1 019 387 läst · 2 320 svar
1019k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
L Lutte skrev:
Stödså har jag ju tänkt göra som jag skrev. Men behöver jag manuellt ta bort det gamla, döda ogräset först?L Lutte skrev:
Du ska endå kultivera jorden lite så då är det lika att kratta runt lite.
Så kratta med styv kratta, eventuellt ut med lite dress och sen gräsfrön som du myllrar ner lite lätt och sen rulla eller trampa dressen så det blir packat
Så kratta med styv kratta, eventuellt ut med lite dress och sen gräsfrön som du myllrar ner lite lätt och sen rulla eller trampa dressen så det blir packat
Jag skulle inte kratta eller någonting. Dressa och stödså, och nästa år punkt-spruta det som slår igenom.L Lutte skrev:
Bara att låta det vara.Schteve13 skrev:
Så här ser ogräset(det med långa revor under marken) ut 3 veckor efter Dicotex behandling. Det är verkligen helt dött, dock syns inget gräs till heller.
Jag funderar på att elda upp det. Synpunkter?
Jag funderar på att elda upp det. Synpunkter?
Jag har också behandlat brunört i år. Jag körde en andra omgång med lite vekare blandning efter ca 2veckor på just dom och nu är dom döda. Gräset blev lite brunaktigt (inte dött) på dom ställena men efter ca en vecka så var gräset grönt igen.J Jonas Andersson2 skrev:
Lite tjurigt med vädret och varning för åsk-regn hela tiden. Jag tror det var för varmt när jag behandlade första ggn det dunstade nog bort för mycket. En del har blivit brunt men långt ifrån allt. Får bli en runda till framöver.P pumpi skrev:
Kollade här om dagen på hur det skulle vara att skaffa en sprutlicens för bekämpningsmedel, 4dagar för sprutlicens L1 och L2 då får man använda det utomhus och så finns det en enklare där man får använda det i och kring växthus.
Licensen gäller 5 år sen ska det förnyas, ska prata med jordbruksverket angående kostnad och hur utbildningens upplägg ser ut.
För det börjar bli svårare att köpa medlet och det hade varit fint att även kunna köpa och använda roundup samt växtregulator.
Funderar då på att skaffa f-skatt så man kan handla genom jordelit.
Återkommer med information angående sprutlicens om intresse finns
Licensen gäller 5 år sen ska det förnyas, ska prata med jordbruksverket angående kostnad och hur utbildningens upplägg ser ut.
För det börjar bli svårare att köpa medlet och det hade varit fint att även kunna köpa och använda roundup samt växtregulator.
Funderar då på att skaffa f-skatt så man kan handla genom jordelit.
Återkommer med information angående sprutlicens om intresse finns