Saga Fröjd Lee Saga Fröjd Lee skrev:
Att den är avdragsgill betyder ju inte att det inte är en kostnad, bara att man får minskad vinst att betala skatt på. Vidare, om jag betalar 3 procent av försäljningsvärdet, vilket kan vara hundratusentals kronor i t ex Stockholm, skulle jag definitivt låta mäklaren ta försäljningskostnaderna. Särskilt om han får halva kostnaden i kick-back från Hemnet.
Mäklaren får INTE 50% i kick-back från hemnet.

D dilemma skrev:
Vem orkar tjafsa om ett par tusenlappar när man ska sälja ett hus när d dessutom är avdragsgillt? Lär dig ta dina strider...
Mäklaren förtjänar chansen att utvecklas och göra rätt nästa gång. Denne vill säkert ha nöjda kunder och smidiga affärer. Det är ju helt onödigt om varenda kund reagerar på den där dolda extrakostnaden. Lättare att bara ta med den i avtalet från början, är ju garanterat standardformulär.

Så nej, att följa avtalet är inte att tjafsa, det är att hedra affären och motparten!

• Gilla
lindsmik och 4 till
  • Laddar…
Vi sålde för ca tre år sedan. Vi fick ett smörgåsbord av annonseringsval, annons i tidning etc, där Hemnet var ett och som "starkt rekommenderades". Vi fick skriva på ett separat papper och fakturan kom också separat. Swedbanks fastighetsbyrå

Chr3
engs engs skrev:
[länk]
”Till strategin för att bevara marknadsdominans och tillväxt, hör att mäklare som annonserar på Hemnet sporras med ett slags "kick-back". Så mycket som hälften av det som bostadssäljare betalar Hemnet, går direkt tillbaka till mäklaren.”

Kanske behåller din arbetsgivare denna själv?
”Mäklarna är ombud för säljarna och lägger ner en del arbete på annonserna, så det är rimligt att de får lite tillbaka, säger Staffan Tell, pressansvarig vid Hemnet, där man uppger att belöningssystemet finns sedan ett styrelsebeslut 2013”

visst lägger de ner en del tid -som de faktiskt tar betalt för genom sitt arvode.
Mäklare får med andra ord betalt flera gånger för samma arbete..?

nästa gång jag säljer hus ska jag gå igenom allt betydligt mer noggrant.

K kewa skrev:
Varför fråga här. Vill du/ni något ta det med den berör. Mäklaren!
Snyggt förstainlägg! Du registrerar dig alltså på ett internetforum bara för att kunna klaga på själva idén med forumet.

Hade du dessutom bemödat dig med att läsa lite i tråden så hade du sett att TS redan har "tagit" det med mäklaren.

• Gilla
TAR12 och 4 till
  • Laddar…
Problemet verkar vanligt, men det är klart att mäklaren ska betala annonsen. Min son som sålde nyligen råkade ut för samma sak och fick tjata på mäklaren, som för all del aldrig nekade betalningsansvar men verkade också dra ut på att betala fakturan ... eller ta fram kvitto på betalning.

Det verkar som att mäklare skyller på att Hemnet alltid fakturerar fastighetsägaren, men antingen beror det på hur Hemnet är utformat eller på att mäklarna anger fel uppgifter. Men alla mäklare tar betalt inklusive annonsering, och hemnet är absolut en del av annonseringen. Gå inte på något annat!

Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Alla mäklare verkar ha så att man måste betala hemnetannonsen, säkert någon vinst eller skattegrej som är fördelaktig för mäklaren annars hade dom bakat in den kostnaden.

Märkligt att man kan få en faktura på någon som man personligen inte har beställt.
Skulle aldrig falla mig in att betala hemnetannonsen när jag anlitar en mäklare.
Vad är det man betalar för 50k för annars?

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Alla mäklare verkar ha så att man måste betala hemnetannonsen, säkert någon vinst eller skattegrej som är fördelaktig för mäklaren annars hade dom bakat in den kostnaden.

Märkligt att man kan få en faktura på någon som man personligen inte har beställt.
Skulle aldrig falla mig in att betala hemnetannonsen när jag anlitar en mäklare.
Vad är det man betalar för 50k för annars?
Ja om man betalar 50k och marknadsföring INTE ingår så undrar man ju vad man betalar för... 50k för att komma och låsa upp dörren?

S Sir Duke skrev:
Ja om man betalar 50k och marknadsföring INTE ingår så undrar man ju vad man betalar för... 50k för att komma och låsa upp dörren?
Skyltuppställning ingår också.
Sedan utdelning av reklam till grannarna oftstast i samma hus eller gård om det är lägenhet.
Om att det ska säljas, sedan om att det är visning och även utskick när objektet har sålts.
Helt meningslöst.

Det pratas ofta om"spekulantregister" ...men jag tror inte den pärmen är så tjock.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Blaggas skrev:
Vi sålde för ca tre år sedan. Vi fick ett smörgåsbord av annonseringsval, annons i tidning etc, där Hemnet var ett och som "starkt rekommenderades". Vi fick skriva på ett separat papper och fakturan kom också separat. Swedbanks fastighetsbyrå
Känner igen detta från husförsäljning. Sålde med en annan mäklarfranschise.

Tror t o m mäklaren sa något om Hemnets regler och jag orkade inte kolla upp det. Min utgångspunkt var ju redan från början att det är en skurkbransch...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och Hemnet verifierar att säljaren betalar annonsen:

[bild]

Samt att mäklaren får kick-back:

[bild]

[länk]

[länk]
Och Hemnet verifierar att säljaren betalar annonsen:

[bild]

Samt att mäklaren får kick-back:

[bild]

[länk]

[länk]
Mäklaren får ingen kick-back, det står ju klart och tydligt att ersättningen från Hemnet går till mäklarföretaget.

• Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TVR skrev:
Mäklaren får ingen kick-back, det står ju klart och tydligt att ersättningen från Hemnet går till mäklarföretaget.
Menade inte att en kick-back måste vara rent privatekonomisk. Med "mäklaren" menade jag mäklarföretaget. Hemnet menar samma sak.

• Gilla
MiNiSde
  • Laddar…
Menade inte att en kick-back måste vara rent privatekonomisk. Med "mäklaren" menade jag mäklarföretaget. Hemnet menar samma sak.
Hemnet menar inte samma sak.
Det menar dom inte, tro mig hade de menat det så hade det stått det.

Claes Sörmland
T TVR skrev:
Hemnet menar inte samma sak.

Det menar dom inte, tro mig hade de menat det så hade det stått det.
De skriver ju att de betalar till mäklarföretaget för mäklarens arbete. Det är ju också vad jag menar. Och om jag inte missförstår dig, vad även du menar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.