S Sperious skrev:
Jag behandlade också i fredags och även här har gräset växt enormt dessa dagar så imorrn (måndag) kör jag igång roboten igen, även om man enligt instruktion gärna ska vänta några dagar till. Jag ser effekt på allt ogräs som ser trött/torrt ut och dessutom rest sig rakt upp mot skyn!
Funderade också på att köra igång den imorgon, höjer den kanske från 40 mm till 50 mm först. Är mest groblad och något lågt växande ogräs med blå/lila blommor som jag behandlade förutom maskrosorna.
Gräsmatta med groblad och lågväxande ogräs med blå/lila blommor blandat i grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med groblad och lågt växande ogräs med små lila blommor.
Skapa konto

• Gilla
Sperious
  • Laddar…
F fremar skrev:
Funderade också på att köra igång den imorgon, höjer den kanske från 40 mm till 50 mm först. Är mest groblad och något lågt växande ogräs med blå/lila blommor som jag behandlade förutom maskrosorna.
[bild] [bild]
Gör likadant. Från 45 till 50mm. Nästa sommar när mattan förhoppningsvis börjar må bättre, efter några lata år från min sida, så kanske jag också vågar sänka till 40mm.

Jag gör nästan som er, sprutade på i torsdags dock & höjer roboten från 50 - 60 mm.
Som ni skriver så har det ju växt grymt mycket sista tiden & är orolig för att roboten inte
skall orka med att klippa.
Har inte startat bensinklipparen sedan i april men den hostar nog igång om det skulle behövas!

/John

• Gilla
Sperious
  • Laddar…
Hej Leif.
Nu har jag läst även denna tråden noga. Försöker bli av med vitklöver. Den breder ut sej mer och mer.
Har du kvar en flaska att avyttra? Skåne?

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
F fremar skrev:
[bild] [bild]
Fyi det andra ser ut som brunört :)

• Gilla
fremar
  • Laddar…
Hejsan,

Behandlade geäsmattan med Dicotex i torsdags och ser resultat på maskrosor, tusensköna och groblad men inte på det ogräs jag helst vill bli av med. Jag vet inte vad det heter men det kanske någon annan kan hjälpa mig med?

• Närbild på gräsmatta med ogräs inkluderande maskrosblad och ospecificerad växt.
    Skapa konto
P pumpi skrev:
Fyi det andra ser ut som brunört :)
Ah tack bra att veta vad jag vill ha bort :) Av det jag besprutade i fredags har nog brunörten än så länge påverkats minst.

F fremar skrev:
Ah tack bra att veta vad jag vill ha bort :) Av det jag besprutade i fredags har nog brunörten än så länge påverkats minst.
ja dom är sega som fn dom började bli gul/brun strax efter klövern för mig.

Sparrenhed Sparrenhed skrev:
Hejsan,

Behandlade geäsmattan med Dicotex i torsdags och ser resultat på maskrosor, tusensköna och groblad men inte på det ogräs jag helst vill bli av med. Jag vet inte vad det heter men det kanske någon annan kan hjälpa mig med?
Det undrar jag också! Dicotex gjorde ett bra jobb förutom på dessa!
Förmodligen det andra medlet som gäller, får scrolla i tråden då jag tror att det står något
om det tidigare!
/John

• Gilla
Sparrenhed
  • Laddar…
JohnBergq JohnBergq skrev:
Förmodligen det andra medlet som gäller, får scrolla i tråden då jag tror att det står något
om det tidigare!
/John
En bild till uppifrån, får se om någon expert kan hjälpa oss :)

• Gräsmatta med ojämn grästillväxt och synliga klöverplantor.
    Skapa konto
Stickan56
JohnBergq JohnBergq skrev:
om det tidigare!
/John
Vilket annat medel?
Om det är Loredo Quattro du tänker på så är beständsdelana samma som Dicotex.

Stickan

Redigerat:
6 dagar utan regn sen jag besprutade ogräsen nu. Maskrosorna har en konstigt färg och har lagt sig ner, brunörten har blommorna torkat på vad jag kan se, grobladen syns inte mycket på, möjligen är de lite mjuka.

Stickan56
F fremar skrev:
6 dagar utan regn sen jag besprutade ogräsen nu. Maskrosorna har en konstigt färg och har lagt sig ner, brunörten har blommorna torkat på vad jag kan se, grobladen syns inte mycket på, möjligen är de lite mjuka.
Det är stor skillnad på olika växter.
Maskrosen påverkas fort medan andra är tåligare och tar längre tid.
6 dagar är kort tid.
Tålamod!

Stickan

• Gilla
fremar
  • Laddar…
Här har det inte regnat på en månad nästan. Allt är brunt och visset (gräset ser ut som halm). Påminner om 2018 när allt dog och jag fick börja om från början i fjol.
Roslagskusten....
Jag ser på väderradarn hur regnen drar förbi inne i land men inte en droppe härute.
Kan också se skurmoln inne över land som häller ut regn därinne, men som sagt så kommer de inte ut hit....
Och inte kan man vattna med dricksvatten heller, då tar brunnen slut och man får åka hem till stan.

F fremar skrev:
Mina groblad blev som att dom gick på steroider och växte sig stora, gick man på dom så hörde man hur dom knastrade (som att dom bröts av) dom höll sig gröna länge men när dom började bli lite gul\bruna tog jag och krattade på dom och då lossnade dom flesta..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.