T TVR skrev:
Det kanske var ett tag sedan, vad vet jag.
Jag skrev ju att det kan finnas undantag
Ja, det var några år sedan, men jag tror starkt på lösningen och dess frammarch. Släpp bara Hemnet fritt, så kommer saker att hända!

Är du mäklare? :)

A Asterix_Thn skrev:
Jag menar Hemnet. Det är väl inte fritt?
Tror att det endast är mäklare som kan annonsera där, men det är ju något som Hemnet har bestämt i så fall och inte mäklarna.
Men det är väl inget problem, det är ju bara att hitta alternativa marknadsföringskanaler

T TVR skrev:
Tror att det endast är mäklare som kan annonsera där, men det är ju något som Hemnet har bestämt i så fall och inte mäklarna.
Men det är väl inget problem, det är ju bara att hitta alternativa marknadsföringskanaler
"Problemet" är väl att Hemnet är det enda ställe man söker efter bostäder på. Går naturligtvis att ändra på, men det är nog trögare. Att sälja sitt "slott" på Tradera låter väl sådär. :)

"Hemnet bestämt"... nja. Hemnet startades och byggdes upp av sveriges samlade mäklare och Mäklarsamfundet har fortfarande ägarposter kvar.

Jag tror inte vi kommer längre här, vi tycker olika, thats it!

A Asterix_Thn skrev:
Ja, det var några år sedan, men jag tror starkt på lösningen och dess frammarch. Släpp bara Hemnet fritt, så kommer saker att hända!

Är du mäklare? :)
Mmmmm misstänkte det, mycket har ändrats i bankernas utlåningspolicy de senaste två-tre åren. Om du exempelvis köper en bostadsrätt gör dom en genomlysning av föreningens ekonomi innan dom godkänner objektet och därmed också ger dig ok på ett lånelöfte, och att gå vidare och skriva kontrakt.
hahaha näe, men har god insikt i den branschen.

A Asterix_Thn skrev:
"Problemet" är väl att Hemnet är det enda ställe man söker efter bostäder på. Går naturligtvis att ändra på, men det är nog trögare. Att sälja sitt "slott" på Tradera låter väl sådär. :)

"Hemnet bestämt"... nja. Hemnet startades och byggdes upp av sveriges samlade mäklare och Mäklarsamfundet har fortfarande ägarposter kvar.

Jag tycker det finns gott om alternativ, var och varannan vecka lanseras det utmanare till Hemnet, en del som t.ex. Booli har klarat sig ganska bra, vet dock inte om privatpersoner kan annonsera där heller, har för mig att de ägs av SBAB. Håller med om att tradera låter sådär, så helt olika tycker vi inte.

Helt rätt, men sen 2016 ägs de av ett amerikanska riskkapitalbolaget samt några investerarna, tillsammans med Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet.

A Asterix_Thn skrev:

På Blocket finns det ju en del bostadsannonser. Problemet är ju om man inte får lån utan att anlita mäklare.

T TVR skrev:
Det kanske var någon annan som inte förstod poängen så jag tyckte att det behövdes en tydligare förklaring. Svarade bara på "Einsteins" inlägg.
Du fick ju ett utförligt svar, men du skriver ju i princip att man får tillbaks hela beloppet.
T TVR skrev:
Varför skulle

Mäklare, banker och andra är mycket påhittiga speciellt med avgifter att tjäna mer på varje affär. I detta fall borde mäklaren varit tydligare med vem som ska betala avgiften. Men jag tycker att det är fel fokus, Hemnet avgiften är felräkningspengar i en bostadsförsäljning, i alla fall i Stockholm.
Det en säljare måste se upp med är provisionsvillkoren. På senare tid erbjuder mäklare en låg procentenhet för försäljning upp till ett visst pris och sedan en hög provision, kanske 10%, på köpesumman över det. För en person som köpte sin bostad för 10 år sedan har inte en aning om vad bostaden kan säljas för. Men det vet mäklaren och hen kommer alltid hålla ner förväntningarna.

Mitt råd är att lyssna på flera erfarna personer innan du tecknar ett avtal med en mäklare. Det finns många bra mäklare som kan sälja din bostad till ett mycket högre pris än du drömt om. En bra mäklare kan vara värd en hög provision men om hen var bra vet man inte förrän efteråt. Men kom ihåg att det är mäklarens jobb att dra in så mycket provision som möjligt för varje affär.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T TVR skrev:
Lycka till med få banken att hjälpa till med att skriva papper, det kanske möjligtvis skulle kunna gå på en liten ort, men knappast i en större stad.

De flesta behöver hjälp med att sälja sin bostad, det finns trots allt en anledning till att ca. 93% av alla försäljningar i Sverige sker med hjälp av en mäklare.
Alla storbanker (inkl. SBAB) kräver idag att bostaden är förmedlad av en mäklare för att de skall låna ut pengar, i det fall säljare och köpare hittat varandra direkt så kräver banken att all dokumentation upprättas av mäklare, självklart kan det finnas enstaka undantag.
Hemverket är ju också ett alternativ.
Kostnad 15 000kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.