Jag sådde allt nu i sommar och har kört en sväng Quattro mot svinmålla och lite annat. Gräset ser inte ut att ha tagit någon skada än så länge.

Börjar det bli försent att behandla nu?

nino nino skrev:
Börjar det bli försent att behandla nu?
Klockan är ju bara 9?

Så länge ogräset trivs med vädret, så är det även mottagligt för gift.

• Gilla
  • Haha
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
F
Peter2400 Peter2400 skrev:
Klockan är ju bara 9?

Så länge ogräset trivs med vädret, så är det även mottagligt för gift.
klockan är 10:40 och jag anser att det fortfarande inte är försent.

• Haha
nino
  • Laddar…
Hahaha , ni är för roliga, april-sep kan man sprida beroende på vart man bor!
Skall punktbehandla idag för första gången, hela 1,5ml på 1,5 liter vatten går det åt
eller räknar jag fel?

/John

10 ml per liter vatten, så det borde bli 15 ml till 1,5 l.

• Gilla
Bzr
  • Laddar…
B
Litengubbe Litengubbe skrev:
[bild]
Dicotex gör sitt arbete bra. Det som nu är lite jobbigt är att det jag trott varit ädelgräs kanske inte är det. När jag punktbehandlat till exempel klöver dör även delar av mitt "gräs". Kan det ha med blandningen att göra? Någon annan som upplevt samma sak?
Japp, upplevde exakt samma sak. Jag blev otålig och det kan ha hänt att jag kanske körde 2L/100m^2, blandat ca 50% Dicotex / 50% vatten. Det blev inget bra, eller så blev det för bra. Allt, inklusive mördarsniglar & grannens rhododendron tvärdog.

(det är väl på grund av folk som jag som detta inte längre säljs i Sverige...)

Skämt åsido, MCPA tar död på ädelgräs vid tillräckligt stor koncentration. Och det innebär omsådd, tillväxttid, vitgröe och dylikt. Så flera behandlingar, men med lägre koncentration är helt klart smartare.

• Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Jag gjorde samma hade en 1/4 kvar i spruta, hällde i en skvätt ”fingerborg” i sprutan men det blev för bra då det vanliga gräset blev gult.:oops::worried:

Har för övrigt 1 liter kvar i oöppnad förpackning som kan avyttras, då 1liter räcker livet ut och jag köpte 2

Kolla på inlägg #1248 för recept.
Leif i Skåne

B Bergsmongo skrev:
Japp, upplevde exakt samma sak. Jag blev otålig och det kan ha hänt att jag kanske körde 2L/100m^2, blandat ca 50% Dicotex / 50% vatten.
Hur menar du, 2L färdigblandad vätska med 50% dicotex 50% vatten? 1000ml dicotex per 1000ml vatten?

Om du gjort så som jag tolkar din text har du överdosera med ca 10 000%. Grattis din gräsmatta är stendöd..

Dicotex skall spädas ut 100 ggr, dvs färdig sprutvätska skall ha 1% Dicotex och 99% vatten!
1l sådan blandning räcker till 10 kvm gräsmatta.
Överdosera INTE!

B Bo Berglund skrev:
Dicotex skall spädas ut 100 ggr, dvs färdig sprutvätska skall ha 1% Dicotex och 99% vatten!
1l sådan blandning räcker till 10 kvm gräsmatta.
Överdosera INTE!
Nja. Dosen är väl ml koncentrerat per area gräsmatta? Så man får anpassa blandningen beroende på hur man sprider.

Jag kör 2,5dl till 5l men sprider det på dubbla ytan.

Edit: Det är Quattro jag använder.

R Robert-san01 skrev:
Nja. Dosen är väl ml koncentrerat per area gräsmatta? Så man får anpassa blandningen beroende på hur man sprider.

Jag kör 2,5dl till 5l men sprider det på dubbla ytan.

Edit: Det är Quattro jag använder.
Blandning 1:100 är tillräckligt svag för att inte ta död på gräsmattan som blir helt blöt av en dusch, men andra växter med en större yta som sitter på ett skaft får en större koncentration / planta och dör. Så detta att spruta mindre per kvadratmeter är svårt. Antingen är alla blött eller har man missat.

Hur länge bör man låta robotklipparen stå parkerad efter att man behandlat med Dicotex. Sprutade på fredag kväll, efter det så har det varit varmt och soligt 27-29 grader så gräset växer på rejält fort. På ogräsen jag sprutade märks inte mycket mer än att maskrosorna reste sig redan första dagen.

F fremar skrev:
Hur länge bör man låta robotklipparen stå parkerad efter att man behandlat med Dicotex. Sprutade på fredag kväll, efter det så har det varit varmt och soligt 27-29 grader så gräset växer på rejält fort. På ogräsen jag sprutade märks inte mycket mer än att maskrosorna reste sig redan första dagen.
Jag behandlade också i fredags och även här har gräset växt enormt dessa dagar så imorrn (måndag) kör jag igång roboten igen, även om man enligt instruktion gärna ska vänta några dagar till. Jag ser effekt på allt ogräs som ser trött/torrt ut och dessutom rest sig rakt upp mot skyn!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.