89 841 läst · 203 svar
90k läst
203 svar
Måste vi betala för annonsen på Hemnet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Sälja utan mäklare går utmärkt. Jag skulle dock rekommendera att man har någon som hjälper till med kontrakt så man inte hamnar i situationen som en på forumet här gjorde för några månader sen. Kontraktet var så otydligt skrivet och så blev det strul och man hade betalt handpenning direkt till säljaren som inte ville betala tillbaks eller låta köpet gå igenom. I ett sådant läge kan det vara vettigt att pengarna hamnar på ett klientmedelskonto istället.
Många känner sig tryggare om de gör en affär med mäklare inblandad. Det kan kanske räcka för att täcka mäklarens arvode. Det går inte att veta.
Rekommendationen att riva kontraktet med mäklare kan vara riktig dålig (och för all del bra), beroende på hur bråttom man har att sälja etc. Man bör även kontrollera vilka möjligheter mäklaren har att få betalt ändå, så man inte går på en nit. Min gissning är att alla som rekommenderat att riva kontraktet inte har den vetskapen.
Jag har en bekant som arbetar som mäklare (dock inte bostäder). Säljare och köpare var "smarta" och kom överens om att säljaren skulle sparka mäklaren och så skulle säljare och köpare dela på vinsten att slippa betala mäklararvode. Det blev inte som det var tänkt när mäklaren krävde betalt ändå av säljaren.
Många känner sig tryggare om de gör en affär med mäklare inblandad. Det kan kanske räcka för att täcka mäklarens arvode. Det går inte att veta.
Rekommendationen att riva kontraktet med mäklare kan vara riktig dålig (och för all del bra), beroende på hur bråttom man har att sälja etc. Man bör även kontrollera vilka möjligheter mäklaren har att få betalt ändå, så man inte går på en nit. Min gissning är att alla som rekommenderat att riva kontraktet inte har den vetskapen.
Jag har en bekant som arbetar som mäklare (dock inte bostäder). Säljare och köpare var "smarta" och kom överens om att säljaren skulle sparka mäklaren och så skulle säljare och köpare dela på vinsten att slippa betala mäklararvode. Det blev inte som det var tänkt när mäklaren krävde betalt ändå av säljaren.
Detta innebär i praktiken att avdraget inte genererar en återbetalning med hela avdraget.T torn skrev:
Vad menas med detta?
Om vi pratar klartext, säg att skatten är 200 000kr om man haft en mäklarkostnad på 50 000kr får man dra bort 50k från de 200k man ska betala?
Man är ju inte lurad om man medvetet tar ställning, kommer överens om pris och villkor och skriver avtal.Fairlane skrev:Det gör jag så gärna. Swisha mig 3009 först så ska jag göra det.
Förstår inte riktigt tanken med kommentaren. Normalt mäklararvide i Stockholm ligger runt 1% för en villa. Betalar man 3% så undrar jag varför man helt plötsligt skulle bry sig om 2000 kr när man uppenbarligen inte brytt sig om större summor innan. Jag tror dock att mäklaren lätt tar och betalar de 2000 kronorna i det läget.
Eftersom jag bryr mig mer om min ekonomi än att betala 3% så förstår jag inte varför jag skulle skicka pengar till dig.
Men att tjänsten är dyr talar ju *för* och inte emot att det man skriver på ska stämma. Pacta sunt servanda.
Om 2000 inte spelar någon roll så kan de väl lika gärna stå med i avtalet i stället för att mörkas. Eller så kan säljaren självsvåldigt lägga in rabatt i efterhand. "Det är ju inte mycket pengar i det stora hela, varför ska mäklaren vara sniken..."
Nej, du drar bort de 50 000 från bruttobeloppet, innan skatten beräknas.A Andy78 skrev:
Ett exempel:A Andy78 skrev:
Du säljer huset för 1 000 000 kr.
Inköpt för 500 000 kr.
Kostnad för mäklare: 50 000 kr.
Vinst: 1 000 000 - 500 000 - 50 000 = 450 000.
Spelar ingen roll i vilken ordning du drar av mäklarkostnaden således.
Skatten beräknas sedan på vinsten, jag har för mig att den i dagsläget är 22% av de 450 000 i exemplet, eller 99 000 kr.
T TAR12 skrev:Hej!
Vi håller på att sälja vårt hus och har tecknat ett avtal med en mäklare om försäljning.
Nu dök det plötsligt upp en faktura från Hemnet för annonsering.
Läser jag igenom offerten från mäklaren står det "Annonsering kommer att ske på Hemnet, Blocket...". Vidare står det om mäklararvodet: "Arvodet inkluderar en komplett mäklartjänst innehållande alla tidigare nämnda försäljningsaktiviteter."
I kontraktet med mäklaren står det inget om att kostnader för annonsering ska tillkomma.
Vi har inte skrivit under något avtal/beställning hos Hemnet.
Jag vet att det är vanligt att Hemnet fakturerar säljaren, samtidigt brukar mäklarna informera om detta och så har inte skett i detta fall.
Hur hade ni gjort? Hade ni betalat eller meddelat mäklaren att hon får ta kostnaden? Riskerar man att hon gör ett sämre arbete om man bråkar med henne om kostnaden? (Huset ligger i en populär ort och kommer att vara lättsålt)
Har inte läst alla kommentarer men du får dra av den kostnaden på skatten sen iaf
Borde ju rimligtvis informeras tydligt av mäklaren att denna räkning kommer till husägaren, har den felat med att lyckas med det så skulle jag ifrågasatt vad tusan man håller på med. Jag som kund bör informeras om detta om så inte sker så antar jag att det ingår i mäklarens avgifter.
Har man gömt det i det finstilta så skulle jag ha åsikter om detta.
Eller brukar ni beställa saker i andras namn och bara låta 3 part fakturera kostnader hur som helst till er kund...
Vad kommer här näst 30 000 i homestyling? 15 000 i trädgårdsabete som mäklaren tyckte behövdes utföras för att få snyggare bilder i annonsen?
spelar enligt mig inte nån större roll om det är kaffepengar på 2-3000 kr utan det är hanteringen som är problemet Säljer man mäklartjänster så förväntas man kunna förklara såna här saker för den som inte säljer hus varje vecka.
Har man gömt det i det finstilta så skulle jag ha åsikter om detta.
Eller brukar ni beställa saker i andras namn och bara låta 3 part fakturera kostnader hur som helst till er kund...
Vad kommer här näst 30 000 i homestyling? 15 000 i trädgårdsabete som mäklaren tyckte behövdes utföras för att få snyggare bilder i annonsen?
spelar enligt mig inte nån större roll om det är kaffepengar på 2-3000 kr utan det är hanteringen som är problemet Säljer man mäklartjänster så förväntas man kunna förklara såna här saker för den som inte säljer hus varje vecka.
600 spänn måste vara halva värdet för en bostadsrätt i Bredäng dvs om man kan hitta någon. Kirre 1 måste vara stolt.K Kirre2 skrev:
I avtalet är det ganska tydligt att det gäller även bas.L La jolie maison skrev:Det där syftar till deras tilläggstjänter som raketen, plus och premium, inte det traditionella bas tjänsten. Däremot så har kedjan jag jobbar för ett strikt förhållningssätt till att inte främja Hemnet och vi har därför ingen möjlighet att få ersättning.
Det måste även framgå i avtalet mellan säljare och mäklare att vi har ett vinstintresse vid den typen av upplägg.
"Hälften av det pris du betalar för Hemnet Bas (exklusive moms), betalar Hemnet till mäklarfirman som ersättning för detta arbete (“Administrationsersättning”). Utöver det du betalar till Hemnet, utgår inga avgifter för mäklarfirman för publicering av Annonsen på Hemnet"
Administrationsersättningen är fortsatt inte samma sak som det tidigare påståendet om 50% ersättning.t4bb3 skrev:I avtalet är det ganska tydligt att det gäller även bas.
"Hälften av det pris du betalar för Hemnet Bas (exklusive moms), betalar Hemnet till mäklarfirman som ersättning för detta arbete (“Administrationsersättning”). Utöver det du betalar till Hemnet, utgår inga avgifter för mäklarfirman för publicering av Annonsen på Hemnet"