F
Johan pjp Johan pjp skrev:
Betala fakturan!

var aldrig småsnål när det gäller en mäklare! Ta all kostnader som uppkommer. Du tjänar på det i längden! Ta in städföretag för att visnings städa grundligt! Sen Låt mäklaren få ytterligare 10-20% i arvode på allt som överstiger utgångspriset! En högt motiverad mäklare kommer sannorlikt leverera flera hundra tusen i högre fösäljnings summa. Jag har köpt eller sålt drygt 17 hus senaste 6 åren. En bra relation till mäklaren är guld värt !
Intressant..., en mäklare jag hade ville ta mig hårt i prutten. Borde jag ha ställt upp på det?

• Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Är mäklarkostnader 100 % avdragsgillt?
Du drar hela kostnaden i deklarationen men den vinst du då räknar fram är skattepliktig till 22/30, och beskattas med 30% (= 22% i skatteeffekt). Detta innebär i praktiken att avdraget inte genererar en återbetalning med hela avdraget. /Skattmasen

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Annonseringen är avdragsgill.
Bara för att en vara eller tjänst är avdragsgill betyder det inte att varan eller tjänsten är helt utan kostnad. Utan nettokostnaden ska alltid betalas

Otydligt av mäklaren annars ser jag inget konstigt med att man själv betalar annonsen. Mäklararvodet uteblir ju om mäklaren inte lyckas sälja så då känns det rimligt att annonskostnaden ändå ligger på säljaren. Inget är gratis så om mäklaren tar på sig kostnaden så får du ändå betala det i arvodet. Tro inget annat

• Gilla
La jolie maison
  • Laddar…
Enkelt egentligen:
Läs vad som står i kontraktet, inte i offerten.
Är det samma som i offerten (där det ju faktiskt står att mäklaren står för avgifter i samband med annonsering) som kontraket eller inte?
Det klargör allt, eller ska i alla fall göra det.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vad är problemet? Kostnaden dras av från eventuell vinst. Räknar ni med förlust?
Att den är avdragsgill betyder ju inte att det inte är en kostnad, bara att man får minskad vinst att betala skatt på. Vidare, om jag betalar 3 procent av försäljningsvärdet, vilket kan vara hundratusentals kronor i t ex Stockholm, skulle jag definitivt låta mäklaren ta försäljningskostnaderna. Särskilt om han får halva kostnaden i kick-back från Hemnet.

M -MH- skrev:
Trots att det är över 70 inlägg tog det mig bara 5 minuter att ögna igenom alla inlägg innan jag skriver. Då får jag bla veta att TS redan har pratat med mäklaren och att runt fem personer har föreslagit det redan.

Kanske ett tips för framtiden?
Nja.
Det fattas för mycket info så inte konstigt att tråden lever vidare.
TS har fortfarande inte berättat vad *avtalet* säger om annonskostnaden.
Eller hur mäklaren nu har reagerat.

F
S Sir Duke skrev:
Nja.
Det fattas för mycket info så inte konstigt att tråden lever vidare.
TS har fortfarande inte berättat vad *avtalet* säger om annonskostnaden.
Eller hur mäklaren nu har reagerat.
Om du läser inlägg #7 då och kommenterar det?

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
F fsn skrev:
Om du läser inlägg #7 då och kommenterar det?
Sant, det står ju där
Kör enligt avtalet helt enkelt

Fairlane
S Sir Duke skrev:
Det där med Hemnet är bara en teknikalitet, att säljaren och inte mäklaren är beställare. Den praktiska konsekvensen blir att en faktura ställs till säljaren, men denne och mäklaren borde göra upp om annonsering och kostnader för detta.

När jag sålde skrev jag på avtal med Hemnet. Men mäklaren hade sagt muntligt att annonsering ingår. Det var otydligt. Mäklaren tog kostnaden efter kortare diskussion. Tror inte de vill ha bråk över 2000 kr.
Ja, går det till försäljning är det ju inga problem för mäklaren att minska sitt arvode med motsvarande belopp.
Det jag mer funderar på är om det inte blir någon försäljning. Då blir det ju inget arvode heller som man kan minska, men som sagt, det kanske inte är svårt alls att lösa ändå bokföringsmässigt.

Fairlane
Saga Fröjd Lee Saga Fröjd Lee skrev:
Att den är avdragsgill betyder ju inte att det inte är en kostnad, bara att man får minskad vinst att betala skatt på. Vidare, om jag betalar 3 procent av försäljningsvärdet, vilket kan vara hundratusentals kronor i t ex Stockholm, skulle jag definitivt låta mäklaren ta försäljningskostnaderna. Särskilt om han får halva kostnaden i kick-back från Hemnet.
Om du säljer i Stockholm och betalar 3% (hundratusentals kronor) så är du så lurad ändå, så vad spelar några tusen för roll? I det läget kommer nog inte heller mäklaren bråka, utan dra ner arvodet med motsvarande summa och ändå skratta gott åt affären. ;)
Runt 1 % ville mäklarna ha sist vi sålde 2018 (villa i Stockholms kommun).

Fairlane Fairlane skrev:
Om du säljer i Stockholm och betalar 3% (hundratusentals kronor) så är du så lurad ändå, så vad spelar några tusen för roll? I det läget kommer nog inte heller mäklaren bråka, utan dra ner arvodet med motsvarande summa och ändå skratta gott åt affären. ;)
Runt 1 % ville mäklarna ha sist vi sålde 2018 (villa i Stockholms kommun).
Du får gärna swisha 2000 till mig :)

Johan pjp Johan pjp skrev:
Betala fakturan!

var aldrig småsnål när det gäller en mäklare! Ta all kostnader som uppkommer. Du tjänar på det i längden! Ta in städföretag för att visnings städa grundligt! Sen Låt mäklaren få ytterligare 10-20% i arvode på allt som överstiger utgångspriset! En högt motiverad mäklare kommer sannorlikt leverera flera hundra tusen i högre fösäljnings summa. Jag har köpt eller sålt drygt 17 hus senaste 6 åren. En bra relation till mäklaren är guld värt !
Och mäklaren tjänar ännu mer. I detta fallet skulle jag i första hand säja åt mäklaren att det är din kostnad, vägrar dom ta det så riv kontraktet.
Men rent generellt är det bra att låta en mäklare få hög procent på budökningar annars vill dom skriva kontrakt bara dom får ett bud. Oftast går mäklare inte med på en sån överenskommelse för då måste dom ju jobba för pengarna...

Mats-S
M Mido11 skrev:
Och mäklaren tjänar ännu mer. I detta fallet skulle jag i första hand säja åt mäklaren att det är din kostnad, vägrar dom ta det så riv kontraktet.
Men rent generellt är det bra att låta en mäklare få hög procent på budökningar annars vill dom skriva kontrakt bara dom får ett bud. Oftast går mäklare inte med på en sån överenskommelse för då måste dom ju jobba för pengarna...
Instämmer till stora delar.

Men som TS beskriver det ligger objektet i ett populärt lättsålt område. Så (OM TS har koll på prisbilden) varför inte bara sparka mäklaren, annonsera själv på hemnet. Sedan gå till banken/jurist med nya köparen och skriva alla pappet mm. Det här med mäklare är nog oftast en "falsk" trygghet som man känner sig "tvingad" att använda (typ som när Verisure springer runt och påstår att alla grannar har larm och det är mycket inbrott i området)

Vet ett antal personer som har sålt sina hus själva utan mäklare, fungerar alldeles utmärkt :) Någon här på forumet som gjort det?

Fairlane
S Sir Duke skrev:
Du får gärna swisha 2000 till mig :)
Det gör jag så gärna. Swisha mig 3009 först så ska jag göra det.
Förstår inte riktigt tanken med kommentaren. Normalt mäklararvide i Stockholm ligger runt 1% för en villa. Betalar man 3% så undrar jag varför man helt plötsligt skulle bry sig om 2000 kr när man uppenbarligen inte brytt sig om större summor innan. Jag tror dock att mäklaren lätt tar och betalar de 2000 kronorna i det läget.
Eftersom jag bryr mig mer om min ekonomi än att betala 3% så förstår jag inte varför jag skulle skicka pengar till dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.