89 828 läst · 203 svar
90k läst
203 svar
Måste vi betala för annonsen på Hemnet?
Enligt texten i TS ska Hemnet ingå i mäklararvodet. Jag hade antingen bestridigt fakturan, eftersom det är en tjänst jag inte beställt personligen, eller också betalat den men dragit av motsvarande belopp på arvodet. Med det senare upplägget skjuter man upp problemet till efter avslutad försäljning, nackdelen är väl att om ni betalar så kanske det anses att ni accepterat kostnaden. Särskilt med tanke på att ni pratat med mäklaren och fått det "förtydligat".
Klart ni ska fråga mäklaren om det, det är inte att bråka. Hon har kanske bara glömt att prata om den punkten och eftersom det står att allt ingår så har jag svårt att se att en mäklare blir arg. Hemnet fakturerar alltid säljaren men mäklaren kanske kan dra bort det från arvodet senare om ni betalar fakturan nu.T TAR12 skrev:Hej!
Vi håller på att sälja vårt hus och har tecknat ett avtal med en mäklare om försäljning.
Nu dök det plötsligt upp en faktura från Hemnet för annonsering.
Läser jag igenom offerten från mäklaren står det "Annonsering kommer att ske på Hemnet, Blocket...". Vidare står det om mäklararvodet: "Arvodet inkluderar en komplett mäklartjänst innehållande alla tidigare nämnda försäljningsaktiviteter."
I kontraktet med mäklaren står det inget om att kostnader för annonsering ska tillkomma.
Vi har inte skrivit under något avtal/beställning hos Hemnet.
Jag vet att det är vanligt att Hemnet fakturerar säljaren, samtidigt brukar mäklarna informera om detta och så har inte skett i detta fall.
Hur hade ni gjort? Hade ni betalat eller meddelat mäklaren att hon får ta kostnaden? Riskerar man att hon gör ett sämre arbete om man bråkar med henne om kostnaden? (Huset ligger i en populär ort och kommer att vara lättsålt)
Vi hade samma fråga och fick då till svar att det är Hemnet som vill ha kostnaden utställd på fastighetsägaren. Våran mäklare kunde inte ta fakturan om den inte var utställd på dem, vilket Hemnet inte ville ändra när jag frågade. Tror att detta förfarande är allmänt numera.T TAR12 skrev:Hej!
Vi håller på att sälja vårt hus och har tecknat ett avtal med en mäklare om försäljning.
Läser jag igenom offerten från mäklaren står det "Annonsering kommer att ske på Hemnet, Blocket...". Vidare står det om mäklararvodet: "Arvodet inkluderar en komplett mäklartjänst innehållande alla tidigare nämnda försäljningsaktiviteter."
I kontraktet med mäklaren står det inget om att kostnader för annonsering ska tillkomma.
Jag vet att det är vanligt att Hemnet fakturerar säljaren, samtidigt brukar mäklarna informera om detta och så har inte skett i detta fall.
Hur hade ni gjort? Hade ni betalat eller meddelat mäklaren att hon får ta kostnaden? Riskerar man att hon gör ett sämre arbete om man bråkar med henne om kostnaden? (Huset ligger i en populär ort och kommer att vara lättsålt)
Har du inte signerat godkännande om hemnetannons? Denna signeras nämligen separat.T TAR12 skrev:Hej!
Jag hade bytt mäklare om jag inte var nöjd med mäklaren
Hej,
Har precis samma erfarenhet. När kontraktet för säljuppdraget skulle skrivas under blev vi informerade om att "allt ingår". Likväl kom det en faktura från från Hemnet. När vi påtalade att detta borde ingå i "allt" så gav mäklaren med sig.
Har precis samma erfarenhet. När kontraktet för säljuppdraget skulle skrivas under blev vi informerade om att "allt ingår". Likväl kom det en faktura från från Hemnet. När vi påtalade att detta borde ingå i "allt" så gav mäklaren med sig.
Ja. Den delen ligger utanför avtalet med mäklaren. Det skulle mäklaren ha meddelat. Det gjorde min mäklare.T TAR12 skrev:Hej!
Det ingår i mäklararvodet såvida det inte är tydligt att annonskostnader tillkommer, det är mäklaren som lagt in annonser och därmed dom som ska betala. Annars kan det ju bli precis vad som helst en mäklare kan inte ha fria händer att teoretiskt annonsera för ospecificerad kostnad på klientens bekostnad, om det då annonsera i allt från dagspress, blocket, hemnet osv osv så kan det bli ruggigt dyrt, Har sålt 2 hus och annonsering har ALLTID ingåttT TAR12 skrev:Hej!
När jag sålde så fick jag välja själv om jag ville teckna hemnet eller inte genom mäklaren, mäklaren rekommenderade det dock och iom kostnaden var runt 3000 kr så kändes det som att den kostnaden blir ett happymeal i sammanhanget så körde på det, och om inte jag missförstått får jag dra av på vinstskatten också (iofs ingen reel vinst iom utnyttjar "gratislånet" och skjuter upp men kanske kommer det till gagn i framtiden om reglerna ändras / ev avkomma/or som får ~1500 mindre betala när vi gått bort )
Om hemnet skulle ingått (dvs fått veta "allt ingår" )och jag sen fått betala, eller om mäklaren kommit med det när jag skrev kontrakt och inte informerat vid offereringen så hade jag nog av princip menat att mäklaren får dra av det från sitt arvode isåfall (kan iofs kanske vara svårt det sistnämnda dock särskilt om det är en större byrå, de kan säkert mena deras egen site räknas som marknadsföring och att hemnet är en ytterligare valbar exponering)
Om hemnet skulle ingått (dvs fått veta "allt ingår" )och jag sen fått betala, eller om mäklaren kommit med det när jag skrev kontrakt och inte informerat vid offereringen så hade jag nog av princip menat att mäklaren får dra av det från sitt arvode isåfall (kan iofs kanske vara svårt det sistnämnda dock särskilt om det är en större byrå, de kan säkert mena deras egen site räknas som marknadsföring och att hemnet är en ytterligare valbar exponering)
Vi som slutkunder får alltid betala för allt, sen om fakturan kommer från mäklaren eller från Hemnet spelar kanske ingen roll. Men betala får vi göra. Däremot ska det vara tydligt specificerat från mäklaren vilka kostnader det innebär att anlita denne. Står inte annonskostnader med som en separat punkt skulle jag tolka det som att mäklaren räknat in den kostnaden i sitt arvode och att jag alltså inte ska betala för detta utöver arvodet.
Att mäklaren skulle göra ett sämre jobb för att jag nekar att betala för annonskostnaden beror väl på om det är en fast avgift eller en provisionsbaserad avgift. Är den provisionsbaserad ligger det fortfarande i mäklarens intresse att få ut så mycket som möjligt.
Att mäklaren skulle göra ett sämre jobb för att jag nekar att betala för annonskostnaden beror väl på om det är en fast avgift eller en provisionsbaserad avgift. Är den provisionsbaserad ligger det fortfarande i mäklarens intresse att få ut så mycket som möjligt.
Jag gjorde exakt lika. De gick med på det.S s97danl skrev:
TS du ska inte betala annonsen. Vad f-n har man en mäklare till om inte för marknadsföring???
TS har inte köpt annonseringen av Hemnet. Det har mäklaren. Då skall mäklaren ta kostnaden om inget annat avtalets, vilket inte verkar svara fallet. Ta upp med mäklaren att de enligt avtal skall ta all annonseringskostnad.
Vägrar mäklaren, meddela den att du avser avbryta dess uppdrag med hänvisning till att de inte följer ingånget försäljningsavtal och vänd dig till en seriösare mäklare.
Vägrar mäklaren, meddela den att du avser avbryta dess uppdrag med hänvisning till att de inte följer ingånget försäljningsavtal och vänd dig till en seriösare mäklare.
TS kommer få en oerhört sur mäklare och tråkig process.OlssoniVallby skrev:TS har inte köpt annonseringen av Hemnet. Det har mäklaren. Då skall mäklaren ta kostnaden om inget annat avtalets, vilket inte verkar svara fallet. Ta upp med mäklaren att de enligt avtal skall ta all annonseringskostnad.
Jag skulle lugnt lyfta fram att det är rimligt att marknadsföring ingår i en mäklartjänst, och att ni inte kommit överens om något annat.
Men jag tänker på en sak till TS. Har din mäklare verkligen sagt att du ska stå för annonskostnaden? Jag vet att Hemnet numera alltid fakturerar kunden direkt. Så bara det faktum att det kommit en faktura behöver inte betyda att mäklaren menar att du ska stå för det. Fråga!