89 828 läst · 203 svar
90k läst
203 svar
Måste vi betala för annonsen på Hemnet?
Tack för det svaret!T tompa_trainer skrev:Det är inte mäklarnas påfund det här. Majoriteten av mäklarna hade gärna tagit tillbaka ägandet av Hemnet och slopat avgifterna.
Hemnet ägdes tidigare av (25% vardera) Swedbank franchise, Svensk Fastighetsförmedling, Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet. Swedbank körde en fuling och lyckades sno åt sig en del av Svensk Fast ägande och tillsammans med majoriteten av ägarna i Fastighetsmäklarförbundet (läs Mohv, Erik Olsson mfl. där har pågått en rättslig process då det gått smutsigt till), lyckades dem rösta igenom en försäljning (giriga på pengar, men katastrof för mäklarbranschen).
Annonskostnaderna syftade först till att höja marknadsvärdet på Hemnet vilket den nya ägaren nu fortsatt med. Det är ett riskkapitalbolag som troligen ämnar börsnotera Hemnet och således tjäna storkovan.
Mycket märkligt att det inte skrivits mer i media om detta....
I dagsläget har mäklarna ingen makt och inget annat val än att acceptera Hemnets villkor, vilket är likt för alla. En faktura ställs ut till säljaren, hur fel det än må vara. Tror de flesta mäklare (möjligen utom dem som blev rika på försäljningen) tycker detta är fel. Men bara att gilla läget... Dock ska mäklaren tydligt informera säljaren och se till att säljaren signerar Hemnets annonserbjudande.
Dags att Hemnet får lite konkurrens? Annars tror jag deras annonskostnader kommer skena...
Verkar helt sjukt att säljaren ska betala annonsen, man anlitar ju en mäklare som ska sköta försäljningen.
Som sagt, bojkotta Hemnet!
Har du inte skrivit på något avtal med Hemnet har de ingen rätt att fakturera dig. I så fall ska du bestrida fakturan.
Men tänker mig samtidigt att detta kanske glidit med som en bilaga till uppdragsavtalet med mäklaren?
Men tänker mig samtidigt att detta kanske glidit med som en bilaga till uppdragsavtalet med mäklaren?
Står det inte i avtalet så behöver ni inte betala.T TAR12 skrev:Hej!
Vi håller på att sälja vårt hus och har tecknat ett avtal med en mäklare om försäljning.
Nu dök det plötsligt upp en faktura från Hemnet för annonsering.
Läser jag igenom offerten från mäklaren står det "Annonsering kommer att ske på Hemnet, Blocket...". Vidare står det om mäklararvodet: "Arvodet inkluderar en komplett mäklartjänst innehållande alla tidigare nämnda försäljningsaktiviteter."
I kontraktet med mäklaren står det inget om att kostnader för annonsering ska tillkomma.
Vi har inte skrivit under något avtal/beställning hos Hemnet.
Jag vet att det är vanligt att Hemnet fakturerar säljaren, samtidigt brukar mäklarna informera om detta och så har inte skett i detta fall.
Hur hade ni gjort? Hade ni betalat eller meddelat mäklaren att hon får ta kostnaden? Riskerar man att hon gör ett sämre arbete om man bråkar med henne om kostnaden? (Huset ligger i en populär ort och kommer att vara lättsålt)
Vore toppen om du kan förtydliga detta mer då jag själv jobbar som mäklare man får absolut inte någon ersättning av hemnet för deras tjänst. Så det vore väldigt intressant att få mer insikt i påståendetengs skrev:
https://www.svd.se/hemnet-chockhojer-priset-med-25-procentL La jolie maison skrev:
”Till strategin för att bevara marknadsdominans och tillväxt, hör att mäklare som annonserar på Hemnet sporras med ett slags "kick-back". Så mycket som hälften av det som bostadssäljare betalar Hemnet, går direkt tillbaka till mäklaren.”
Kanske behåller din arbetsgivare denna själv?
Det står så i avtalet mellan säljare och Hemnet. Länk längre upp i tråden.L La jolie maison skrev:
T tompa_trainer skrev:Det är inte mäklarnas påfund det här. Majoriteten av mäklarna hade gärna tagit tillbaka ägandet av Hemnet och slopat avgifterna.
Hemnet ägdes tidigare av (25% vardera) Swedbank franchise, Svensk Fastighetsförmedling, Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet. Swedbank körde en fuling och lyckades sno åt sig en del av Svensk Fast ägande och tillsammans med majoriteten av ägarna i Fastighetsmäklarförbundet (läs Notar, Mohv, Erik Olsson mfl. där har pågått en rättslig process då det gått smutsigt till), lyckades dem rösta igenom en försäljning (giriga på pengar, men katastrof för mäklarbranschen).
[länk]
Annonskostnaderna syftade först till att höja marknadsvärdet på Hemnet vilket den nya ägaren nu fortsatt med. Det är ett riskkapitalbolag som troligen ämnar börsnotera Hemnet och således tjäna storkovan.
Mycket märkligt att det inte skrivits mer i media om detta....
I dagsläget har mäklarna ingen makt och inget annat val än att acceptera Hemnets villkor, vilket är likt för alla. En faktura ställs ut till säljaren, hur fel det än må vara. Tror de flesta mäklare (möjligen utom dem som blev rika på försäljningen) tycker detta är fel. Men bara att gilla läget... Dock ska mäklaren tydligt informera säljaren och se till att säljaren signerar Hemnets annonserbjudande.
Dags att Hemnet får lite konkurrens? Annars tror jag deras annonskostnader kommer skena...
Precis så! Jag som mäklare är tyvärr endast budbärare av deras tjänst och den är ju mer eller mindre påtvingad.
Dock går det alldeles utmärkt att hitta köparen utanför hemnet om man anlitar någon av de större aktörerna med stora kundregister, jag tex säljer 3 av 5 utanför hemnet. Men det kräver såklart ett större engagemang av mäklaren!
Vet inte vilket av alla inlägg du syftar till, men kan isåfall bara tala utifrån att jag aldrig fått någon ersättning från hemnet och det kräver isåfall mer specifika tilläggsavtal mellan mäklare och hemnet.M MrXman skrev:
Edit: Såg nu länken. Det där syftar till deras tilläggstjänter som raketen, plus och premium, inte det traditionella bas tjänsten. Däremot så har kedjan jag jobbar för ett strikt förhållningssätt till att inte främja hemnet och vi har därför ingen möjlighet att få ersättning.
Det måste även framgå i avtalet mellan säljare och mäklare att vi har ett vinstintresse vid den typen av upplägg.
Håller med, jag gjorde detsamma krävde att mäklaren betalade Hemnet = inga problemS s97danl skrev:
Det där syftar till deras tilläggstjänter som raketen, plus och premium, inte det traditionella bas tjänsten. Däremot så har kedjan jag jobbar för ett strikt förhållningssätt till att inte främja Hemnet och vi har därför ingen möjlighet att få ersättning.engs skrev:
Det måste även framgå i avtalet mellan säljare och mäklare att vi har ett vinstintresse vid den typen av upplägg.
När vi sålde hus för ett tag sen betalade vi Hemnet själva. Har för mig att det drogs av från mäklararvodet när affären var klar. Men det handlade bara om 600 kr, så det spelade inte så stor roll. Mäklaren var mycket tydlig med vad som gällde.
Varför fråga här. Vill du/ni något ta det med den berör. Mäklaren!T TAR12 skrev:Hej!
Vi håller på att sälja vårt hus och har tecknat ett avtal med en mäklare om försäljning.
Nu dök det plötsligt upp en faktura från Hemnet för annonsering.
Läser jag igenom offerten från mäklaren står det "Annonsering kommer att ske på Hemnet, Blocket...". Vidare står det om mäklararvodet: "Arvodet inkluderar en komplett mäklartjänst innehållande alla tidigare nämnda försäljningsaktiviteter."
I kontraktet med mäklaren står det inget om att kostnader för annonsering ska tillkomma.
Vi har inte skrivit under något avtal/beställning hos Hemnet.
Jag vet att det är vanligt att Hemnet fakturerar säljaren, samtidigt brukar mäklarna informera om detta och så har inte skett i detta fall.
Hur hade ni gjort? Hade ni betalat eller meddelat mäklaren att hon får ta kostnaden? Riskerar man att hon gör ett sämre arbete om man bråkar med henne om kostnaden? (Huset ligger i en populär ort och kommer att vara lättsålt)