S Sir Duke skrev:
TS kommer få en oerhört sur mäklare och tråkig process.
Jag skulle lugnt lyfta fram att det är rimligt att marknadsföring ingår i en mäklartjänst, och att ni inte kommit överens om något annat.
Men jag tänker på en sak till TS. Har din mäklare verkligen sagt att du ska stå för annonskostnaden? Jag vet att Hemnet numera alltid fakturerar kunden direkt. Så bara det faktum att det kommit en faktura behöver inte betyda att mäklaren menar att du ska stå för det. Fråga!
Helt rätt! Det kan vara en icke-fråga. Men som jag skrev så menar jag OM mäklaren vägra ta kosten, så hänvisar man till avtalet. Hjälper inte det så nämner man hävning av avtal. Det finns flera chanser längs den resan för mäklaren att göra rätt för sig.
Har mäklaren inte tagit sitt förnuft till fånga vid det tillfället, är det nog faktiskt rimligt att fullfölja hävningen.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Bestrid fakturan! Jag har sålt flera hus, har aldrig behövt betala kostnad för Hemnet annons. Det framgår klart och tydligt i avtalet att säljaren inte ska stå för kostnaden. Rådgör med Mäklarsamfundet, det går att vara anonym:
https://www.maklarsamfundet.se/kontakt-maklarsamfundet
Låter osannolikt att mäklaren skulle göra ett sämre jobb om detta ifrågasätta. Det ligger i mäklarens intresse att få så högt försäljningsbelopp som möjligt och samtidigt bibehålla sitt goda rykte.

T TAR12 skrev:
Vi har redan gjort som du föreslår, men svaret var att vi ska stå för kostnaden. Det känns dock fel eftersom vi inte blivit informerade om kostnaden innan och det inte heller framgår av offerten eller kontraktet. Samtidigt vill jag inte stöta mig alltför mycket med mäklaren innan huset är sålt..
Har du skrivit på och godkänt Hemnets avtal? Om du har godkännt publiceringen OCH att du skall stå för kostnaden så är det nog kört. Men då finns det med i ditt avtal med mäklaren

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Om inte mäklaren lyckas sälja objektet hur blir det då?
En mäklare betalar man ju för marknadsföring,visning och kontraktsskrivning.
Lyckas dom inte få till en affär på utsatt tid vill man ju inte behöva betala deras hemnetfaktura.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Annonseringen är avdragsgill.
Bara för att en vara eller tjänst är avdragsgill betyder det inte att varan eller tjänsten är helt utan kostnad. Utan nettokostnaden ska alltid betalas

Fairlane
Som nämnt tidigare så är det otroligt slarvigt av mäklaren att inte vara tydlig med att denna kostnad kommer direkt till säljaren.

Hemnet har en sida som beskriver vad man ska göra om man får en faktura som man inte tycker man ska ha: LÄNK

Citat från länkad sida: "Annonsering av din bostad på Hemnet ska du ha godkänt innan annonsen publiceras genom att skriva på ett avtal kallat "Annonsering på Hemnet" som du fått från mäklaren, i detta avtal informeras det om att vi alltid skickar fakturan till er som säljare. Detta avtal är ett tilläggsavtal till ditt uppdragsavtal du har med mäklaren."

Dvs frågan är om TS fått och skrivit på ett sådant avtal. Om ja, så är det väl bara att betala det man skrivit på om. Om nej, klantigt av mäklaren så bör nog mäklaren inse att de klantat sig och stå för kostnanden. Hur man gör det bäst vet jag inte. Jag misstänker att det blir problem med bokföringen om mäklarfirman betalar en räkning utställd på¨någon annan, men jag kan inte bokföring så det kanske går att lösa enkelt. Alternativt sänker man sitt arvode med motsvarande belopp, men då får man ju dilemmat att något arode inte betalas ut om bostaden inte säljs.

När vi sålde vårt hus 2018 så hade vi tre mäklare hemma innan som presenterade olika upplägg. Alla var tydliga med vilka annonser som ingick och vad vi kunde komplettera med. Komplettering kunde vara raketen eller annan tjänst hos hemnet, halvsida/helsida i lokaltidningen en gång/flera gånger etc. Man var också tydlig med att fakturan från Hemnet var vår att betala. Återigen klantigt av mäklaren att inte vara tydlig med det, det borde ligga i deras försäljningsmaterial för sin tjänst.

Visst kan man få mäklaren att ta den kostnaden, som många här verkar ha gjort, men det man gjort är att pruta kanske 2000 kr på en tjänst för 75000. Det lyckades vi rätt bra med ändå.

Sist, men inte minst så är det som nämnts en avdragsgill kostnad, men det innebär bara att vinsten minskar med motsvarande belopp och man skattar som bekan 22% på vinsten, så i slutändan kommer man ändå fått betala 78% av fakturan. Samma sak gäller med styling etc som mäklarna ofta talar sig varma för "kostnaden är ändå avdragsgill". Det är korrekt, men kommer det en faktura på 15' för styling, 5' för städning, 20' för trädgårdsfix etc så är det ändå 40'-22% = 31800kr som man ska betala. Tror man att man kommer få ett slutpris som är 40' eller mer högre än utan de utgifterna är det bara att slå till, annars är det en förlustaffär.

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som nämnt tidigare så är det otroligt slarvigt av mäklaren att inte vara tydlig med att denna kostnad kommer direkt till säljaren.

Hemnet har en sida som beskriver vad man ska göra om man får en faktura som man inte tycker man ska ha: LÄNK

Citat från länkad sida: "Annonsering av din bostad på Hemnet ska du ha godkänt innan annonsen publiceras genom att skriva på ett avtal kallat "Annonsering på Hemnet" som du fått från mäklaren, i detta avtal informeras det om att vi alltid skickar fakturan till er som säljare. Detta avtal är ett tilläggsavtal till ditt uppdragsavtal du har med mäklaren."

Dvs frågan är om TS fått och skrivit på ett sådant avtal. Om ja, så är det väl bara att betala det man skrivit på om. Om nej, klantigt av mäklaren så bör nog mäklaren inse att de klantat sig och stå för kostnanden. Hur man gör det bäst vet jag inte. Jag misstänker att det blir problem med bokföringen om mäklarfirman betalar en räkning utställd på¨någon annan, men jag kan inte bokföring så det kanske går att lösa enkelt. Alternativt sänker man sitt arvode med motsvarande belopp, men då får man ju dilemmat att något arode inte betalas ut om bostaden inte säljs.

När vi sålde vårt hus 2018 så hade vi tre mäklare hemma innan som presenterade olika upplägg. Alla var tydliga med vilka annonser som ingick och vad vi kunde komplettera med. Komplettering kunde vara raketen eller annan tjänst hos hemnet, halvsida/helsida i lokaltidningen en gång/flera gånger etc. Man var också tydlig med att fakturan från Hemnet var vår att betala. Återigen klantigt av mäklaren att inte vara tydlig med det, det borde ligga i deras försäljningsmaterial för sin tjänst.

Visst kan man få mäklaren att ta den kostnaden, som många här verkar ha gjort, men det man gjort är att pruta kanske 2000 kr på en tjänst för 75000. Det lyckades vi rätt bra med ändå.

Sist, men inte minst så är det som nämnts en avdragsgill kostnad, men det innebär bara att vinsten minskar med motsvarande belopp och man skattar som bekan 22% på vinsten, så i slutändan kommer man ändå fått betala 78% av fakturan. Samma sak gäller med styling etc som mäklarna ofta talar sig varma för "kostnaden är ändå avdragsgill". Det är korrekt, men kommer det en faktura på 15' för styling, 5' för städning, 20' för trädgårdsfix etc så är det ändå 40'-22% = 31800kr som man ska betala. Tror man att man kommer få ett slutpris som är 40' eller mer högre än utan de utgifterna är det bara att slå till, annars är det en förlustaffär.
Klokt inlägg.
Men som kund skulle jag spela hårt med kortet "För 75 000 förväntar jag mig att objektet ska marknadsföras."
Konsumenten räknas alltid som den svagare parten visavi den professionella utföraren. Konsekvenser av otydlighet ska alltså firman stå för.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S Sir Duke skrev:
Klokt inlägg.
Men som kund skulle jag spela hårt med kortet "För 75 000 förväntar jag mig att objektet ska marknadsföras."
Konsumenten räknas alltid som den svagare parten visavi den professionella utföraren. Konsekvenser av otydlighet ska alltså firman stå för.
Där håller jag med dig fullt ut. Har mäklaren varit otydlig så får de stå för kostnaden. Hur man löser det bokföringsmässigt har jag som sagt ingen koll på.
Det förutsätter doch att inte TS skrivit på ett avtal kallat "Annonsering på Hemnet". Har TS skrivit på det så är jag inte lika säker längre.

Fairlane Fairlane skrev:
Där håller jag med dig fullt ut. Har mäklaren varit otydlig så får de stå för kostnaden. Hur man löser det bokföringsmässigt har jag som sagt ingen koll på.
Det förutsätter doch att inte TS skrivit på ett avtal kallat "Annonsering på Hemnet". Har TS skrivit på det så är jag inte lika säker längre.
Det där med Hemnet är bara en teknikalitet, att säljaren och inte mäklaren är beställare. Den praktiska konsekvensen blir att en faktura ställs till säljaren, men denne och mäklaren borde göra upp om annonsering och kostnader för detta.

När jag sålde skrev jag på avtal med Hemnet. Men mäklaren hade sagt muntligt att annonsering ingår. Det var otydligt. Mäklaren tog kostnaden efter kortare diskussion. Tror inte de vill ha bråk över 2000 kr.

• Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Hej!
Vi håller på att sälja vårt hus och har tecknat ett avtal med en mäklare om försäljning.

Nu dök det plötsligt upp en faktura från Hemnet för annonsering.

Läser jag igenom offerten från mäklaren står det "Annonsering kommer att ske på Hemnet, Blocket...". Vidare står det om mäklararvodet: "Arvodet inkluderar en komplett mäklartjänst innehållande alla tidigare nämnda försäljningsaktiviteter."

I kontraktet med mäklaren står det inget om att kostnader för annonsering ska tillkomma.
Vi har inte skrivit under något avtal/beställning hos Hemnet.

Jag vet att det är vanligt att Hemnet fakturerar säljaren, samtidigt brukar mäklarna informera om detta och så har inte skett i detta fall.

Hur hade ni gjort? Hade ni betalat eller meddelat mäklaren att hon får ta kostnaden? Riskerar man att hon gör ett sämre arbete om man bråkar med henne om kostnaden? (Huset ligger i en populär ort och kommer att vara lättsålt)
Normalt finns information om Hemnetkostnaden bilagd uppdragsavtalet och den bilagan signeras av säljaren. Det förekommer också ibland att mäklaren inkluderar kostnaden i sitt arvode. Har Hemnetkostnaden inte överenskommits mellan er, eller ens informerats om, tycker jag absolut ni ska ta upp detta med mäklaren.

T TAR12 skrev:
Hej!
Vi håller på att sälja vårt hus och har tecknat ett avtal med en mäklare om försäljning.

Nu dök det plötsligt upp en faktura från Hemnet för annonsering.

Läser jag igenom offerten från mäklaren står det "Annonsering kommer att ske på Hemnet, Blocket...". Vidare står det om mäklararvodet: "Arvodet inkluderar en komplett mäklartjänst innehållande alla tidigare nämnda försäljningsaktiviteter."

I kontraktet med mäklaren står det inget om att kostnader för annonsering ska tillkomma.
Vi har inte skrivit under något avtal/beställning hos Hemnet.

Jag vet att det är vanligt att Hemnet fakturerar säljaren, samtidigt brukar mäklarna informera om detta och så har inte skett i detta fall.

Hur hade ni gjort? Hade ni betalat eller meddelat mäklaren att hon får ta kostnaden? Riskerar man att hon gör ett sämre arbete om man bråkar med henne om kostnaden? (Huset ligger i en populär ort och kommer att vara lättsålt)
TS nu är det 70+ inlägg i tråden.
Tror du helt enkelt ska ställa frågan till mäklaren.

• Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
Trots att det är över 70 inlägg tog det mig bara 5 minuter att ögna igenom alla inlägg innan jag skriver. Då får jag bla veta att TS redan har pratat med mäklaren och att runt fem personer har föreslagit det redan.

Kanske ett tips för framtiden?

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Betala fakturan!

var aldrig småsnål när det gäller en mäklare! Ta all kostnader som uppkommer. Du tjänar på det i längden! Ta in städföretag för att visnings städa grundligt! Sen Låt mäklaren få ytterligare 10-20% i arvode på allt som överstiger utgångspriset! En högt motiverad mäklare kommer sannorlikt leverera flera hundra tusen i högre fösäljnings summa. Jag har köpt eller sålt drygt 17 hus senaste 6 åren. En bra relation till mäklaren är guld värt !

• Haha
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi råkade ut för samma sak och blev lite förvånade men betalade och tog inte upp det med mäklaren då han hade erbjudit oss halva priset på mäklararvodet. Vi hade dessutom sagt ja till Hemnet men utan att undersöka mer om detta först.

F
S Sir Duke skrev:
TS nu är det 70+ inlägg i tråden.
Tror du helt enkelt ska ställa frågan till mäklaren.
Sir Duke. Hade du läst en bråkdel av dessa inlägg eller kanske snabbt skummat igenom TS inlägg så hade du eventuellt noterat att det är gjort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.