1 024 865 läst · 2 320 svar
1025k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Jag la ut två rep och skapade en ca två meter bred korridor som jag besprutade från ena till andra kortänden. Sen flyttade jag bara ett rep åt gången. Tycker det funkade bra. Minimal risk för överdosering eller missade områden.
Ja, svårare än så behöver det inte vara.S Sperious skrev:
En F.D. granne rutade in gräsmattan med snören så han fick ett koordinatsystem när har rensade ogräs.
Stickan
Jag gjorde en loop av ett murarsnöre som jag virade runt fyra tältpinnar så det bildades en fyrkant med känd area (tror det var 10m2 jag valde). När ytan var färdigbehandlad flyttade jag två pinnar och tog med snöret så angränsande yta markerades på samma sätt. Jag så att säga stegade mig fram genom att "välta" fyrkanten vilket gick ganska snabbt och smidigt.
Stora behandlingen skedde för ett år sedan. Inte mycket grönt kvar då, så det blev omfattande stödsådd. Sen utrotade jag mossa i våras och körde en sväng dicotex i maj över hela mattan. Sedan gödsel, lite frön på trötta fläckar. Punktbehandling för 12 dagar sedan och vatten senaste veckan pga värmen. Premiumkänsla!
Byggveteran
· Enköping
· 16 inlägg
Loredo Quattro 400ml finns på Tradera om någon vill testa.
Snyggt. Jag gjorde också en större behandling i juni förra året. Såg riktigt bra ut sent på sommaren/hösten. Men nu blossar det upp rätt kraftigt med groblad och klöver trots flitig gödsling och mossbekämpning i år. Det verkar som att Dicotex flaskan måste fram i år igenF FixarFru skrev:Stora behandlingen skedde för ett år sedan. Inte mycket grönt kvar då, så det blev omfattande stödsådd. Sen utrotade jag mossa i våras och körde en sväng dicotex i maj över hela mattan. Sedan gödsel, lite frön på trötta fläckar. Punktbehandling för 12 dagar sedan och vatten senaste veckan pga värmen. Premiumkänsla!
Japp, tror att behandlingen i maj var helt rätt. Har hållit borta allt, men jag var lite feg nära syrenen och buskar så där har jag fått punktbehandla nu. Fortfarande feg så jag har haft en stor kartongskiva som skydd vid buskarna så inget ska blåsa dit , förmodligen sedd som kvarterets tönt när jag håller på...L LFN skrev:
Nu har det gått 11 dagar sedan behandling med Dicotex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto