Sprutade i Torsdags och nu har 50% av ogrässet gulnat.

Stickan56
C cergod skrev:
[länk]

Det är samma blandning för Loredo som Dicotex.
Icke förvånande eftersom det är "Same shit diffrent name".:cool:
Båda består av:

70 g/l 2,4-D
70 g/l MCPA
42 g/l MCPP
20 g/l Dicamba

Stickan

• Gilla
cergod
  • Laddar…
Liten recension om leverans. Jag beställde Dicotex, 1 liters, från Agrarking i måndags och hade paketet framme i förmiddags, dvs mindre än 48 timmar efter beställning. Jag har använt Loredo tidigare, och förväntar mig förstås samma effektivitet från Dicotex då det ska vara samma sak.

• Gilla
RandomHero
  • Laddar…
V Villedeluxe skrev:
Hej tänkte bara fråga hur det var när du beställde eftersom det står att man måste ha sprutlicens när man vill köpa det??
Det står att man behöver sprutlicens för att köpa men de kollar ej. Är typ för att friskriva sig själva som säljer.

Detta är en MASSIV tråd och jag har sökt för att försöka hitta relevant info, men inte riktigt lyckats.

Jag har bestämt mig för att ta hand om gräsmattan igen. I min rutin ingår då att vertikalskära och/eller toppdressa och stödså någon gång på försommaren.

När man läser instruktionerna till Dicotex blir det dock lite krångligt, för man måste vänta tills ogräset är i god tillväxt innan behandling vilket gör det svårt att behandla på tidig vår.

Samtidigt ska man inte behandla gräs som är nysått senaste halvåret vilket gör det omöjligt att överhuvudtaget behandla under säsongen om man stödsått på försommaren.

Man ska heller inte utföra ny stödsådd förrän tidigast sex till åtta veckor efter behandling, vilket gör att om man behandlat med Dicotex exempelvis i mitten på maj (om god tillväxt) så kan man inte stödså förrän i mitten på juli, vilket inte är optimalt eftersom det är stor risk för torka och varmt väder vilket försvårar nysådden avsevärt.

Enda alternativet verkar isåfall vara att köra Dicotex på försommaren och sedan vänta med att vertikalskära och/eller toppdressa samt stödså till tidig höst. Detta är väl iofs inte fel då gräset förhoppningsvis hinner etablera sig bra innan kylan, men det är tvärtemot hur jag brukar jobba.

Hur gör ni andra?

Kör Dicotex ena året och gör resten nästa. För en fin gräsmatta måste man ha tålamod...vilket jag tycker är det svåraste...man vill ju ha resultat direkt! :p

Om du kör "shock and awe" med Dicotex första året kommer du bara behöva punktbehandla kommande åren, och sköter du mattan exemplariskt så minskar behovet av ogräsbekämpning successivt med tiden. (y)

P Paxman skrev:
Kör Dicotex ena året och gör resten nästa. För en fin gräsmatta måste man ha tålamod...vilket jag tycker är det svåraste...man vill ju ha resultat direkt! :p

Om du kör "shock and awe" med Dicotex första året kommer du bara behöva punktbehandla kommande åren, och sköter du mattan exemplariskt så minskar behovet av ogräsbekämpning successivt med tiden. (y)
Bra svar, tack! Förhoppningsvis kommer jag inte behöva använda Dicotex mer än punktvis kommande år. Stödsådde dock i mitten på maj i år och har nu en flaska Dicotex på ingång. Frågan är om man ändå vågar sig på en behandling nu? I värsta fall får det väl lösa sig vid stödsådden nästa år.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Stickan56
S Sperious skrev:
Bra svar, tack! Förhoppningsvis kommer jag inte behöva använda Dicotex mer än punktvis kommande år. Stödsådde dock i mitten på maj i år och har nu en flaska Dicotex på ingång. Frågan är om man ändå vågar sig på en behandling nu? I värsta fall får det väl lösa sig vid stödsådden nästa år.
Nysådd skall man undvika att behandla.

Stickan

• Gilla
Sperious
  • Laddar…
Tre månader under högsäsong kan ju knappast klassas som nysådd i det här sammanhanget...

Stickan56
P Paxman skrev:
Tre månader under högsäsong kan ju knappast klassas som nysådd i det här sammanhanget...
Nysått i detta sammanhang är den säsong som sådden sker.

"Rasen Unkraut-Frei Super Dicotex nicht im Ansaatjahr, sondern erst ab 1. Standjahr anwenden."

Stickan

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nysått i detta sammanhang är den säsong som sådden sker.

"Rasen Unkraut-Frei Super Dicotex nicht im Ansaatjahr, sondern erst ab 1. Standjahr anwenden."

Stickan
Jag skulle inte tveka att behandla gräs som fått etablera sig i tre månader om man skött vattning på rätt sätt. Speciellt inte om jag ändå tänkte vertikalskära, dressa och stödså igen nästa säsong. Jag hade prioriterat att bli av med så mycket ogräs som möjligt innevarande säsong inför den större renoveringen nästa.

• Gilla
Bzr
  • Laddar…
Jag dressa och stödsådd 1a juni.
Gick på med en blanket spray Dicotex 100ml/100m2 23 juli. Det nya gräset har inte tagit någon skada.
Dock så är gräsmattan gullad med till absordum med gödsel, vatten, humus, järnsulfat så den var nog starkare än "vanlig" villamatta.

• Gilla
Bzr
  • Laddar…
Tack för alla svar. Får se hur jag gör i år. :)

S Sperious skrev:
Tack för alla svar. Får se hur jag gör i år. :)
Jag har några enstaka plättar här o där som jag grävt bort och sått nytt med bra etablering, ca 1-2 kvadratmeter. Jag tänker köra hela gräsmattan ändå, ryker nysådden så gör den det. Bättre att få med allt ogräs istället enligt mig.

Hade jag haft större områden hade jag kanske gjort annorlunda.

• Gilla
Sperious och 1 till
  • Laddar…
Jag kanske är galen, körde på loredo i våras/tidig sommar, stödsådde Efter ca 10 dagar.. när området såg ut som allt annat gräs (kanske efter ca en månad) Så punktbehandlade jag samma yta då jag såg att lite ogräs tagit sig.. idag är det 0 ogräs där men gräset ser ut som vanligt. Så själv känner jag mig rätt lugn. Tror inte gräset får för sig att dö helt plötsligt

• Gilla
Sperious
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.