rampante rampante skrev:
När ska man ge sig på gräsmattans ogräs med sitt nyinköpta Dicotex?
Ogräset måste växa till sig först. Medlet tas upp av bladen. Om bladen är för små så får du dålig effekt.
Låt tillväxten ta fart. Klipp gräset. Gödsla. Låt växa och kllpp. Upprepa 3-4 gånger. När du är säker på att det växer ordentligt så är det dags.
- Klipp inte på 4-5 dagar eller kanske 1 vecka, beroende på hur bra det växer.
- Behandla.
- Klipp inte på 4-5 dagar.

T
Jag anser att man kan punktbekämpa redan nu, gör i Stockholmsområdet är ju ogräset i kraftig tillväxt redan, bara på en vecka har det ju hänt sjukt mycket. Dock ska man vara försiktig med att spruta på gräset, utan endast punktvis direkt på ogräs.

• Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Jag anser att man kan punktbekämpa redan nu, gör i Stockholmsområdet är ju ogräset i kraftig tillväxt redan, bara på en vecka har det ju hänt sjukt mycket.
Och idag snöar det här i Stockholmstrakten...
Jag tror det är bättre att vänta en månad till efter Valborg med bekämpning.

T
B Bo Berglund skrev:
Och idag snöar det här i Stockholmstrakten...
Jag tror det är bättre att vänta en månad till efter Valborg med bekämpning.
Ja idag är det ju dumt att spruta i Stockholm, men i förrgår var en bra dag!

Njae, det skall ju vara torrt 1-2 dagar efter behandlingen också så i förrgår var ingen bra dag!
Håller med föregående talare med att vänta i ett par veckor till!

T
JohnBergq JohnBergq skrev:
Njae, det skall ju vara torrt 1-2 dagar efter behandlingen också så i förrgår var ingen bra dag!
Håller med föregående talare med att vänta i ett par veckor till!
Så du menar att det regnat hitintills samt kommer att regn i ett par veckor till?
Där jag bor så är det enorm tillväxt på flera olika ogräs och därför väldigt bra tid att använda mcpa.

T TreeView skrev:
Så du menar att det regnat hitintills samt kommer att regn i ett par veckor till?
Där jag bor så är det enorm tillväxt på flera olika ogräs och därför väldigt bra tid att använda mcpa.
Man skulle väl kunna sammanfatta optimala förhållanden så här:

1. Ogräset ska vara i god tillväxt (för att de verksamma substanserna ska tas upp av ogräset)
2. Det ska inte regna de kommande dygnen (för att medlet inte ska sköljas bort, utan ska hinna tas upp av ogräset)
3. Det ska inte blåsa för hårt (för att inte riskera att spraydimman ska driva iväg till växter man inte vill bespruta)

Sen är det ju ingen katastrof ifall ettan eller tvåan ovan inte är uppfyllda. Skulle det t ex råka komma en skur (oprognosticerad, som är rätt vanligt speciellt i april) någon timme efter man behandlat så går det ju bra att spruta en gång till vid ett senare tillfälle. Dock är det svårt att ta tillbaka ifall vinden driver medlet och dödar frugans rabattblommor...så blåst ska man vara väldigt försiktig med! :p

• Gilla
RandomHero och 2 till
  • Laddar…
T
Två exempel på ogräs som inte bara växer på utan nu även börjar att blomma. Men visst kan man vänta till efter blomning med att spruta, ja om man tycker det det är kul att sprida gifter i naturen.

• Ogräs med gröna blad och små vita blommor som börjar blomma i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ogräs med gröna blad och små blomknoppar bland torrt gräs och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet något medel som är effektiv mot kirskål? Har inget gräs runt omkring men en häck nära. Läst att mcpa inte är effekrivt mot kirskål

Roundup?
Tar allt.
Det är vad bönderna använder för att totalbekämpa tistlar och annat på åkrarna.

B Bo Berglund skrev:
Roundup?
Tar allt.
Det är vad bönderna använder för att totalbekämpa tistlar och annat på åkrarna.
Är den i handeln för privatpersoner något att ha då? Eller är det samma som med mcpa att man hellre ska beställa på nätet?

Stickan56
O olofh skrev:
Är den i handeln för privatpersoner något att ha då? Eller är det samma som med mcpa att man hellre ska beställa på nätet?
Kan du som privatperson beställa Roundup av den gamla sorten på nätet?

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Kan du som privatperson beställa Roundup av den gamla sorten på nätet?

Stickan
Det vet jag inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.