1 021 095 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 662 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 662 inlägg
Du kan ju ta en pallkrage eller bygga någon fyrkant av trä eller ta en rockring och lägga på mattan och sen behandla i denna och flytta den vidare sen.D Dödståget skrev:Hej nu har jag precis som många andra fått hem min dicotex flaska. Köpte på amazon.de, inga frågor alls om certifikat. Jag undrar: ni som sprider ut det med tryckspruta, är det inte svårt att spruta ut det utan att missa vissa fläckar? Svårt att följa sina linjer så att säga. Skulle man inte kunna ha i lite blå karamellfärg eller något.
Bästa förutsättningar för att få bästa effekt på diverse ogräs med hjälp av Dicotex? Har dels ett ogräs som är rätt utbrett av sorten som ibland kallas rävrumpa, och på andra sidan har jag den lilla gula krypande blomman som täcker allt mer och verkar vara hopplös att utrota.
Borde kanske försöka vara mera detaljerad i vad mina båda ogräs heter - Revsmörblomma (den lilla gula) och Rölleka (det jag felaktigt kallar rävrumpa pga hur dens blad ser ut).
Tror även förresten att jag har en del Vitröe på sina ställen men de gissar jag att jag bara punktbehandlar eller?
Jag tänker att jag vattnar ut Dicotex över de områden där jag har revsmörblomma och Rölleka samt punktbehandlar Vitröen. Vad tror ni som vet om denna planen?
Men som sagt -
- ska jag invänta särskilt väderläge för bästa effekt?
- Hur länge efter behandlingen ska jag hålla hunden borta från gräsmattan?
- måste jag vattna efteråt som vid gödsling?
Borde kanske försöka vara mera detaljerad i vad mina båda ogräs heter - Revsmörblomma (den lilla gula) och Rölleka (det jag felaktigt kallar rävrumpa pga hur dens blad ser ut).
Tror även förresten att jag har en del Vitröe på sina ställen men de gissar jag att jag bara punktbehandlar eller?
Jag tänker att jag vattnar ut Dicotex över de områden där jag har revsmörblomma och Rölleka samt punktbehandlar Vitröen. Vad tror ni som vet om denna planen?
Men som sagt -
- ska jag invänta särskilt väderläge för bästa effekt?
- Hur länge efter behandlingen ska jag hålla hunden borta från gräsmattan?
- måste jag vattna efteråt som vid gödsling?
Tena City måste väl vara blöjparadiset isåfall ;-)
det är den här som avses antar jag: https://www.amazon.com/Tenacity-Turf-Herbicide-8-ounces/dp/B005DUTNF0
det är den här som avses antar jag: https://www.amazon.com/Tenacity-Turf-Herbicide-8-ounces/dp/B005DUTNF0
Såg inget svar på min fråga om man kan vattna ut Dicotex "närsomhelst" oavsett väder, eller om det ska vara strålande sol, eller om man som med flesta vanliga gödsel ska invänta tills man vet det ska komma regn. Eller om det är tvärtom - det ska inte regna kommande dagarna när man behandlar med Dicotex. Nån som vet får gärna skriva.
rampante skrev:Såg inget svar på min fråga om man kan vattna ut Dicotex "närsomhelst" oavsett väder, eller om det ska vara strålande sol, eller om man som med flesta vanliga gödsel ska invänta tills man vet det ska komma regn. Eller om det är tvärtom - det ska inte regna kommande dagarna när man behandlar med Dicotex. Nån som vet får gärna skriva.
Det står väl i bruxen? Vad jag minns så är det 6 tim tills det blir gå-bart. Det är bra om det inte väntas regn närmaste dygnet.M MasMats skrev:
Dicotex ska spridas vid torrt och vindstilla väder så att växterna kan tillgodogöra sig giftet utan att det sköljs bort eller hamnar på fel ställe. Det ska även vara uppehåll en tid efter.rampante skrev:Såg inget svar på min fråga om man kan vattna ut Dicotex "närsomhelst" oavsett väder, eller om det ska vara strålande sol, eller om man som med flesta vanliga gödsel ska invänta tills man vet det ska komma regn. Eller om det är tvärtom - det ska inte regna kommande dagarna när man behandlar med Dicotex. Nån som vet får gärna skriva.