Frågan är om jag ska vänta med gödslingen ett par dagar efter jag besprutat.
Hade gärna gödslat redan idag då det ska regna ett par dagar nu
Gjorde detta i Torsdags eftermiddag, och igår, söndag, så gick jag ett varv men ser inte att det är direkt påverkat övht.
Det kan absolut tänkas att tillväxten inte är optimal för effekten nu pga de låga temperaturerna...det kombinerat med att det varit ganska torrt den senaste tiden. Jag tycker inte att ogräset verkar ha så bra fart just nu, men det lär förändras efter nederbörden som ska komma samt att det ska bli lite varmare.
Med det sagt, det kan ta mer än fyra dagar innan det syns något. Ofta ser man en reaktion redan dagen efter, men ibland syns ingenting på en vecka.
Om du gödslat för fyra veckor sedan tycker jag att det känns väl tidigt att gödsla en gång till redan nu. Jag har dock aldrig använt Stroller Gräs, så jag vet inte om det rekommenderas att gödsla en gång i månaden med det. Jag känner igen känslan att vilja passa på när det ska regna...men det kommer fler regndagar så kolla vad det står på påsen om intervall...det är bara onödigt att övergöda.
Med det sagt, det kan ta mer än fyra dagar innan det syns något. Ofta ser man en reaktion redan dagen efter, men ibland syns ingenting på en vecka.
Om du gödslat för fyra veckor sedan tycker jag att det känns väl tidigt att gödsla en gång till redan nu. Jag har dock aldrig använt Stroller Gräs, så jag vet inte om det rekommenderas att gödsla en gång i månaden med det. Jag känner igen känslan att vilja passa på när det ska regna...men det kommer fler regndagar så kolla vad det står på påsen om intervall...det är bara onödigt att övergöda.
Dicotex kan ta ett bra tag på sig att verka. Det har ju varit kallt i veckan och då tar det ännu längre tid. Bäst är det som föregående skribenter har skrivit att dosera när det är riktigt bra tillväxt - och då måste det ju vara över 12 grader några dagar har jag upplevt. Vissa ogräs är mer tåliga än andra om man inte doserar under optimala tillväxtförhållanden, t ex maskros brukar dessutom kräva en rejäl dos dicotex om de är stora och ibland hinner de gå i blom medan de "vrider sig i plågor. Dicotex är dock effektivt, det är inget snack om saken - se till att du väljer ett bra tillfälle bara.J Jockose skrev:Var lite nyfiken för att se hur Dicotexen fungerar, så jag provade att spruta längs tomtkanten (kantsten runt tomten) där det växer en hel del maskrosor och annat ogräs.
1) I doseringsanvisningarna till Dicotex står det 10 ml till 1 l vatten i trycksspruta men 10 ml till 10 l vatten i vattenkanna. Vad beror denna skillnad på?
2) Om så lite behövs i en vattenkanna, antar jag att en vattenkanna som har använts för Dicotex aldrig ska användas till något annat i framtiden. Rätt eller fel?
3) Gummihandskar och försiktighet är förstås givet vid blandningen, men vad mer ska man tänka på? Behövs någon typ av ansiktsmask? Vad jag har förstått är Dicotex-mixen betydligt giftigare än glyfosat (rätt förstått?), så jag har respekt för medlet.
2) Om så lite behövs i en vattenkanna, antar jag att en vattenkanna som har använts för Dicotex aldrig ska användas till något annat i framtiden. Rätt eller fel?
3) Gummihandskar och försiktighet är förstås givet vid blandningen, men vad mer ska man tänka på? Behövs någon typ av ansiktsmask? Vad jag har förstått är Dicotex-mixen betydligt giftigare än glyfosat (rätt förstått?), så jag har respekt för medlet.
Du sprider ca 10 ggr mer med kanna än med spruta, så det blir samma resultat.Anomotic skrev:1) I doseringsanvisningarna till Dicotex står det 10 ml till 1 l vatten i trycksspruta men 10 ml till 10 l vatten i vattenkanna. Vad beror denna skillnad på?
Äntligen har det blivit varmt ett par dagar nu och maskrosorna m.m. växer så det knakar i gräsmattan.
Har avvaktat med Dicotexen i väntan på värmen och känner att det kliar i fingrarna nu.
Men ser att det ska lite regn imorgon, torsdag, eftermiddag.
Vad säger Ni?
Kan man spruta på eller ska det vara regnfritt minst ett par dagar för att få bra effekt?
Har avvaktat med Dicotexen i väntan på värmen och känner att det kliar i fingrarna nu.
Men ser att det ska lite regn imorgon, torsdag, eftermiddag.
Vad säger Ni?
Kan man spruta på eller ska det vara regnfritt minst ett par dagar för att få bra effekt?
Om man alltid ska vänta på 100% optimala förhållanden om man ska göra något överhuvudtaget i livet lär man inte få mycket gjort!
Det är inte så att hela gräsmattan dör, alternativt blir en djungel, om det råkar regna strax efter att man besprutat med Dicotex, på samma sätt som att äppelträden inte dör ifall man beskär dem utanför JAS-perioden.
Anvisningarna/rekommendationerna är för att beskriva optimala förhållanden, vilket bör leda till optimalt resultat...finns inte förutsättningar för optimala förhållanden så kanske resultatet blir lite sämre än optimalt bara. Så spruta när det passar dig, och det inte är tokfel förhållanden (t ex är det ju inte så slugt att spruta i hällregn, eller när det blåser halv orkan).
Det är inte så att hela gräsmattan dör, alternativt blir en djungel, om det råkar regna strax efter att man besprutat med Dicotex, på samma sätt som att äppelträden inte dör ifall man beskär dem utanför JAS-perioden.
Anvisningarna/rekommendationerna är för att beskriva optimala förhållanden, vilket bör leda till optimalt resultat...finns inte förutsättningar för optimala förhållanden så kanske resultatet blir lite sämre än optimalt bara. Så spruta när det passar dig, och det inte är tokfel förhållanden (t ex är det ju inte så slugt att spruta i hällregn, eller när det blåser halv orkan).
Anvisningarna är till för att så lite som möjligt av giftet ska spridas. Blåser det så kan något nedåt i vindriktningen träffas, regnar det så sköljs giftet bort och rinner någon annanstans osv. I inget av fallen får användaren full effekt av giftet.
Det är ingen slump att de som använder gift av den här typen yrkesverksamt har krav på utbildning och dessutom kan dömas till straff om de gör fel. Även om en anlitad firma gör fel så kan t ex en jordbrukare åka dit.
Vill man använda gift så ta reda på hur det verkar och hur det ska användas samt följ detta.
Det är ingen slump att de som använder gift av den här typen yrkesverksamt har krav på utbildning och dessutom kan dömas till straff om de gör fel. Även om en anlitad firma gör fel så kan t ex en jordbrukare åka dit.
Vill man använda gift så ta reda på hur det verkar och hur det ska användas samt följ detta.
Medlem
· Stockholm
· 1 435 inlägg
Byggveteran
· Enköping
· 16 inlägg
Köp Loredo Quattro blanda 10ml per liter vatten häll i en tryckspruta och spraya gräsmattan, ogräset försvinner men gräset blir kvar, helt klart absolut bästa medlet nu om ni vill ha en ogräsfri matta, finns dessutom att köpa på Tradera nu har jag sett.