M MartinP666 skrev:
Fast angående din slutkläm kan det ju vara det som är problemet, det är många som vill tälja guld vilket leder till överetablering och då får de som är sämre på att sälja in sig sitta och rulla tummarna mellan sina tre uppdrag per månad. Det verkar dock inte drabba din väns firma så illa men det är kanske inte alla som har samma inflöde av uppdrag. Små och nyetablerade har det nog svårare då det gäller att nå en kritisk massa samt bygga upp ett gott rykte så att uppdragen i princip trillar in av sig själva.
Håller med dig, det råder säkert överetablering och hård konkurrens på många orter, stora som små, vilket borde betyda att i en konkurrensutsatt situation måste man vara lite mer skärpt, lite mer noggrann, lite mer lyhörd, helt enkelt lite bättre på allt. Det är nog en nyckel till framgång och därmed bättre betalt

Vet inte om det stämmer men jag hörde statistik från mäklarbranschorgan som visade att drygt 60% av alla kvinnor slutar inom 12 månader och för män är det lite över 30%. Om det stämmer så är jag inte förvånad.

Med det sagt så upplever jag att de mäklare jag stött på under åren och som har en anständig lön är flitiga, korrekta, pålitliga och noggranna vanliga arbetstagare som sannolikt gjort sig förtjänta av sin lön, men så är det väl i de flesta branscher....

• Gilla
olomar
  • Laddar…
K koolla skrev:
Det är ju enbart avtalet som avgör om det ska betalas eller ej. Man kan ju inte använda "betalar man så mycket" som argument för var går gränsen? Typ; betalar man över 100 ska det ingå annars får man själv betala. Då blir det ju billigare att ge mäklaren 100.500 kr än 98.000. Men visst blir mäklaren timoigen mer välvillig ju mer arvodet är.
Du har helt rätt men jag anser att avtalet säger att annonskostnaden ingår, och skulle absolut hävda det gentemot mäklaren. Så mitt argument är inte att man betalar mycket utan att avtalet säger att det är mäklarens kostnad.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
L La jolie maison skrev:
För att ge samtliga av er som verkar ha en bild av att mäklaren glassar genom livet och öppnar dörrar till lättsålda objekt så kan det här vara värt att veta:

Mäklaren har genomgått en 3 årig högskoleutbildning och utför det som i andra länder utförs av jurister och har därmed ett mycket stort ansvar i hela processen. Man ansvarar för att inhämta och sammanställa all information av vikt för potentiella köpare (både innan, under och efter) denna information kostar faktiskt pengar att inhämta.

Därefter ska allt sammanställas i en objektbeskrivning och bostaden ska fotograferas. Både tryckeri och fotograf vill ha betalt för sitt arbete och det kostar därmed pengar även för detta.

Mäklaren förväntas sedan att jobba uppsökande mot spekulanter och komma i kontakt med ”riktigt heta köpare”. För ingen ska tro att de kan säga att deras bostad är ”lättsåld” då det helt är kopplat till vad säljaren förväntar sig i slutpris, vilket har en tendens att vara allt ifrån ”lätt att nå”.

Sedan är det visning där mäklaren är på plats och anlitar man en seriös firma så har mäklaren även med sig en visningsvärd som har till uppgift att skriva upp alla som kommer, dela ut prospekt och välkomna så att mäklaren kan fokusera på de spekulanter som är på plats. Kollegan vill givetvis ha betalt oavsett om bostaden säljs eller inte.

Sedan vill man ju gärna att det ska finnas ett digitalt system där man kan läsa om bostaden, se samt lägga bud, kundregister mm.. det kostar ju såklart pengar.

Sen är det trevligt om det finns ett kontor där man kan skriva kontrakt och gärna att det finns skrivare att skriva ut dessa handlingar och att mäklaren sammanställt kontraktet. Kostar ju också pengar.

Mäklaren ligger därmed ute med: Nerlagd tid för sammanställning av objektsbeskrivningen, visning, bearbetning av spekulanter. Direkta kostnader för fotografering, informations upphämtning, tryckta prospekt, visningsvärd och mycket mer. Kostnader som denne ligger ute med och riskerar att aldrig få.

Värt att veta är att mäklaren många gånger bara jobbar på provision dvs att säljer personen inget så har denne ingen lön och mäklaren behåller sällan mer än 20% av det totala arvodet exklusive moms. (säljs inte bostaden så får mäklaren inget).

Så ni som anser att 50 000 kr är sjukt mycket kanske ska fundera på:

50 000 kr ex moms = 45 000 kr * 0,2 = 9 000 kr
Hela 9 000 kronor är vad den glassiga mäklaren får, sjukt fett! Säljer denne hela 2 bostäder så har man hela 18 000 kr innan skatt (många har nämligen inte mer än 1-3 bostäder i månaden).

Företaget har sedan arbetsgivaravgifter och kostnader för allt annat jag skrivit ovan.

Jag hoppas verkligen att ni fattar att det inte är ett yrke där man gräver guld och utöver det så ska vi addera att man har kontakt med människor som många gånger inte respekterar mäklarens privatliv.
Jag har inte sagt något om mäklarens utbildning eller inkomster utan konstaterat att det i avtalet står att försäljningskostnader bekostas av mäklaren, och däri ingår väl annonsen. Tycker verkligen jättesynd om alla mäklare som får jobba så hårt för sina pengar, det gör ju ingen av oss andra.

R
Johan pjp Johan pjp skrev:
Betala fakturan!

var aldrig småsnål när det gäller en mäklare! Ta all kostnader som uppkommer. Du tjänar på det i längden! Ta in städföretag för att visnings städa grundligt! Sen Låt mäklaren få ytterligare 10-20% i arvode på allt som överstiger utgångspriset! En högt motiverad mäklare kommer sannorlikt leverera flera hundra tusen i högre fösäljnings summa. Jag har köpt eller sålt drygt 17 hus senaste 6 åren. En bra relation till mäklaren är guld värt !
Snarare sett tvärtom. Mäklare har föreslagit nonsens och hade man lyssnat på dom så 200k ut för att öka värdet med 200k dvs helt menlöst. Gäller Sthlm där dåliga mäklare ska låtsas leka Hollywood å anställa sina menlösa polare. En bra mäklare säljer läge inte nonsens.

undine
T TAR12 skrev:
Hej!

Hur hade ni gjort? Hade ni betalat eller meddelat mäklaren att hon får ta kostnaden? Riskerar man att hon gör ett sämre arbete om man bråkar med henne om kostnaden? (Huset ligger i en populär ort och kommer att vara lättsålt)
Bara för att man dubbelkollar en grej är det inte samma sak som att bråka. Att säga "du ska betala" är kanske inte så smidigt dock. Jag hade först frågat vad som menas och uttryckt att jag är förvirrad då jag trodde kostnad för Hemnet ingick i mäklararvodet, med hänvisning till paragrafen du skrev här. Beroende på vad mäklaren svarar hade jag sedan pushat på att Hemnet då borde ingå.

Märkligt om man inte har pratat om vad som ingår i begreppet försäljningskostnader när man träffade avtalet. Säljaren avgör ju vilken typ av marknadsföring som ska göras i samråd med mäklaren. Vissa vill sälja utan annonsering helt och andra vill annonsera på Hemnet och en del vill även annonsera i lokal press. Sålde en lägenhet nyligen och jag och mäklaren pratade om vilken typ av annonsering vi tyckte var lämpligt och vad som ingick och vad som inte ingick. Annonsering via Hemnet var han tydlig med att det ingick inte i arvodet. Fanns någon rimlig anledning till att det inte var så längre som jag köpte men inte kommer ihåg.
Man väljer dessutom själv om man vill sälja med mäklare eller inte vilket verkar oklart för en del. Min mäklare lyckades kräma ur drygt 100 tkr mer tack vare sin insats så han betalade därmed av sitt arvode och annonskostnad med råge. Om han la 5 timmars jobb eller 1 timmes jobb spelar mig ingen roll. Jag visste vad det skulle kosta att använda honom.
Är man inte nöjd med mäklarens insats på vägen så kan man alltid byta.

• Gilla
16386
  • Laddar…
ProfessorKalkyl ProfessorKalkyl skrev:
Märkligt om man inte har pratat om vad som ingår i begreppet försäljningskostnader när man träffade avtalet. Säljaren avgör ju vilken typ av marknadsföring som ska göras i samråd med mäklaren. Vissa vill sälja utan annonsering helt och andra vill annonsera på Hemnet och en del vill även annonsera i lokal press. Sålde en lägenhet nyligen och jag och mäklaren pratade om vilken typ av annonsering vi tyckte var lämpligt och vad som ingick och vad som inte ingick. Annonsering via Hemnet var han tydlig med att det ingick inte i arvodet. Fanns någon rimlig anledning till att det inte var så längre som jag köpte men inte kommer ihåg.
Man väljer dessutom själv om man vill sälja med mäklare eller inte vilket verkar oklart för en del. Min mäklare lyckades kräma ur drygt 100 tkr mer tack vare sin insats så han betalade därmed av sitt arvode och annonskostnad med råge. Om han la 5 timmars jobb eller 1 timmes jobb spelar mig ingen roll. Jag visste vad det skulle kosta att använda honom.
Är man inte nöjd med mäklarens insats på vägen så kan man alltid byta.
Det luktar ju som att TS' mäklare kör lite snabbt, enkelt och slarvigt. "Skriv på här, nu kör vi". Kanske ett lättsålt objekt i stan där visning knappt behövs och det tar en eftermiddag att sälja. Mäklaren ska förmedla. Hen måste ju förklara vad tjänsten går ut på, vad som ingår och hur allt kommer gå till i processen. Det är ju det man köper av mäklaren. Hur kan man INTE förklara hur marknadsföringen ska gå till??

• Gilla
ProfessorKalkyl
  • Laddar…
R
Fattar inte varför Hemnet avgiften inte stod med som extern kostnad i avtalet. Trodde det var standard. Låter som en fristående mäklare som är för snål att köpa in ett standardavtal.
Det är som att anlita bygg med en handskakning. Avtalen kostar nån tusenlapp och hjälper båda parter. Seriösa mäklare har tydliga avtal.
Sen är det nonsens med tid. Vissa tider går det fort andra långsamt.
Mäklare är ett vanligt jobb fast med större risker för ojämn inkomst, är dom bra förtjänar dom varenda spänn.

• Gilla
TVR
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vad är problemet? Kostnaden dras av från eventuell vinst. Räknar ni med förlust?
Hallå Einstein! Du tror väl inte att man får dra av hela kostnaden? :crysmile:

Bockamålen Bockamålen skrev:
Varför skulle man inte få göra det?

T TVR skrev:
Varför skulle man inte få göra det?
Man drar ju bara av skatten.

M MartinP666 skrev:
Man drar ju bara av skatten.
Eehhh, man drar inte av någon skatt, man kvittar hela kostnaden mot en ev. vinst och betalar då mindre i skatt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T TVR skrev:
Eehhh, man drar inte av någon skatt, man kvittar hela kostnaden mot en ev. vinst och betalar då mindre i skatt.
Jaja men jag tror du förstod poängen. Skatten man betalar minskar inte med hela kostnaden.

M MartinP666 skrev:
Jaja men jag tror du förstod poängen. Skatten man betalar minskar inte med hela kostnaden.
Det kanske var någon annan som inte förstod poängen så jag tyckte att det behövdes en tydligare förklaring. Svarade bara på "Einsteins" inlägg.

Bockamålen Bockamålen skrev:
Vad spelar det för roll, det handlar om makaronpengar i sammanhanget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.