L Lutte skrev:
Jag har alltid haft så tät gräsmatta att jag bara haft enstaka ogräs.
Men nu i nya huset har vi haft det värre och då får man stödså, och rekommenderar dig att göra det också om du får större fläckar som saknar gräs
L Lutte skrev:
Jag har alltid haft så tät gräsmatta att jag bara haft enstaka ogräs.
Men nu i nya huset har vi haft det värre och då får man stödså, och rekommenderar dig att göra det också om du får större fläckar som saknar gräs
Stödså har jag ju tänkt göra som jag skrev. Men behöver jag manuellt ta bort det gamla, döda ogräset först?

• Gilla
Klabboy
  • Laddar…
Schteve13 Schteve13 skrev:
Stödså har jag ju tänkt göra som jag skrev. Men behöver jag manuellt ta bort det gamla, döda ogräset först?
Låt det dö på plats!

Du ska endå kultivera jorden lite så då är det lika att kratta runt lite.

Så kratta med styv kratta, eventuellt ut med lite dress och sen gräsfrön som du myllrar ner lite lätt och sen rulla eller trampa dressen så det blir packat

L Lutte skrev:
Du ska endå kultivera jorden lite så då är det lika att kratta runt lite.

Så kratta med styv kratta, eventuellt ut med lite dress och sen gräsfrön som du myllrar ner lite lätt och sen rulla eller trampa dressen så det blir packat
Jag skulle inte kratta eller någonting. Dressa och stödså, och nästa år punkt-spruta det som slår igenom.

Schteve13 Schteve13 skrev:
När man nu har bombat på med dicotex och ogräset, dött, krullat ihop sig mm. Måste man då manuellt ta bort det döda ogräset (typ vertikalskära och kratta bort) eller kan man bara strö på gräsfrö och toppdress ovanpå det gamla ogräset och hoppas att det kommer gräs?
Bara att låta det vara.

lilytwig lilytwig skrev:
Bara att låta det vara.
Jag har sprutat mot brunört mm i år men det tog dåligt. Tål gräset en omgång till i år, någon som vet?

Så här ser ogräset(det med långa revor under marken) ut 3 veckor efter Dicotex behandling. Det är verkligen helt dött, dock syns inget gräs till heller.
Jag funderar på att elda upp det. Synpunkter?

• Brunt dött ogräs mot grön gräsmatta efter behandling med ogräsbekämpningsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Område med dött ogräs blandat med grästuvor på en gräsmatta efter Dicotex-behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så där blev hela min gräsmatta vid första behandling med Stroller kombi för 20 år sedan. Allt dog. Trodde jag fått felaktigt medel, men även det som såg ut som gräs var även det "ogräs".

K KalleKanin skrev:
Så här ser ogräset(det med långa revor under marken) ut 3 veckor efter Dicotex behandling. Det är verkligen helt dött, dock syns inget gräs till heller.
Jag funderar på att elda upp det. Synpunkter?
Har du blandat rätt dos?

J Jonas Andersson2 skrev:
Har du blandat rätt dos?
Nej jag har förmodligen inte gjort det. Allt var på tyska så tog för givet det var 1 del Dicotex och 10 delar vatten.
Jag har nu fått till mig det kan vara flera hundra gånger för starkt?

• Haha
mg765 och 1 till
  • Laddar…
K KalleKanin skrev:
Nej jag har förmodligen inte gjort det. Allt var på tyska så tog för givet det var 1 del Dicotex och 10 delar vatten.
Jag har nu fått till mig det kan vara flera hundra gånger för starkt?
10 ml per liter.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
1 del Dicotex 100 delar vatten...

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
J Jonas Andersson2 skrev:
Jag har sprutat mot brunört mm i år men det tog dåligt. Tål gräset en omgång till i år, någon som vet?
Jag har också behandlat brunört i år. Jag körde en andra omgång med lite vekare blandning efter ca 2veckor på just dom och nu är dom döda. Gräset blev lite brunaktigt (inte dött) på dom ställena men efter ca en vecka så var gräset grönt igen.

• Gilla
Jonas Andersson2
  • Laddar…
P pumpi skrev:
Jag har också behandlat brunört i år. Jag körde en andra omgång med lite vekare blandning efter ca 2veckor på just dom och nu är dom döda. Gräset blev lite brunaktigt (inte dött) på dom ställena men efter ca en vecka så var gräset grönt igen.
Lite tjurigt med vädret och varning för åsk-regn hela tiden. Jag tror det var för varmt när jag behandlade första ggn det dunstade nog bort för mycket. En del har blivit brunt men långt ifrån allt. Får bli en runda till framöver.

Kollade här om dagen på hur det skulle vara att skaffa en sprutlicens för bekämpningsmedel, 4dagar för sprutlicens L1 och L2 då får man använda det utomhus och så finns det en enklare där man får använda det i och kring växthus.

Licensen gäller 5 år sen ska det förnyas, ska prata med jordbruksverket angående kostnad och hur utbildningens upplägg ser ut.

För det börjar bli svårare att köpa medlet och det hade varit fint att även kunna köpa och använda roundup samt växtregulator.
Funderar då på att skaffa f-skatt så man kan handla genom jordelit.

Återkommer med information angående sprutlicens om intresse finns

• Gilla
Immobil och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.