Stickan56
S Sperious skrev:
Glömde tyvärr före-bild, men nedre delen av ytan var 100% klöver innan behandling med Dicotex den 7 aug. Ingenting kvar. (y)
Länge leve kemikaliejordbruket!

Stickan

• Haha
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag gjorde en loop av ett murarsnöre som jag virade runt fyra tältpinnar så det bildades en fyrkant med känd area (tror det var 10m2 jag valde). När ytan var färdigbehandlad flyttade jag två pinnar och tog med snöret så angränsande yta markerades på samma sätt. Jag så att säga stegade mig fram genom att "välta" fyrkanten vilket gick ganska snabbt och smidigt.
Smart(y)

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Hej,

Har fått hem en laddning Diocotex från Dr stähler. Mina frågor är:
1. Är det för sent att spruta ut medlet nu i september (bor söder om Hallandsåsen) :)?
2. Tänkte i så fall höstgödsla, dressa och stödså gräsmatta och hoppas då på att bara behöva punktbespruta den till våren.

Tack för bra tråd och alla tips!

Ogräset skall vara stadd i god tillväxt för att det skall funka.
Dvs du bör nog vänta till i vår.
Har samma problem själv med ett parti på gräsmattan, som jag trodde var fixat i fjol, men där revfingerörten åter visat sitt fula tryne när jag flyttade hem från landet i förrgår.
Och nu växer ingenting särskilt mycket. 12-13 grader halva dygnet...

• Gilla
Kallehenke och 1 till
  • Laddar…
Bor i nordvästra Skåne på Kullahalvön och besprutat med Dicotex 30/8 . Detta för jag har gott om tusensköna och det skall med fördel besprutas på hösten. Men mitt största problem är att jag inte bör klippa på typ 8-9 dgr ,4dgr innan och 4 dgr efter Dicotex. Mitt gräs växer ca11mm per dygn så jag har klippt varannan dag sen renoveringen i våras. Nu börjar mitt gräs bli jäkligt långt. Men röllekan mår inte bra inte heller maskrosorna , tusenskönan gulnar osv.
Får se hur det blir under vinter och sedan till våren, lär väl få bespruta då igen.

• Gilla
Kallehenke
  • Laddar…
Kallehenke Kallehenke skrev:
Hej,
Har fått hem en laddning Diocotex från Dr stähler. Mina frågor är:
1. Är det för sent att spruta ut medlet nu i september (bor söder om Hallandsåsen) :)?
2. Tänkte i så fall höstgödsla, dressa och stödså gräsmatta och hoppas då på att bara behöva punktbespruta den till våren.

Tack för bra tråd och alla tips!
Jag punkt behandlade i dag, vet inte om det verkar, får hoppas på ”Indiansommar” i September.:thinking:
Behandlade gräsmatta på försommaren och 90% av bredbladiga växter har försvunnit, mycket bra resultat av 10 cl Dicotex.

• Gilla
Kallehenke
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag punkt behandlade i dag, vet inte om det verkar, får hoppas på ”Indiansommar” i September.:thinking:
Behandlade gräsmatta på försommaren och 90% av bredbladiga växter har försvunnit, mycket bra resultat av 10 cl Dicotex.
Men hur varmt måste det vara för att det ska verka och ta död på rötterna? Jag funderar också på att behandla vissa ytor på gräsmattan under september, kanske är försent då.

Stickan56
I inxs74 skrev:
Men hur varmt måste det vara för att det ska verka och ta död på rötterna? Jag funderar också på att behandla vissa ytor på gräsmattan under september, kanske är försent då.
Det finns ju inga garantier varken för funktionen eller för vilka temperaturer det kommer att bli så det är bara att prova sig fram.
Lycka till!

Stickan

• Gilla
inxs74
  • Laddar…
Hur fungerar de egentligen, punktsprutar man ogräs, som då dör, och sen tar gräset över den ytan ”automatiskt”? Eller behöver man stödså fläckarna?

C CarlC89 skrev:
Hur fungerar de egentligen, punktsprutar man ogräs, som då dör, och sen tar gräset över den ytan ”automatiskt”? Eller behöver man stödså fläckarna?
Beror på vilket sorts gräs man har. Jag hade dressat lite och stödsått.

C CarlC89 skrev:
Man sprutar hela gräsmattan. Medlet angriper tvåhjärtbladiga växter (gräs är enhjärtbladigt) så alla "ogräs" i mattan påverkas men inte gräset.
Om, du har områden med mycket ogräs och nästan inget gräs så behöver du dressa och stödså efter att ogräset dött.

• Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Man sprutar hela gräsmattan. Medlet angriper tvåhjärtbladiga växter (gräs är enhjärtbladigt) så alla "ogräs" i mattan påverkas men inte gräset.
Om, du har områden med mycket ogräs och nästan inget gräs så behöver du dressa och stödså efter att ogräset dött.
Generella rådet (som jag ser det) är att använda så lite ogräsmedel som möjligt, dvs anpassa mängden medel till mängden ogräs. Sunt förnuft bör tillämpas. Har man enstaka partier, eller till och med bara enstaka plantor, med ogräs finns ju ingen anledning att bespruta hela gräsmattan. Spara pengarna, tiden, ryggen och miljön och punktbekämpa.

I realiteten är väl dock ovan beskrivna omständighet hyfsat ovanlig. Ogräs verkar inte drivas av en längtan att börja sina liv i små begränsade grupper utan poppar upp lite överallt för att sedan försöka nå varandra med tiden. Därför kan metoden "Chock and awe" som jag använde mig av, och som jag beskrivit tidigare i tråden, ibland vara mest effektiv. Dvs att man första gången besprutar hela gräsytan för att få bort så mycket som möjligt i en kraftfull attack. Det gör att man klarar sig bra med prickskytte kommande säsonger. För mig är det kanske fem år sedan första gången jag besprutade, och jag har inte haft behov av att bespruta hela mattan igen än...det räcker gott med punktbesprutning.

• Gilla
inxs74 och 3 till
  • Laddar…
Är det någon ide’ att köra med dicotex i gräsmattan n? Har en del klöver jag vill bli av med. Jag tänkte att det är bra nu eftersom det hinner gå ur innan alla odlingar med mera drar igång i vår. Vill inte riskera att få i trädgårdslandet eller äppelträd osv. Nu är ju allt upplockat och skördat.

Är det någon ide’ att köra med dicotex i gräsmattan n? Har en del klöver jag vill bli av med. Jag tänkte att det är bra nu eftersom det hinner gå ur innan alla odlingar med mera drar igång i vår. Vill inte riskera att få i trädgårdslandet eller äppelträd osv. Nu är ju allt upplockat och skördat.

A asfaltsbarn1 skrev:
det beror ju helt på vart du bor och om ogräset och gräset växer i minst två veckor Efter att du sprutat på det där du bor och att det inte regnar på några dagar.. jag skulle påstå att du är lite väl sent ute.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.