90 838 läst · 203 svar
91k läst
203 svar
Måste vi betala för annonsen på Hemnet?
Jag tror nog att de tar betalt även om jag ångrar mig efter att de utfört arbetet.Claes Sörmland skrev:
Trots mitt fel tror jag du förstår, men det är såklart roligare att anmärka fel än att ha något vettigt att tillägga i ämnet.M MartinP666 skrev:
TS grundfråga har ju tråden kommit långt ifrån - det handlar ju om huruvida mäklaren har informerat TS om att fakturan från Hemnet kommer ställas ut på TS och om TS tycker sig ha beställt den tjänsten separat eller om det ska anses ha ingått i förmedlingsuppdraget.
En kopia eller ett utdrag från avtalet mellan TS och Mäklaren är nog det enda som kan bringa klarhet i detta. Att mäklare ska få tjäna pengar på sin verksamhet hoppas jag inte att någon har något emot. Men precis som med alla andra yrkesgrupper (möjligen landstings- och kommunalanställd vårdpersonal undantagen) kan man ibland tycka att en del individer är överbetalda i förhållande till insatsen.
En kopia eller ett utdrag från avtalet mellan TS och Mäklaren är nog det enda som kan bringa klarhet i detta. Att mäklare ska få tjäna pengar på sin verksamhet hoppas jag inte att någon har något emot. Men precis som med alla andra yrkesgrupper (möjligen landstings- och kommunalanställd vårdpersonal undantagen) kan man ibland tycka att en del individer är överbetalda i förhållande till insatsen.
Vad gör han dessa 360 dagar?O olomar skrev:Jag finner det hela lite märkligt, att inte fler blir mäklare. Lite jobb, mycket pengar...
En högpresterande mäklare inom en av Sveriges största kedjor som jag känner, berättade hur många arbetsdagar han hade under 2020, har arbetade 360 dagar... räck upp en hand alla ni andra som arbetar lika mycket?
Klart han tjänar pengar, klart han ska få köra vilken bil han vill utan att "Svensson" ska bli avundsjuk.
Är det för att få det att gå runt eller drivs han av försäljning och lägger ned all sin tid på jobbet?
Har svårt att tro att det är 8 timmar om dagen och att han inte gör annat.
Du tror verkligen mäklaren får 90 brak bara så där??A Andy78 skrev:
Pratade med en mäklare med lång erfarenhet av att jobba i storstadsregion, jag bad om en verklig osockrad bild av vad mäklare tjänar
10 avslut i månaden är troligtvis långt från ett genomsnittsvärde, 3-5 är nog närmare sanningen.
snittarvode för de försäljningar är nog ca 50 000 kr på konkurrensutsatt marknad.
50 000 - 20% moms = 40 000 kr x 5 objekt/månad = 200 000 x 20% 40 000 (bruttolön)
ca. 30% i skatt på det = 32 000 kr
Ovan beskriver en riktigt bra månad för de flesta mäklare, lägg dock till att många betalar sin egen mobilräkning, bensin, parkering samt att tjänstepension bara är något de hört talas om.
Län Medellön Medelålder Erfarenhet
Blekinge 50.875 kr 35 år 6 år
Dalarna 38.060 kr 33 år 8 år
Gävleborg 28.200 kr 34 år 4 år
Halland 40.294 kr 34 år 4 år
Jämtland 27.600 kr 27 år 2 år
Jönköping 27.222 kr 28 år 3 år
Kalmar 24.875 kr 32 år 3 år
Kronoberg 28.500 kr 38 år 6 år
Norrbotten 31.500 kr 32 år 6 år
Skåne 35.288 kr 31 år 6 år
Stockholm 40.736 kr 35 år 5 år
Södermanland 24.750 kr 40 år 2 år
Uppsala 28.182 kr 31 år 4 år
Värmland 31.200 kr 26 år 2 år
Västerbotten 26.400 kr 27 år 4 år
Västernorrland 26.917 kr 36 år 9 år
Västmanland 45.957 kr 29 år 4 år
Västra Götaland 33.333 kr 33 år 6 år
Örebro 18.667 kr 32 år 1 år
Östergötland 38.528 kr 33 år 6 år
T TVR skrev:Du tror verkligen mäklaren får 90 brak bara så där??
Pratade med en mäklare med lång erfarenhet av att jobba i storstadsregion, jag bad om en verklig osockrad bild av vad mäklare tjänar
10 avslut i månaden är troligtvis långt från ett genomsnittsvärde, 3-5 är nog närmare sanningen.
snittarvode för de försäljningar är nog ca 50 000 kr på konkurrensutsatt marknad.
50 000 - 20% moms = 40 000 kr x 5 objekt/månad = 200 000 x 20% 40 000 (bruttolön)
Ovan beskriver en riktigt bra månad för de flesta mäklare, lägg dock till att många betalar sin egen mobilräkning, bensin, parkering samt att tjänstepension bara är något de hört talas om.
9000kr x10 är väl 90 000kr sist jag räknade, har det ändrats?
Hur många timmar per månad arbetar dessa i snitt då?T TVR skrev:Du tror verkligen mäklaren får 90 brak bara så där??
För att återföra den här tråden till huvudfrågan:
Det finns inget i avtalet med mäklaren om att jag ska ta kostnaden för Hemnet annonsen. Några har berört frågan om vi tecknat ett separat avtal om att mäklaren beställer annonsering i Hemnet för vår räkning. Det har vi inte gjort.
Rent juridiskt är jag trygg i att vi inte har något betalningsansvar för fakturan från Hemnet i och med:
Vill jag inte betala så är det bara att bestrida fakturan från Hemnet.
Anledningen till att jag ställde frågan här var mer funderingar kring hur det påverkar affären om jag väljer att inte betala eftersom mäklaren säkerligen kommer att bli lite sur då.
I den frågan har jag landat i att eftersom huset ligger i ett område där marknaden enligt min bedömning är "överhettad" och det därför kommer att bli enkelt att sälja huset så tror jag att slutpriset kommer att bli detsamma oavsett mäklarens insats.
Det finns inget i avtalet med mäklaren om att jag ska ta kostnaden för Hemnet annonsen. Några har berört frågan om vi tecknat ett separat avtal om att mäklaren beställer annonsering i Hemnet för vår räkning. Det har vi inte gjort.
Rent juridiskt är jag trygg i att vi inte har något betalningsansvar för fakturan från Hemnet i och med:
- att vi inte beställt annonsen
- vi har inget avtal där det står att mäklaren har rätt att beställa för vår räkning
- dessutom står det i offerten att marknadsföringsaktiviteter ingår i mäklararvodet.
Anledningen till att jag ställde frågan här var mer funderingar kring hur det påverkar affären om jag väljer att inte betala eftersom mäklaren säkerligen kommer att bli lite sur då.
I den frågan har jag landat i att eftersom huset ligger i ett område där marknaden enligt min bedömning är "överhettad" och det därför kommer att bli enkelt att sälja huset så tror jag att slutpriset kommer att bli detsamma oavsett mäklarens insats.
Redigerat:
Har inget emot mäklare. Sålt flera objekt . Hemnet avgift har alltid varit med utöver mäklar tariff i de avtalen liksom klausul för oförutsedda utgifter.L La jolie maison skrev:För att ge samtliga av er som verkar ha en bild av att mäklaren glassar genom livet och öppnar dörrar till lättsålda objekt så kan det här vara värt att veta:
Mäklaren har genomgått en 3 årig högskoleutbildning och utför det som i andra länder utförs av jurister och har därmed ett mycket stort ansvar i hela processen. Man ansvarar för att inhämta och sammanställa all information av vikt för potentiella köpare (både innan, under och efter) denna information kostar faktiskt pengar att inhämta.
Därefter ska allt sammanställas i en objektbeskrivning och bostaden ska fotograferas. Både tryckeri och fotograf vill ha betalt för sitt arbete och det kostar därmed pengar även för detta.
Mäklaren förväntas sedan att jobba uppsökande mot spekulanter och komma i kontakt med ”riktigt heta köpare”. För ingen ska tro att de kan säga att deras bostad är ”lättsåld” då det helt är kopplat till vad säljaren förväntar sig i slutpris, vilket har en tendens att vara allt ifrån ”lätt att nå”.
Sedan är det visning där mäklaren är på plats och anlitar man en seriös firma så har mäklaren även med sig en visningsvärd som har till uppgift att skriva upp alla som kommer, dela ut prospekt och välkomna så att mäklaren kan fokusera på de spekulanter som är på plats. Kollegan vill givetvis ha betalt oavsett om bostaden säljs eller inte.
Sedan vill man ju gärna att det ska finnas ett digitalt system där man kan läsa om bostaden, se samt lägga bud, kundregister mm.. det kostar ju såklart pengar.
Sen är det trevligt om det finns ett kontor där man kan skriva kontrakt och gärna att det finns skrivare att skriva ut dessa handlingar och att mäklaren sammanställt kontraktet. Kostar ju också pengar.
Mäklaren ligger därmed ute med: Nerlagd tid för sammanställning av objektsbeskrivningen, visning, bearbetning av spekulanter. Direkta kostnader för fotografering, informations upphämtning, tryckta prospekt, visningsvärd och mycket mer. Kostnader som denne ligger ute med och riskerar att aldrig få.
Värt att veta är att mäklaren många gånger bara jobbar på provision dvs att säljer personen inget så har denne ingen lön och mäklaren behåller sällan mer än 20% av det totala arvodet exklusive moms. (säljs inte bostaden så får mäklaren inget).
Så ni som anser att 50 000 kr är sjukt mycket kanske ska fundera på:
50 000 kr ex moms = 45 000 kr * 0,2 = 9 000 kr
Hela 9 000 kronor är vad den glassiga mäklaren får, sjukt fett! Säljer denne hela 2 bostäder så har man hela 18 000 kr innan skatt (många har nämligen inte mer än 1-3 bostäder i månaden).
Företaget har sedan arbetsgivaravgifter och kostnader för allt annat jag skrivit ovan.
Jag hoppas verkligen att ni fattar att det inte är ett yrke där man gräver guld och utöver det så ska vi addera att man har kontakt med människor som många gånger inte respekterar mäklarens privatliv.
Men om mäklare glömmer det i avtalet kan man inte lägga på det i efterhand. Då får man ta upp det med kund och inte kräva betalning i efterhand eller kort å gott strunta i Hemnet.
Låter mer som mäklaren är ny och inte orkat köpa ett standardavtal, eller inte läst så bra i tre år, eller bara är dryg och bör inte jobba som mäklare.
Sen när det gäller skatter/regler för egenföretagare så är dom galna och bör ändras. Rösta blått.
![Fairlane](/forum/data/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 13 143 inlägg
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
- Stockholms Län
- 13 143 inlägg
Först och främst, tack för återkoppling.T TAR12 skrev:För att återföra den här tråden till huvudfrågan:
- att vi inte beställt annonsen
- vi har inget avtal där det står att mäklaren har rätt att beställa för vår räkning
- dessutom står det i offerten att marknadsföringsaktiviteter ingår i mäklararvodet.
Jag är en av de som ställt frågan och jag tycker helt klart att du ska ta det ett varv till med mäklaren och visa tydligt på att Hemnet säger att du ska fått ett separat avtal som du inte fått och att mäklaren får stå för detta.
Annonsen ska dock ligga kvar på Hemnet, för även om du har ett lättsålt objekt vill du inte tappa potentiella köpare och tycka vad man vill om Hemnet, men många köpare tittar bara där.
Det varierar säkert, men min kompis jobbar på ett större kontor med 15-20 mäklare.M MartinP666 skrev:
Där kommer de flesta till kontoret vid 8.30 och lämnar vid 17-18 tiden, ibland för att åka hem men oftast för att ha kundmöten hemma hos folk eller för att ha kvällsvisningar. Lägg till visningar på söndagar (båda nya samt sånt som inte blir sålt direkt) så är det nog inga problem att komma upp i 45-60 timmar i veckan.
Det är nog så det ser ut för majoriteten av Sveriges mäklare.
Jag är osäker på vad som räknas som heltid, men om det skulle vara 40 timmar i veckan så är detta för mig inte särskilt högavlönat.
Självklart finns det undantag och mäklare som som har sjusiffriga årsinkomster, men de är nog en bråkdel av det totala antalet mäklare, och förmodligen ligger det nog ett ganska hårt arbete bakom ett sånt resultat.
Som någon i tråden sagt tidigare
"Om mäklarna tjänar så snuskigt med pengar i förhållande till en näst intill obefintlig arbetsinsats är det underligt att inte fler vill bli mäklare"
Redigerat:
Fast angående din slutkläm kan det ju vara det som är problemet, det är många som vill tälja guld vilket leder till överetablering och då får de som är sämre på att sälja in sig sitta och rulla tummarna mellan sina tre uppdrag per månad. Det verkar dock inte drabba din väns firma så illa men det är kanske inte alla som har samma inflöde av uppdrag. Små och nyetablerade har det nog svårare då det gäller att nå en kritisk massa samt bygga upp ett gott rykte så att uppdragen i princip trillar in av sig själva.T TVR skrev:Det varierar säkert, men min kompis jobbar på ett större kontor med 15-20 mäklare.
Där kommer de flesta till kontoret vid 8.30 och lämnar vid 17-18 tiden, ibland för att åka hem men oftast för att ha kundmöten hemma hos folk eller för att ha kvällsvisningar. Lägg till visningar på söndagar (båda nya samt sånt som inte blir sålt direkt) så är det nog inga problem att komma upp i 45-60 timmar i veckan.
Det är nog så det ser ut för majoriteten av Sveriges mäklare.
Jag är osäker på vad som räknas som heltid, men om det skulle vara 40 timmar i veckan så är detta för mig inte särskilt högavlönat.
Självklart finns det undantag och mäklare som som har sjusiffriga årsinkomster, men de är nog en bråkdel av det totala antalet mäklare, och förmodligen ligger det nog ett ganska hårt arbete bakom ett sånt resultat.
Som någon i tråden sagt tidigare
"Om mäklarna tjänar så snuskigt med pengar i förhållande till en näst intill obefintlig arbetsinsats är det underligt att inte fler vill bli mäklare"